Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I arbeidskontrakten står det ingen ting ifht. at ansatte må erstatte det h*n har mistet, men det står heller ikke at det f.eks. er ok å bruke firmaets kameraet som familiens kamera.

Det er bare noe en ansatt "har tatt seg tilrette med". Hva gjør man i de tilfellene når det ting blir mistet?

Eller f.eks. en ansatt tar meg mobil på kanotur og velter med kanoen, så mobilen ødelegges/mistes. Den kan legges i vanntett pose, men ligger i lomma, så det er ikke tatt forhåndsregler ifht. uhell som helt klart kan skje.

En bærbar PC som også brukes hjemme, men sjeldent til firmaformål, men gjerne til barnas surfing, hvis det ødelegges av barna, hvem skal da erstatte PC?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har arbeidsgiver forsikret disse tingene? Det bør de jo egentlig være.

Personlig mener jeg at hvis ikke forsikringen dekker skaden, må den som er ansvarlig for at skaden skjedde ordne opp. Vet ikke hva lovverk o.l. sier.

En annen sak er jo å jobbe med hvordan de ansatte behandler materiell som tilhører arbeidsplassen... Hvis jeg var sjef, ville jeg tatt en alvorlig samtale med de ansatte som misbrukte utstyr til privat formål. *streng*

Skrevet

Jeg har ødelagt/fått stjålet en PC og to mobiler opp igjennom. Alle gangene i forbindelse med private gjøremål.

Jobben dekket det uten spørsmål. Men jeg måtte fylle ut forsikringspapirene. Lyver man på ditte gjør man seg jo skyldig i straffbare handlinger, så de færreste vil jo gjøre det.

Mister/ødelegger man mer enn "normalt" vil det nok bli stilt spørsmålstegn. Men å kreve erstatning blir småpenger for en bedrift som kjøper inn billig og har gode forsikringsordninger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...