Gå til innhold

Ulikt næringsinnhold i samme type matvare

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte møllehuset havregryn i stdet for AXA, men la merke til at næringsinnholdet var anderledes. Trodde at samme type matvare ikke kunne ha så stor forskjell, så lurer på om dette kan være riktig. Noen som vet?

Møllehuset havregryn

Energi 314 kcal

Protein 11.3 g

Karb. 51.8 g

Fett 6.8 g

Fiber 8.5 g

AXA havregryn

Energi 350 kcal

Protein 14 g

Karb 57 g

Fett 7 g

Fiber 13 g

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen som vet?

Skrevet

Det stemmer sikkert hvis det står på posene...

Kan jo være noen tilsettninger som er forskjell e.l.

Skrevet

Vann/fuktighetsnivå?

Skrevet

Tilsatt sukker?

Nei, ingenting som er tilsatt, 100% havregryn. Synes bare det var rart, vet det kan være forskjeller, men pleier da ikke være så stor. Trodde havregryn var havrgryn!

Skrevet (endret)

*feriemodus*

Endret av Lykkelitenen
Skrevet

dette er pr 100 gram, så kan det være ulik størrelse på selve grynene? Slik at 100 gram hos ene rett og slett blir flere havregryn enn hos andre? Mindre luft, flere gryn?

(ja, jeg vet 100 gram er 100 gram, men om den ene er mer tettpakket blir det jo også mer produkt-> flere kalorier...)

Nå blander du inn volum. 100 gram er alltid 100 gram. 1 liter vann og 1 liter havregryn derimot er ikke dette samme i gram.

Forskjellen skyldes antageligvis at det er målt på forskjellige laboratorier, eller med en litt annerledes metode. Energi-innhold er uansett ikke helt nøyaktig da kornets næringsinnhold er litt forskjellig utifra hvordan jordsmonnet, gjødselen, lagring, sol, osv.

Skrevet

Herre gud, når du skriver det så må jeg le av meg selv, jeg tenkte volum og dl ja :) *rotehode i feriemodus*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...