AnonymBruker Skrevet 13. august 2011 #1 Skrevet 13. august 2011 Vi tenker å gifte oss til neste år. Økonomi er meget stram og vi har null interesse av å bruke masse penger på bryllup - vil heller prøve å spare opp til å kjøpe hus. Tanken er da å gifte seg på tinghuset, der de som ønsker å være med skal få lov til det (dog, de må klare å skaffe seg skyss til tinghus selv) og deretter stikke innom ein restaurant og spise middag. Og de som vil være med på middag skal få lov til det også, men de må betale selv. Blir det veldig dumt? Har tenkt å invitere til liten fest senere med den nærmeste familien på gjestelisten og kaffe med selvbakte kaker på menyen.
Gjest grønnfi Skrevet 13. august 2011 #2 Skrevet 13. august 2011 Først, så hyggelig at dere ha bestemt dere for å gifte dere. Vi giftet oss en Torsdagsettermiddag på Tinghuset. Etterpå var vi å spiste på restaurant sammen med forlovere og barn. Dette betalte vi. Den påfølgende helgen inviterte vi til fest hjemme hos oss. Hjemmelaget koldtbord og kaker. Vi syntes det var veldig hyggelig og det samme sa gjestene. Alle var inneforstått med at vi ikke hadde så god råd, men at vi ønsket en feiring, selv om vi ikke ba om det hadde flere av gjestene med seg vin/konjakk/likør. Naboene fulgte vårt eksempel og gjorde det samme den påfølgende sommeren. Da med dans på terrassen og grilling. Jeg har også vert med engang på restaurant med brudeparet. Mannen min var forlover og jeg ble med etter vielsen, maten min måtte jeg betale selv, mens brudeparet betalte for sine forlovere. Og til syvende og sist er det deres dag, hvorfor skal dere ruinere dere for å ha fest for nære, fjerne og enda fjernere venner og slekt? 2
ToveM Skrevet 13. august 2011 #3 Skrevet 13. august 2011 Vi giftet oss og på tinghuset, men på en fredag. De som ville komme å se oss på tinghuset var hjertelig velkommen. Etterpå hadde vi forlovere (vi hadde et par som forlover) med oss ut og spise. Ut på kvelden dro vi med fly til min hjemby, der vi feiret dagen om lørdagen hjemme hos mine foreldre, med nærmeste familie. Det var helt etter mitt ønske og jeg hadde gjort akkurat det samme idag.
CathFoto Skrevet 13. august 2011 #4 Skrevet 13. august 2011 Jeg tenker at planen din høres fin ut, men at du bør informere i forkant om at folk skal betale selv, for om man får vanlig bryllupsinvitasjon forventer man ikke å få regning. Om man informerer på forhånd slipper man pinelig øyeblikk når regningen kommer, men er helt sikker på at folk har kjempelyst å være med å feire dere uansett.
Drizzt Skrevet 15. august 2011 #5 Skrevet 15. august 2011 Koselig ide. Jeg er sikker at gjestene vil ha stor forståelse for at dere foretrekker å spare for egen bolig. Det viktigste er at dere vil dele den dagen med de som er glade på deres vegne. Jeg tror ikke det er noe vits i å bruke så mye penger på et bryllup.
Tullepia Skrevet 17. august 2011 #6 Skrevet 17. august 2011 Vi tenker å gifte oss til neste år. Økonomi er meget stram og vi har null interesse av å bruke masse penger på bryllup - vil heller prøve å spare opp til å kjøpe hus. Tanken er da å gifte seg på tinghuset, der de som ønsker å være med skal få lov til det (dog, de må klare å skaffe seg skyss til tinghus selv) og deretter stikke innom ein restaurant og spise middag. Og de som vil være med på middag skal få lov til det også, men de må betale selv. Blir det veldig dumt? Har tenkt å invitere til liten fest senere med den nærmeste familien på gjestelisten og kaffe med selvbakte kaker på menyen. Dere kan selvfølgelig feire bryllupet akkurat slik dere selv vil! Ingenting blir dumt eller rart, dette er DERES dag Det er selvfølgelig også mulig å gifte seg i kirken selv om man vil ha et lite bryllup. Det er ingen regel som sier at små brylluper MÅ foregå på tinghuset. En annen mulighet er å ta et lite bryllup på tinghuset nå, og så ta en skikkelig bryllupsfeiring med kirkelig velsignelse om et år eller to når dere har råd. Men fremfor alt: Gjør det slik dere selv vil. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #7 Skrevet 18. august 2011 Først, så hyggelig at dere ha bestemt dere for å gifte dere. Vi giftet oss en Torsdagsettermiddag på Tinghuset. Etterpå var vi å spiste på restaurant sammen med forlovere og barn. Dette betalte vi. Den påfølgende helgen inviterte vi til fest hjemme hos oss. Hjemmelaget koldtbord og kaker. Vi syntes det var veldig hyggelig og det samme sa gjestene. Alle var inneforstått med at vi ikke hadde så god råd, men at vi ønsket en feiring, selv om vi ikke ba om det hadde flere av gjestene med seg vin/konjakk/likør. Naboene fulgte vårt eksempel og gjorde det samme den påfølgende sommeren. Da med dans på terrassen og grilling. Jeg har også vert med engang på restaurant med brudeparet. Mannen min var forlover og jeg ble med etter vielsen, maten min måtte jeg betale selv, mens brudeparet betalte for sine forlovere. Og til syvende og sist er det deres dag, hvorfor skal dere ruinere dere for å ha fest for nære, fjerne og enda fjernere venner og slekt? Takk for det Så koselig Vi ønsker det samme, rolig dag der vi gifter oss og spiser middag og slipper stress og heller feirer med den nærmeste familien litt seinere (med kaffe, kaker og kos) og inviterer til ein liten fest med venner seinere. Jeg tenker at planen din høres fin ut, men at du bør informere i forkant om at folk skal betale selv, for om man får vanlig bryllupsinvitasjon forventer man ikke å få regning. Om man informerer på forhånd slipper man pinelig øyeblikk når regningen kommer, men er helt sikker på at folk har kjempelyst å være med å feire dere uansett. Vi har egentlig ingen planer om å sende ut invitasjoner el.l, men heller bare si ifra om at vi kommer til å gifte oss på *den* dagen og om de ønsker å være tilstede så må de møte opp til *det* klokkeslettet. Kommer naturligvis til å si at de må betale for maten selv om de vil bli med oss til middag etterpå Koselig ide. Jeg er sikker at gjestene vil ha stor forståelse for at dere foretrekker å spare for egen bolig. Det viktigste er at dere vil dele den dagen med de som er glade på deres vegne. Jeg tror ikke det er noe vits i å bruke så mye penger på et bryllup. Samme her, skjønner meg ikkje på de som kaster vekk mangfoldige tusen kroner på noen få timer og som tenker på toalettkurver og fargetema og gudene vet hva annet. Høres bare ut som masse stress og kav. Dere kan selvfølgelig feire bryllupet akkurat slik dere selv vil! Ingenting blir dumt eller rart, dette er DERES dag Det er selvfølgelig også mulig å gifte seg i kirken selv om man vil ha et lite bryllup. Det er ingen regel som sier at små brylluper MÅ foregå på tinghuset. En annen mulighet er å ta et lite bryllup på tinghuset nå, og så ta en skikkelig bryllupsfeiring med kirkelig velsignelse om et år eller to når dere har råd. Men fremfor alt: Gjør det slik dere selv vil. Lykke til Vi ønsker ikkje å ha noe med kirka å gjøre, vi er ikkje kristne eller medlemmer i statskirka Takk for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå