Gå til innhold

Safari i Afrika - farlig på noe som helst vis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurdere å bestille reise til Kenya, safari. I pakken så innebærer det at vi blir hentet på flyplassen og må kjøre fire timer til en nasjonalpark hvor vi skal være. Jeg er litt skeptisk til denne turen, fire timer i bil med en egen sjåfør...Er dette trygt? Man leser jo så mye rart om Afrika, feks senest i går at dersom man kjører på noen så kan man selv bli drept....Eller disse hendelsene med disse to gutta som fortsatt er i Afrika.

Er det noe vi burdte være skeptisk til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har de samme planene, bare når jeg er ferdig med videregående. Hvor mange er vi? Jeg mener, er du en kvinne som sitte i denne bilen alene, og det er mannelig sjåfør, ville jeg vudert å gå;)

Men hvis dere er flere så går det vel greit...

Vil ikke love noe da.

God tur!

Skrevet

Tja, jeg er skeptisk til at folk (du) omtaler Afrika som en enhet, i og med at det er ekstremt stor forskjell på de ulike landene og områdene der nede.

Med sunn fornuft kommer man langt, og man er nok rimelig trygge om man bestiller tur med et ordentlig reisebyrå som har gode referanser.

• Liker 2
Skrevet

Har vært i afrika 4 ganger og aldri opplevd noe skummelt av noe slag. Jeg har bare opplevd veldig hyggelige og høflige folk, spesielt sjåfører. De er som regel ansatt av firmaet som arrangerer turen du skal på og man må ikke "slå alle under en kam".

Har reist alene til Johannesburg to ganger, blitt hentet på flyplassen og kjørt til hotelllet. Det har aldri vært noe problem og bare møtt flotte folk.

Gled deg over å få reise til Kenya, det er et fantastisk land.

Hvilken nationalpark er det du skal til?

Skrevet

Du kan da virkelig ikke sammenligne Kenya og Kongo! Det er jo to vidt forskjellige land.

Og forøvrig er det kunnskapsløst når man snakker om Afrika som en enhet som er "litt skummel". Afrika er en verdensdel, på linje med Europa. Å gå ut fra at alle land i Afrika er like er som å gå ut fra at Norge og Tyrkia er like, begge ligger jo i Europa.

Les deg opp litt om Kenya før du bestiller.

Jeg kjenner flere som har vært på safari i Kenya, og de har ikke opplevd noen problemer annet enn de samme som du kan oppleve på charterferie i Spania.

Skrevet

når du bestiller en sånn tur ville jeg ikke bekymret meg så masse. disse selskapene har som regel en del erfaring, imotsetning til om du skulle leid deg bil å kjørt selv. de vet i det minste hvor det er trygt å kjøre.

har selv vært i afrika på langtur, og stort sett alle er veldig vennlige. du må bare huske på å ikke vifte med penger ut vinduet.

sunn fornuft som med alle land du ferier i.

Skrevet

Har vært i afrika 4 ganger og aldri opplevd noe skummelt av noe slag. Jeg har bare opplevd veldig hyggelige og høflige folk, spesielt sjåfører. De er som regel ansatt av firmaet som arrangerer turen du skal på og man må ikke "slå alle under en kam".

Har reist alene til Johannesburg to ganger, blitt hentet på flyplassen og kjørt til hotelllet. Det har aldri vært noe problem og bare møtt flotte folk.

Gled deg over å få reise til Kenya, det er et fantastisk land.

Hvilken nationalpark er det du skal til?

Det heter "å skjære alle over en kam" :)

• Liker 3
Skrevet

Da jeg så overskriften trodde jeg du mente om det var noen sjanse for å bli spist av løve. Men så er det den stakkars sjåføren du er redd for :fnise: Tror du alle afrikanere er draps- og voldtektsmenn? I så fall anbefaler jeg deg å holde deg langt unna Afrika. Som de andre her sier, Afrika er ikke et land men et gigantisk kontinent. Kjøp deg en bok eller tre før du bestemmer deg for om du tør å reise utenfor Europas grenser du :)

PS: Veit at dette innlegget ble ganske krast, men kjenner jeg blir oppgitt av denne slags rasisme(for det er jo det det er)

Skrevet

Jeg tviler på at dette var ment som rasisme. Jeg hadde ikke vært redd for å reise men hadde samtidig ikke vært en naiv nordboer fra kardermommeby..

Så lenge du vet at selskapet du bruker er seriøst så går nok turen veldig bra. Ikke vift med pengene dine (som noen andre nevnte over). Det er mange fattige i kenya som sikkert kunne tenkt seg inneholdet i lommeboken din. Når det er sagt så er det eneste stedet jeg har blitt frastjålet lommeboken er oslo s.. og jeg har reist veldig mye.

Det er alltid greit å vite hvor ambassaden er. Sjekk hvilke vaksiner du trenger.

Du vil oppleve kenya som et land med masse smil! (de er mye hyggeligere enn oss kalde nordmenn...kjempelette å komme i kontakt med og veldig ivrige etter at du skal ha en bra opplevelse! samtidig vil mange sette pris på tips så sørg for å ha småpenger til dette...) Du får nokk den informasjonen du trenger fra reisebyrået og de er nok de beste til å svare på spørsmålene dine også.

God tur!

Skrevet

Da jeg så overskriften trodde jeg du mente om det var noen sjanse for å bli spist av løve. Men så er det den stakkars sjåføren du er redd for :fnise: Tror du alle afrikanere er draps- og voldtektsmenn? I så fall anbefaler jeg deg å holde deg langt unna Afrika. Som de andre her sier, Afrika er ikke et land men et gigantisk kontinent. Kjøp deg en bok eller tre før du bestemmer deg for om du tør å reise utenfor Europas grenser du :)

PS: Veit at dette innlegget ble ganske krast, men kjenner jeg blir oppgitt av denne slags rasisme(for det er jo det det er)

Helt ening med deg.

Har aldri tenkt på å være redd for sjåførene som henter på flyplassen. Bare møtt utrolig herlige folk her som vil snakke og høre hvor en kommer fra osv. Må si jeg var mer redd da jeg lå alene i ett telt ute i buchen i Botswana uten noen som helst sikkerhet mot dyra og hadde elefanter, lepoard og hyene tuslende rundt utenfor om natta. Guiden hadde heller ikke med seg noe våpen. Rimelig svett da ja for det er både skummelt samtidig som det også er utrolig spennende å høre de ville dyra så nærme seg.

Jeg "elsker" virkelig det afrikanske kontinentet. Har vært i Kenya, Tanzania, Sørafrika, Lesotho, Swaziland, Botswana og Zimbabwe. Min neste tur om litt under ett år kommer til å gå til enten Uganda eller Namibia. Kan bare ikke vente, gleder meg allerede!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...