Gå til innhold

Gaustadtoppen - hvordan komme seg dit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i Oslo, og kunne tenke meg å ta en tur på Gaustadtoppen imorgen,

men jeg aner ikke hvordan jeg kommer meg dit!

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan bli tricky hvis du tenker å dra kollktivt og tilbake samme dag.

Rjukanekspressen er en mulighet men da blir det ikke mye tid der.

Skrevet

Det kan bli tricky hvis du tenker å dra kollktivt og tilbake samme dag.

Rjukanekspressen er en mulighet men da blir det ikke mye tid der.

Takk for bussinfo, men ... jeg vet ingenting om Gaustadtoppen.

Jeg vet ikke hvor den ligger i landet,

eller hvor høy den er,

eller hvor jeg skal gå av på bussen

eller hvor langt den ligger fra bussstoppen

jeg er helt blank, så hadde blitt glad om du kunne komme med en detaljert beskrivelse :)

Skrevet

Eller hvor lang tid det tar å dra dit, og hvor lang tid det tar å gå opp og ned på fjellet :sjenert:

Skrevet

Takk for bussinfo, men ... jeg vet ingenting om Gaustadtoppen.

Jeg vet ikke hvor den ligger i landet,

eller hvor høy den er,

eller hvor jeg skal gå av på bussen

eller hvor langt den ligger fra bussstoppen

jeg er helt blank, så hadde blitt glad om du kunne komme med en detaljert beskrivelse :)

Jøss, det kaller jeg impulsivitet.. hvordan i alle dager har du da fått for deg at du absolutt skal på Gaustatoppen? :gjeiper:

Det er et godt stykke om du går opp fra dalbunnen, sikkert 4 timer opp og 3 timer ned. Ihvertfall 12-1300 høydemeter. Men det går heis inni fjellet som kan da deg til toppen hvis den er i drift for tiden. Som du ser på rutetabellen er det et laangt stykke dit. Bruk google/google maps.

Skrevet

Hehehe :)

Så jeg må ta bussen fra Oslo bussterminal til ... Rjukan buss-stasjon? Og deretter taxi til der turen opp til fjellet begynner? :klo:

Leste at man kunne overnatte på turisthytta på fjellet, like under gaustatoppen.

Jeg tenker jeg heller tar neste helg, jeg .. :sjenert:

men om jeg drar fredag 9:40, så var jeg fremme i Rjukan 13:15. Så får jeg bare finne en taxi så jeg kommer meg til foten av fjellet, selv om jeg ikke aner hvor det er ...

Bør jeg da beregne en overnatting på turisthytta? Eventuelt to? så får jeg dra hjem søndagen?

Håper noen kan svare, for jeg har aldri dratt på tur alene før, bare med andre som alltid skal ordne opp.

Skrevet

Jøss, det kaller jeg impulsivitet.. hvordan i alle dager har du da fått for deg at du absolutt skal på Gaustatoppen? :gjeiper:

Det er et godt stykke om du går opp fra dalbunnen, sikkert 4 timer opp og 3 timer ned. Ihvertfall 12-1300 høydemeter. Men det går heis inni fjellet som kan da deg til toppen hvis den er i drift for tiden. Som du ser på rutetabellen er det et laangt stykke dit. Bruk google/google maps.

Ja, jeg fikk det plutselig for meg, og jeg har ikke bil, så jeg må ta buss.

Men fant ut at det er bedre å dra neste helg :)

Kom gjerne med noe info, for jeg har aldri vært i Telemark eller Rjukan eller Gaustatoppen.

Ligger Gaustatoppen ved siden av Rjukan?

Skrevet

Det heter Gaustatoppen, ikke Gaustadtoppen! :)

Fjellet ligger i Tinn Kommune, som huser byen Rjukan (www.visitrjukan.com).

Det er 1883 meter høyt. Fra Gaustarån (det er der det er vanlig å gå fra) tar det 1,5 - 2 timer å gå. Gode sko anbefales, da du store deler av turen går i ei steinrøys, joggesko er altså ikke spesielt godt å gå opp med. Nedfarten er tyngre enn å gå opp, og tar minst like lang tid. Men, dette er ikke en ekstrem hard løype, jeg gikk første gang på egne ben før skolealder.

