Gjest Girly92 Skrevet 13. august 2011 #1 Skrevet 13. august 2011 Jeg har sittet på nettsidene til UiO og lest om både studiet mitt og skolestart der, men føler at jeg fortsatt mangler mye informasjon. Jeg skal studere Midtøstenstudier m/arabisk, og lurer på hva jeg må forberede meg på før vi starter? Må jeg melde meg inn på Studentweb iløpet av helgen? Er det noen andre ting som må være klart før vi begynner i neste uke? Når får man vite timeplanen? Holder det med å ha med seg en notatbok og penn de første dagene der med tanke på at det skal gies mye informasjon, eller får informasjonen skriftlig også? Hilsen nervøs, kommende student.
Grønt blad Skrevet 13. august 2011 #2 Skrevet 13. august 2011 Du får en en del informasjon i oppstartsuka, og da er det også tilbud om hjelp til å søke på studentweb, ev. kan du gjøre det selv på forhånd. Ved å gå inn på studieprogrammets sider får du en oversikt over studiets oppbygning. Første semester skal du ta ARA1110 Arabisk pråk 1, og ved å gå inn på Høst 2011 (heøt til høyre) > Undervisning Tid og sted får du opp tid og sted. I dette emne skal du velge en av to grupper når du melder deg opp i studentweb, og det avgjør hvilke undervisningstidspunkt du får. Sørste semester skal du også ha et emne innen områdegruppen (40 stp.) Din områdegruppe heter Områdekunnskap om Midtøsten og Nord-Afrika (40OMR-MØNA). Her velger du et emne, du må selv passe på at undervisningstidspunktet ikke går samtidig med undervisningen i arabisk. Hvis så er tilfelle må du velge hvilken undervisning du vil gå på. Noen emner har obligatorisk oppmøte, andre kan du velge om du vil møte eller ei. Det pleier å være et informasjonsmøte i oppstartsuka, og det hender at de sier noe om hva som anbefales å ta første semester, eller du kan spørre en studiekonsulent. Ta med notatbok og penn slik at du kan notere, men det er ikke behov for A4-blokk og stort penalhus. Noe informasjon kommer muntlig, noe kommer på papir. Håper dette var litt oppklarende. Lykke til med studiene!
Grønt blad Skrevet 13. august 2011 #3 Skrevet 13. august 2011 Er det noen andre ting som må være klart før vi begynner i neste uke? Det er egentlig ikke så mye du må ha klart. Men det er greit å være uthvilt og ha et sted å bo. Anbefaler å ikke legge mange planer for første uka da dette er en glimrende mulighet for å bli kjent med medstudenter. Det er med andre ord greit å ha flyttet på forhånd, eller utsette de største flyttelassene til uka etter. Betal semesteravgiften slik at du kan få studentkort og studentrabatt på kollektivtransport o.l. Skriv ut kvittering når du betaler, for det tar litt tid å få semesterkortet. Ta med penn, notatbok og godt humør, da har du det viktigste. Anbefaler deg også å kjøpe pensum tidlig (på universitetsbokhandelen Akademika), samt være tidlig ute for å få studentkort. (Studentkort har navn, personnummer og bilde av deg. Semesterkort er en papirlapp som viser at du har betalt semesteravgift og studerer ved UiO dette semesteret. For å bevise at du er student trenger du semesterkort + legitimasjon (f.eks. studentkort.) Siden du allerede har kjennskap til pensum i arabisk-faget ville jeg kjøpt det så raskt som mulig. Enten nytt eller brukt - det er massivs av bøker selges-lapper på tavlene rundt omkring, spesielt på Sophus Bugge (bibliotek ved HF). Universitetet gir beskjed til Akademika om hvor mange de tror skal ta et emne, og Akademika bestiller inn litt færre, slik at de får solgt alt selv om noen kjøper brukt. Derfor kan det hende at det er tomt hvis man er seint ute, og det tar lang tid å få bestilt inn nytt. Styr unna bokhandelen midt på dagen, da er det lange køer. Best er det å komme rundt åpningstid eller på ettermiddagen.
Gjest Girly92 Skrevet 13. august 2011 #4 Skrevet 13. august 2011 Det er egentlig ikke så mye du må ha klart. Men det er greit å være uthvilt og ha et sted å bo. Anbefaler å ikke legge mange planer for første uka da dette er en glimrende mulighet for å bli kjent med medstudenter. Det er med andre ord greit å ha flyttet på forhånd, eller utsette de største flyttelassene til uka etter. Betal semesteravgiften slik at du kan få studentkort og studentrabatt på kollektivtransport o.l. Skriv ut kvittering når du betaler, for det tar litt tid å få semesterkortet. Ta med penn, notatbok og godt humør, da har du det viktigste. Anbefaler deg også å kjøpe pensum tidlig (på universitetsbokhandelen Akademika), samt være tidlig ute for å få studentkort. (Studentkort har navn, personnummer og bilde av deg. Semesterkort er en papirlapp som viser at du har betalt semesteravgift og studerer ved UiO dette semesteret. For å bevise at du er student trenger du semesterkort + legitimasjon (f.eks. studentkort.) Siden du allerede har kjennskap til pensum i arabisk-faget ville jeg kjøpt det så raskt som mulig. Enten nytt eller brukt - det er massivs av bøker selges-lapper på tavlene rundt omkring, spesielt på Sophus Bugge (bibliotek ved HF). Universitetet gir beskjed til Akademika om hvor mange de tror skal ta et emne, og Akademika bestiller inn litt færre, slik at de får solgt alt selv om noen kjøper brukt. Derfor kan det hende at det er tomt hvis man er seint ute, og det tar lang tid å få bestilt inn nytt. Styr unna bokhandelen midt på dagen, da er det lange køer. Best er det å komme rundt åpningstid eller på ettermiddagen. Åh, tusen takk for informasjonen:D Nå ble jeg litt lettet, har gått rundt og bekymret meg for at jeg hadde misset noe. Hvor mange bøker må en regne med å kjøpe det første semesteret?
Grønt blad Skrevet 13. august 2011 #5 Skrevet 13. august 2011 Åh, tusen takk for informasjonen:D Nå ble jeg litt lettet, har gått rundt og bekymret meg for at jeg hadde misset noe. Hvor mange bøker må en regne med å kjøpe det første semesteret? Det varierer veldig fra emne til emne, og mellom fagområdene. Noen ganger holder det med et par bøker og et kompendium i et emne, mens andre ganger er det mange bøker. Kjøper du oppslagsverk og ordbøker er dette en engangsinvestering som kan brukes flere semestere. Det hender også at noen fagbøker brukes i flere emner. Prisen på bøker varierer også, avhengig bl.a. av språk (norsk/engelsk/annet fremmedspråk), og hvor mange som skal ha den aktuelle boka. Eneste måten å finne ut hvor mange bøker du trenger er å gå inn på emnesiden til de emnene du skal ha, klikke deg inn på riktig semester og deretter inn på pensumlista.
Gjest Girly92 Skrevet 14. august 2011 #6 Skrevet 14. august 2011 Det varierer veldig fra emne til emne, og mellom fagområdene. Noen ganger holder det med et par bøker og et kompendium i et emne, mens andre ganger er det mange bøker. Kjøper du oppslagsverk og ordbøker er dette en engangsinvestering som kan brukes flere semestere. Det hender også at noen fagbøker brukes i flere emner. Prisen på bøker varierer også, avhengig bl.a. av språk (norsk/engelsk/annet fremmedspråk), og hvor mange som skal ha den aktuelle boka. Eneste måten å finne ut hvor mange bøker du trenger er å gå inn på emnesiden til de emnene du skal ha, klikke deg inn på riktig semester og deretter inn på pensumlista. Ah, da skal jeg gjøre det! Tusen takk for at du svarte på de mange spørsmålene mine:)
Gjest Solsmil Skrevet 14. august 2011 #7 Skrevet 14. august 2011 Jeg skal også begynne på UiO i morgen! Men ikke samme studier som deg da:) Du har kanskje også fått den mailen, men det er ihvertfall lurt å betale semesteravgift så fort som mulig, og ellers får du vite det du trenger på informasjonsmøtet:) sikkert lurt å ta med seg penn og noe å notere på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå