Gjest lille meg ~ Skrevet 24. november 2003 #1 Del Skrevet 24. november 2003 Hei Jeg er gift med en mann fra Canada - vi bor her i Norge på familiegjenforening. Vi har fryktelig dårlig råd og bor hjemme hos mine foreldre. Mannen min er arbeidsufør for tiden - han har vært det i ca 4 år nå Vi håper midlertidig at han får operasjon snart. Det jeg lurte på er om vi har krav på noe støtte fra staten. Vi trenger et sted å bo - og jeg tjener ikke nok til å forsørge oss begge desverre. Jeg hadde håpet at staten kanskje kunne hjelpe oss litt intill vi har det litt lettere med penger. Men vet ikke hvor jeg skal henvende meg. Har prøvd å ringe og snakke med kommunen - men det virker som vi må vite det på forhånd dersom vi skal få hjelp. Dersom noen vet hva vi kan ha krav på - vær så snill å fortell meg det - det er så hardt for oss nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 24. november 2003 #2 Del Skrevet 24. november 2003 Se under tråden til ZapphireF. Der er det linker til steder du kan ringe/maile og få råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille meg~ Skrevet 25. november 2003 #3 Del Skrevet 25. november 2003 Se under tråden til ZapphireF. Der er det linker til steder du kan ringe/maile og få råd. Takk Vega - tenkte det kanskje er litt annerledes for oss siden vi ikke har noen barn. Men jeg skal ta en titt på det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2003 #4 Del Skrevet 25. november 2003 Hvorfor skulle jeg dikte opp noe sånt? det er da vel opplagt for alle at dersom han faktisk er ufør (på orntlig, dvs ikke "selverklært") så vil han ha rett på uføretrygd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille meg~ Skrevet 25. november 2003 #5 Del Skrevet 25. november 2003 det er da vel opplagt for alle at dersom han faktisk er ufør (på orntlig, dvs ikke "selverklært") så vil han ha rett på uføretrygd Han hadde litt trygd hjemme i Canada - men kan han få det her også da? Jeg tror nemlig ikke han har krav på det siden han ikke var under norsk folketrygd da han ble skadet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille meg~ Skrevet 25. november 2003 #6 Del Skrevet 25. november 2003 så det er nok mye bedre om du spør på trygdekontoret.. Det er jeg da klar over - er jo her for å spørre om råd - har snakket med en del kontorer i kommunen uten å komme noe langt. Ganske enkelt fordi jeg ikke vet hva vi har krav på enda. De forteller ikke reglene uten at vi vet dem virker det som. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 25. november 2003 #7 Del Skrevet 25. november 2003 Her kan folk skrive om hva de vil så sant de ikke bryter med Kvinneguidens regler. Nedlatende kommentarer om innlegget er sant eller ikke er fjernet fra tråden og vil fortsatt bli det. Tusenfryd - moderator Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 25. november 2003 #8 Del Skrevet 25. november 2003 Han vil nok ikke ha krav på uføretrygd fra Norge, men har han ikke krav på noe fra Canada? Tror jeg ville forsøkt å ta kontakt med trygdemyndighetene i Canada. De kan vel kanskje gi noe informasjon på e-post? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille meg~ Skrevet 25. november 2003 #9 Del Skrevet 25. november 2003 Han vil nok ikke ha krav på uføretrygd fra Norge' date=' men har han ikke krav på noe fra Canada? Tror jeg ville forsøkt å ta kontakt med trygdemyndighetene i Canada. De kan vel kanskje gi noe informasjon på e-post?[/quote'] Han mistet trygda si fra Canada når vi dro til Norge tidligere i år. Han fikk så lite penger der at vi hadde rett og slett ikke råd til å være der så vi dro hit, slik at jeg kan jobbe. Men jeg skal prøve å sende en mail til dem for å finne ut om det er noen muligheter til å få litt støtte. Bare et par tusenlapper hadde hjulpet så utrolig mye. Takk Gurimalla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2003 #10 Del Skrevet 25. november 2003 slik at jeg kan jobbe. men dersom du jobber, har dere vel ingen økonomisk krise? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille meg ~ Skrevet 25. november 2003 #11 Del Skrevet 25. november 2003 men dersom du jobber, har dere vel ingen økonomisk krise? Nei det er ikke krise sånn sett - men jeg tjener ikke nok slik at vi kan flytte ut fra mine foreldre - vi har bodd på min lillebror sitt rom siden januar nå!! Så vi har jo plass og bo og alt det der. Men det hadde jo vært fint som gift par å bo i en egen leilighet da, det er liksom det som er problemet vårt. Begynner å bli ganske tøft å bo hjemme hos mamma for å si det sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 25. november 2003 #12 Del Skrevet 25. november 2003 Dere er gift, da må han først søke norsk statsborgerskap - i alle fall for å få uføretrygd. Men sannsynligvis har han krav på medisinsk attføring (da må han gå til behandling) eller yrkesrettet (for å oppnå en jobb han kan klare ved å ta utdannelse) - jeg ville kontaktet legen deres, og fått denne til å bistå søknaden - bare send inn en søknad der dere legger fram krav - det høres ut som medisink attføring er det rette, men få journalen tilsendt fra Canada, slik at dere har dokumentasjon. Hvorfor ikke kontakte Juss Buss eller andre hjelpeinstanser, slik at dere vet hva som gjelder? Dere