Stedet der man går fra er 17 km fra Rjukan, rett opp på åsen. Det går ikke kollektivtransport dit. Til Rjukan går som du har blitt vist Rjukanekspressen fra Oslo.

Rjukan ligger i som sagt i Tinn Kommune, og dette er den kommune som ligger lengst nord-øst i fylket. Om du ikke skal ta Rjukanekspressen går det ann å reise opp fra andre siden av fjellet; Tuddal. Dit går Haukeliekspressen, men det er heller ikke fra denne siden kollektivtransport opp. Nå om dagen vil jeg tro du har god mulighet til å få haik, da den avnlige veistrekningen til Rjukan er stengt i sommer, slik at det er veien mellom Tuddal og Rjukan, over Gaustarån som blir brukt. Fra Oslo og til Rjukan er det ca. 2,5 time med bilkjøring. Tar du Rjukanekspressen går denne en annen omvei i sommer, og da er det nærmeste du kommer fjellet Mår kraftstasjon. Men, det er bare å spørre bussjåføren, så vil nok han fortelle deg hva som er mest praktisk.

Gaustatoppen er ganske unik, i og med at det ikke er så mange høye fjell rundt. Er det fritt for tåke kan du se 1/6 av fastlandsnorge. Du ser godt Tryvannstårnet og man kan også tydelig se Vänaren og Vätteren i Sverige.

På toppen ligger det en turisthytte, og de selger vafler. Det er selvfølgelig ikke innlagt vann der, det vannet de bruker er grunnvann fra inni fjellet som blir samlet i tank og fraktet opp med Gaustabanen som altså går inni fjellet. Derfor kan du ikke få påfyll i vannflaska di på toppen, men de selger brus, farris og Imsdal, samt verdens beste vafler!! :) Rett ovenfor hytta er det et støpt platå og en kjempemast som forsvaret eier. De fleste tar bare turen hit til platået, men om du går litt videre, bortover eggen på toppen kommer du til det virkelig høyeste punktet (det er vel knappe meteren høyere enn platået). Dette anbefales absolutt, om ikke du har høydeskrekk, for på stien bort går det rett ned på begge sider.

Om ikke du får reist i morgen, så anbefaler jeg hvertfall å gjøre det en eller annen gang... Det beste er å ta turen i september, da er det størst sjanse for klarvær! :)

• Liker 1
Skrevet

Om du skal ta en hel helg på Rjukan, anbefaler jeg deg en tur på Norsk Industriarbeidermuseum, og/eller en tur med Krossobanen, som er norges første totaus taubane. Går du 20 minutter fra endestasjonen (Gvepseborg) er du midt på Hardangervidda.

Og ja, Rjukan ligger "ved siden av" Gaustatoppen. Gaustatoppen er på en utarm av Hardangervidda, og Rjukan er en liten dalsprekk i vidda.

Skrevet

Hehehe :)

Så jeg må ta bussen fra Oslo bussterminal til ... Rjukan buss-stasjon? Og deretter taxi til der turen opp til fjellet begynner? :klo:

Leste at man kunne overnatte på turisthytta på fjellet, like under gaustatoppen.

Jeg tenker jeg heller tar neste helg, jeg .. :sjenert:

men om jeg drar fredag 9:40, så var jeg fremme i Rjukan 13:15. Så får jeg bare finne en taxi så jeg kommer meg til foten av fjellet, selv om jeg ikke aner hvor det er ...

Bør jeg da beregne en overnatting på turisthytta? Eventuelt to? så får jeg dra hjem søndagen?

Håper noen kan svare, for jeg har aldri dratt på tur alene før, bare med andre som alltid skal ordne opp.

Eller du kan bare be bussjåføren stoppe ved avkjøringen opp (fylkesvei 651). Hvis du tar det over to dager så har du god tid og gå opp veien, dog litt kjedelig å gå på asfalt kanskje.

Se kart.

Skrevet

Hva med et raskt google søk? Man finner ALT på google! :popcorn:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...