Gå til innhold

Lønner det seg å betale ned på boliglån eller studielån?


*Mina*

Anbefalte innlegg

Jeg har fått 600 000, som jeg nå skal betale ned på gjelden med. Jeg har i dag 1858000 i boliglån, med rente på 2,8, og jeg har 468000 i studielån med rente på 3,6. Hadde dere betalt ned studielånet + litt av boliglånet, eller bare ned på boliglånet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Boliglån, kort og greit fordi 600.000 nedbetalt på boligen betyr 600.000 i økt verdi for egen del ved salg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boliglånet.

Ene og alene fordi renten der er høyere enn for studielånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boliglånet.

Ene og alene fordi renten der er høyere enn for studielånet.

Da må du lese en gang til, for renten på boliglånet er lavere enn på studielånet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved eventuelt salg og kjøp av ny bolig så lønner det seg jo å ha betalt ned på boliglånet, men det er jo bedre rente der enn på studielånet, så det synes jeg var vanskelig.

Vet ikke hva slags forsikringer du har med hensyn til boliglånet, men studielånet ditt kan jo ikke bli overdratt til andre (ved død), og jeg tror også at om du blir vedvarende arbeidsufør har de noen ordninger som gjør at man gjelden blir forminsket eller slettet, men det er bare noe jeg synes jeg har hørt så det ville jeg sjekket opp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er riktig at studielånet kan bli helt eller delvis ettergitt ved langvarig sykdom eller uførhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du lese en gang til, for renten på boliglånet er lavere enn på studielånet.

2,8% av 1858000 er mye mer enn 3,6% av 468000, så er vel heller du som må lese og regne igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,8% av 1858000 er mye mer enn 3,6% av 468000, så er vel heller du som må lese og regne igjen.

Men regner du på den måten, så må du også regne ut hva det blir når du trekker av 600 000 av boliglånet, og trekke vekk studielånet + det man betaler ned på boliglånet, og da vil det faktisk lønne seg å betale ut studielånet og litt på boliglånet når man tenker slik du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde man alltid skulle vente lengst med å nedbetale lånekassalån, jeg... :klo:

Man skal det. Nettopp pga de fordelene som er nevnt i denne tråden som studielånet har fremfor f.eks boliglånet. Studielånet kan slettes helt eller delvis dersom man blir langvarig syk eller ufør, og det er personlig og går ikke med i arven dersom man dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler ned på boliglånet, og blir sittende med studielånet. Om noe skulle skje, er det det beste. Takk skal dere ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du lese en gang til, for renten på boliglånet er lavere enn på studielånet.

Sorry, Mina. Blingset litt på tallene der.

Uansett, jeg står fortsatt ved at en bør nedbetale boliglånet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cuntzilla

Studielånet er en personlig gjeld med innebakt gjeldsforsikring og pleier dessuten å være det gunstigste lånet man har, derfor anbefales det som oftest å betale det sist. Det virker også mer fornuftig å sette 600 000 inn i sparegrisen et hus er om du f eks skal selge en gang for å kjøpe større bolig og forhandle større lån. Eller om du skulle finne på å dø - ikke at det er noe å leve etter, men har du barn så bør du kanskje tenke litt på det.

Om du bare tenker rent økonomisk så er det et altfor komplisert regnestykke for meg, man skal jo ta med kroneverdi og skattefradrag og om du ser på en økning eller nedgang i renter og alt slags.. du sier heller ikke noe om løpetid, termingebyrer etc.

Men vanligvis er det jo slik at man skal betale det dyreste lånet først. Som oftest mener man da det med høyest rente, men over tid kan det nok fort bli boliglånet som koster deg mer. Legg inn alle detaljene fra begge lån i en lånekalkulator og sammenlign de totale gjeldskostnadene.

Edit: Så nå at du har tatt et valg - som jeg er enig i =)

Endret av Cuntzilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...