kan også ringe Sosial- og Helsedepartementet - det sitter folk der som svarer på spørsmål, og de er som oftest veldig behjelpelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 25. november 2003 #13 Del Skrevet 25. november 2003 det er da vel opplagt for alle at dersom han faktisk er ufør (på orntlig, dvs ikke "selverklært") så vil han ha rett på uføretrygd Tror du må ha vært medlem i Folketrygden for å få slik trygd. http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-036.html Har en venn som er gift med en fra USA, og han måtte skrive under på papir om at han kunne forsørge henne i de kommende to årene når de giftet seg (eller noe sånt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 25. november 2003 #14 Del Skrevet 25. november 2003 Tror man må ha bodd i landet i 5 eller 7 år for å få statsborgerskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 26. november 2003 #15 Del Skrevet 26. november 2003 Kanskje litt utenom spørsmålet, men... Sykepengeordningen er ikke helt god for de som bor i "velferds-norge" heller. Har en kollega som har vært 75% sykemeldt i lengre tid. Da det hadde gått et år, mistet h*n sykepengene. Legen anbefalte h*n å søke uførepensjon (og skrev attest), men fikk avslag. Nå får h*n bare lønn for de 25% h*n jobber, ingen ting mer! Har anket vedtaket, men har fått beskjed om at det kan ta lang tid før den blir behandlet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille meg~ Skrevet 26. november 2003 #16 Del Skrevet 26. november 2003 Dere er gift, da må han først søke norsk statsborgerskap - i alle fall for å få uføretrygd. Men sannsynligvis har han krav på medisinsk attføring (da må han gå til behandling) eller yrkesrettet (for å oppnå en jobb han kan klare ved å ta utdannelse) - jeg ville kontaktet legen deres, og fått denne til å bistå søknaden - bare send inn en søknad der dere legger fram krav - det høres ut som medisink attføring er det rette, men få journalen tilsendt fra Canada, slik at dere har dokumentasjon. Hvorfor ikke kontakte Juss Buss eller andre hjelpeinstanser, slik at dere vet hva som gjelder? Dere kan også ringe Sosial- og Helsedepartementet - det sitter folk der som svarer på spørsmål, og de er som oftest veldig behjelpelig. Tar for mange år til vi kan søke om statsborgerskap for ham - vi må vite hva han har krav på nå. Jeg har aldri hørt om medisinsk attføring før - det høres bra ut - bare fint om han får gå til behandling da. Skal finne ut mer om dette. Takk for tipsene - hadde aldri tenkt på å ringe sosial og helsedepartementet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 26. november 2003 #17 Del Skrevet 26. november 2003 Nå er Sosial- og Helsedepartementet delt, så du bør i tilfelle ringe Sosialdepartementet. Det mest sannsynlige er faktisk at de vil henvise deg videre til trygdekontoret ditt eller til sosialkontoret. Jeg ville ringt trygdekontoret og avtalt et møte med noen som jobber med sykdomsrelaterte ytelser (slik at du ikke ender opp med en som jobber med barnetrygd). Du bør si fra på forhånd hva du vil snakke om og du kan spørre om Norge har trygdeavtale med Canada og hva den går ut på. Ta med legeerklæringer osv. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 26. november 2003 #18 Del Skrevet 26. november 2003 Den vennen din har ikke krav på mer, dersom han greier leve av lønna si - dvs at summen blir det samme som han ville hatt krav på fra sosialkontoret, cirka 3800- 4200 (varierer fra sted til sted og er noen hundrelapper mindre om han er samboer/gift) pluss husleie og strøm. Men han kan søke medisinsk attføring på ny (75%), og yrkesmessig (under forutsetning at han planlegger en utdannelse) - men jeg tror sosialkontoret er rette instans - i og med at han nå anker (?) avslaget han fikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. desember 2003 #19 Del Skrevet 1. desember 2003 Det er noe som heter medlemskap i Folketrygden - det vil si at man må ha betalt medlemsavgit for å rettigheter. Det gjelder uavhengig av statsborgerskap. En vanlig feiloppfatning blant store deler av den norske befolkningen er at det tilstrekkelig å være norsk statsborger, men det er det altså ikke. Du må faktisk ha betalt medlemsskap for å ha rettigheter. Slik som du fremstiller deres situasjon kan virke som at verken du eller din ektefelle har vært medlem av den norske folketrygden i de senere år og vil således ikke ha krav på ytelser fra den norske folketrygden. Men det finnes regler om overføring av medlemsskap mellom land hvor det er inngått trygdeavtale. Det finnes et kontor som ligger i Oslo som heter Folketrygdkontoret for utenlandssaker som behandler trygdekrav/ytelser fra utlandske statsborgere bosatt i Norge og norske statsborgere bosatt i utlandet (som fortsatt er medlem av folketrygden). Du bør ta en telefon dit for å sjekke om din samboer kan få sin canadiske trygd utbetalt i Norge. I tillegg er det kanskje mulig med sosialstønad. Jeg er ikke sikker, men jeg ville tatt en telefon. Iallefall for din del om ikke annet. Det er veldig veldig viktit å ha oversikt over trygdeytelser/rettigheter når man flytter fra land til land. Du var jo heldig som har dine foreldre til å hjelpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå