Gå til innhold

Kjøpe eller leie?


Gjest Little princess

Anbefalte innlegg

Gjest Little princess

Vi er et par i midten av 20 årene som bor i Oslo, vi går begge skole her og har igjen over 3 år begge to. Vi har hittill leid en ganske billig leilighet der både strøm og alt annet har vært inkludert, men nå skal vi flytte. Så kommer det store spørsmålet: bør vi kjøpe eller leie?

Vi klarer ikke helt å finne ut av hva som er det mest økonomiske/enklest/fornuftigste?

Vi skal jo bl her i over 3 år til, vi kommer til å bruke over 10 000 på når vi skal leie uansett, men vi er litt redde for store uforutsette konsekvenser (hva det kan være?) ifht eie, og er det lurt å kjøpe slik markedet er nå? Kan noen fornufige hoder hjelpe oss? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke kjøpt nå. Boligmarkedet tror jeg kan bli usikkert neste år pga rugende finanskrise, så jeg ville avventet situasjonen i noen mnd´er og ikke tatt opp store lån.

Når dere i tillegg er studenter så ville jeg ventet til utdanningen er ferdig og dere har kommet dere ut i arbeid og tjener penger, og i frem til det spart opp egenkapital. Det går fint an å leie en bra leilighet sentralt i Oslo til 8000 kr i mnd. Det er ihvertfall slik jeg ville prioritert å gjøre det, uten at jeg er noe ekspert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel veldig mye til at dere får boliglån når dere er to studenter som har tre år igjen av studiene, så jeg tror nok det fort blir å leie disse tre årene. Spar så mye EK dere kan, så har dere et godt utgangspunkt når dere får fast jobb! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Men det har seg slik at jeg har en ganske så ressurssterk far som kan stille som kausjonist på så mye vi måtte trenge, så vil det hjelpe noe ifht å få lån? Vi har vel knappe 80 000 i EK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tidsperspektiv på tre år er altfor kort tid til å kjøpe noe slik situasjonen er nå. Husk at det koster penger både å kjøpe og selge, og dere risikerer å tape penger på det hele om dere ikke skal sitte med leiligheten lenger enn tre år. Mye bedre å vente med å kjøpe til dere er ferdigutdannede og vet hvor dere skal slå dere ned.

Kausjonist øker ikke betalingsevnen deres, og det er den bankene bryr seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har seg slik at jeg har en ganske så ressurssterk far som kan stille som kausjonist på så mye vi måtte trenge, så vil det hjelpe noe ifht å få lån? Vi har vel knappe 80 000 i EK.

Kausjonist har ikkje noko å seie på kor mykje de kan få låne, då kausjonist ikkje speler inn på betalingsevne.

Einaste man slepp om ein har kausjonist, er å ha eigenkapital, då kausjonisten garanterer for det beløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler ingen å bruke kausjonist, med mindre kausjonisten er stinn av penger og ikke vil merke noe til om par millioner blir borte i et dragsug.

Må si som jeg har sagt til barna mine. De studerer også, og er i samme sitasjon som dere, etablert med samboer: Dere har kanskje mulighet til å kjøpe en liten leilighet på 35 kvm, men om markedet faller og det igjen blir boligkrakk, vil dere bli sittende med denne altfor trange boligen i mange år fremover, også etter studiene. Det er ingen smart måte å bygge fremtiden på.

De leier ok bolig på over 50 kvm til cirka 8000 i mnd, inkl strøm.

Som et tips kan jeg si at det ofte er billigere å leie på vestkanten. Mange vil leie til studenter og bryr seg ikke om å ta markedspris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel i overkant snusfornuftig.

Jeg anbefaler ingen å bruke kausjonist, med mindre kausjonisten er stinn av penger og ikke vil merke noe til om par millioner blir borte i et dragsug.

Dette er vel kanskje litt for paranoid? Joda, selvsagt har kausjonist et ansvar, men jeg ser ærlig talt ikke problemet dersom det er foreldre/foresatte som stoler de barna som de kausjonerer for. Som regel går dette ganske bra.

Må si som jeg har sagt til barna mine. De studerer også, og er i samme sitasjon som dere, etablert med samboer: Dere har kanskje mulighet til å kjøpe en liten leilighet på 35 kvm, men om markedet faller og det igjen blir boligkrakk, vil dere bli sittende med denne altfor trange boligen i mange år fremover, også etter studiene.

Sitasjonen er en helt annen under den forrige finanskrisen, som var en bankkrise. I dette tilfellet kan vi få en resensjon på grunn av uro grunnet den dårlige statsøkonomien i mange land. Men situasjonen er nå at private aktører stort sett har penger, også banker. Dette tilsier at det sannsynligvis ikke vil bli flere innstramninger på utlån til boligkjøpere, noe som igjen nok vil bidra til å holde presset på boligmarkedet oppe.

Dessuten kan man alltid sikre seg bedre ved å kjøpe bolig i attraktive områder. Det er det alltid en bra omsetning i, og har man råd til å kjøpe i de mest populære stedene i Oslo, så ligger man som regel bra an. Jeg husker jeg var på disse visningene selv i den verste bankkrisen, de var fullstappet selv da, og gikk som regel over takst.

Det er heller ingen krise om man kjøper en liten leilighet på et attraktivt sted så lenge man også passer på å kjøpe en med gode muligheter til å leie ut. Da spiller det mye mindre rolle om man må sitte på leiligheten noen år ekstra for å kapitalisere maksimalt - mens man selv leier seg noe litt større i mellomtiden. I denne sammenhengen kan det være greit å unngå borettslagsleiligher og gå for selveier uten utleiebegrensning.

Det er ingen smart måte å bygge fremtiden på.

De leier ok bolig på over 50 kvm til cirka 8000 i mnd, inkl strøm.

Tvert imot, så lenge man kan betjene lånet. Det er svært lenge siden det har svart seg å leie fremfor å eie. Spesielt med dagens ennå forholdsvis lave rente, som trolig vil holde seg en god stund ennå tatt litt mer finansuro i betraktning. Det er ifølge enkelte økonomer en viss sannsynlighet for at det generelle rentenivået på boliglån vil gå opp som følge av dette, men minst like mange mener dette vil bli kompensert ved at styringsrenta ikke vil bli satt opp like mye/ofte som først antatt.

Når det er sagt så kan det selvsagt lønne seg å vente noen måneder, kanskje kommer det et dipp i rentenivået/prisnivået - men generelt lønner det seg uansett stort sett å kjøpe, og man kan stort sett få et lån til en leilighet på 50 m2 til en pris på under 8000 i måneden, noe som er vanskelig på leiemarkedet med mindre man kjenner noen. Merker man at man har lyst til/må kapitalisere underveis, så leier man ut og leier seg noe rimeligere. Poenget er at det uansett er lurt å komme seg inn i boligmarkedet så tidlig som mulig, for det vil bli ennå dyrere på sikt.

Som et tips kan jeg si at det ofte er billigere å leie på vestkanten. Mange vil leie til studenter og bryr seg ikke om å ta markedspris.

Greit nok, men tviler på at dette vil slå eieprisen med dagens rentenivå. ALle utleiere er uansett interessert i å tjene litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tidsperspektiv på tre år er altfor kort tid til å kjøpe noe slik situasjonen er nå. Husk at det koster penger både å kjøpe og selge, og dere risikerer å tape penger på det hele om dere ikke skal sitte med leiligheten lenger enn tre år. Mye bedre å vente med å kjøpe til dere er ferdigutdannede og vet hvor dere skal slå dere ned.

Kausjonist øker ikke betalingsevnen deres, og det er den bankene bryr seg om.

Nåja. Er enig i at tre år ikke er lenge nok optimatl sett, men dersom alternativet er å leie så er det gode muligheter til at det likevel kan svare seg. I Oslo er tre år forholdsvis lang tid, og det kan skje mye på den tiden. Dette blir selvfølgelig et regnestykke, men det er heller ikke bare prisstigning/tap som avgjør totalsummen, man må også ta i betraktning det man sparer på å eie kontra å leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Vi var i banken i dag og snakket med en saksbehandler om lån, og hun sa at vi kunne få rundt 1,5. Så det er jo en grei sum! :) dessuten har vi min far som kan hjelpe til. Men det kommer jo sikkert til å ta litt tid å finne noe som vi vil ha da. Vi er interessert i å kjøpe noe gammelt da, slik at vi kan pusse opp med tid og stunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i banken i dag og snakket med en saksbehandler om lån, og hun sa at vi kunne få rundt 1,5. Så det er jo en grei sum! :) dessuten har vi min far som kan hjelpe til. Men det kommer jo sikkert til å ta litt tid å finne noe som vi vil ha da. Vi er interessert i å kjøpe noe gammelt da, slik at vi kan pusse opp med tid og stunder.

Med mindre dere har nevenyttige venner/familiemedlemmer som kan hjelpe dere med oppussing, så vær veldig forsiktige med å kjøpe oppussingsobjekt. Det er DYRT for håndtverkere, og oppussingskostnader har en tendes til å bli langt høyere enn man er beredt på. Det er ikke mye dere vil få for 1,5 i Oslo, med mindre dere bevegere dere mot Lindeberg - Furuset - Ellingsrud - Grorud og områdene rundt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel i overkant snusfornuftig.

Dette er vel kanskje litt for paranoid? Joda, selvsagt har kausjonist et ansvar, men jeg ser ærlig talt ikke problemet dersom det er foreldre/foresatte som stoler de barna som de kausjonerer for. Som regel går dette ganske bra.

De fleste stoler vel på barna sine? Har ikke noe med det å gjøre:

Tenk deg om vel og lenge før du drar med deg kausjonister inn i hengemyra!

Under den forrige krisen, da arbeidsledige oppsøkte bankene for å forhandle om lettelser for boliglånet, var bankene raske til å be skyldnerne skaffe kausjonister. (En kausjonist garanterer for lånet dersom hovedskyldner ikke klarer å betjene det.) Bankene opplyste for lite om risikoen ved å skrive under som kausjonist. Det eneste bankene var interessert i var sikkerheten vedkommende kunne stille, ikke betalingsevnen. I tillegg trodde en del eldre mennesker at de skrev under som vitner, men ettertiden viste at de hadde skrevet under som kausjonister.

Dersom den som blir spurt om å stille kausjon er 100 % klar over det ansvaret de påtar seg, og er i stand til å overta gjelden UTEN å sette sin egen bolig i fare, kan kausjonsstillelse være OK. En minstepensjonist, men med en gjeldfri bolig, er imidlertid et svært dårlig alternativ!

http://www.gjeldsoffer-alliansen.no/arbeidsledig

Sitasjonen er en helt annen under den forrige finanskrisen, som var en bankkrise. I dette tilfellet kan vi få en resensjon på grunn av uro grunnet den dårlige statsøkonomien i mange land. Men situasjonen er nå at private aktører stort sett har penger, også banker. Dette tilsier at det sannsynligvis ikke vil bli flere innstramninger på utlån til boligkjøpere, noe som igjen nok vil bidra til å holde presset på boligmarkedet oppe.

Hvor står det at jeg siktet til den forrige finanskrisen? Jeg pekte mer på boligkrakket i 1987 som rammet mange.

Dessuten kan man alltid sikre seg bedre ved å kjøpe bolig i attraktive områder. Det er det alltid en bra omsetning i, og har man råd til å kjøpe i de mest populære stedene i Oslo, så ligger man som regel bra an. Jeg husker jeg var på disse visningene selv i den verste bankkrisen, de var fullstappet selv da, og gikk som regel over takst.

Men under og etter boligkrakket var det ofte lettere å omsette boliger som ikke lå i de mest attraktive strøkene, selv om det ikke var lett for de som skulle selge, eller måtte selge.

Det er heller ingen krise om man kjøper en liten leilighet på et attraktivt sted så lenge man også passer på å kjøpe en med gode muligheter til å leie ut. Da spiller det mye mindre rolle om man må sitte på leiligheten noen år ekstra for å kapitalisere maksimalt - mens man selv leier seg noe litt større i mellomtiden. I denne sammenhengen kan det være greit å unngå borettslagsleiligher og gå for selveier uten utleiebegrensning.

Hvis det blir et nytt boligkrakk, vil rentene øke og utgiftene bli så høye at mange må leie ut med tap.

Tvert imot, så lenge man kan betjene lånet. Det er svært lenge siden det har svart seg å leie fremfor å eie. Spesielt med dagens ennå forholdsvis lave rente, som trolig vil holde seg en god stund ennå tatt litt mer finansuro i betraktning. Det er ifølge enkelte økonomer en viss sannsynlighet for at det generelle rentenivået på boliglån vil gå opp som følge av dette, men minst like mange mener dette vil bli kompensert ved at styringsrenta ikke vil bli satt opp like mye/ofte som først antatt.

Jeg er klar over dette, renta vil øke men i hvilket tempo er usikkert. Alt er temmelig usikkert per i dag.

Når det er sagt så kan det selvsagt lønne seg å vente noen måneder, kanskje kommer det et dipp i rentenivået/prisnivået - men generelt lønner det seg uansett stort sett å kjøpe, og man kan stort sett få et lån til en leilighet på 50 m2 til en pris på under 8000 i måneden, noe som er vanskelig på leiemarkedet med mindre man kjenner noen.

8000 i måneden pluss fellesutgifter? En 50 kvm i Oslo går for rundt 1,7 og mer. Vil gjerne se regnestykket ditt.

Merker man at man har lyst til/må kapitalisere underveis, så leier man ut og leier seg noe rimeligere. Poenget er at det uansett er lurt å komme seg inn i boligmarkedet så tidlig som mulig, for det vil bli ennå dyrere på sikt.

Du tar ikke høyde for at man må skatte av leieinntekter? Eller kan man unngå det?

Greit nok, men tviler på at dette vil slå eieprisen med dagens rentenivå. ALle utleiere er uansett interessert i å tjene litt på det.

Ikke alle, men synes du gir litt overdrevne optimistiske råd, som ikke har en eneste betenkelighet. Likevel er det et valg ts må ta sammen med samboeren sin, basert på sine forutsetninger. Jeg er generelt skeptisk hvis man ikke har en viss egenkapital. En kausjonist er ikke en egenkapital, men en som i verste fall får ansvaret for gjeldsbyrden.

Endret av Alvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...