Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Nå har jeg endelig kommet godt i gang med trening! Har tredemølle hjemme og syns det faktisk er ganske OK/borderline morsomt (og uten tvil givende) å trene dette. Formen og kondisjonen stiger for hver gang jeg trener (ikke tull en gang!), men det er andre resultater som lar seg vente på...prøver å gå ned i vekt, men foreløpig har det ikke skjedd noe.

Har trent i ca. fire uker, og lurer derfor på hvor lenge man må trene før vekta vanligvis begynner å røre på seg? Jeg har et normalt, sunt kosthold, og jeg presser kroppen min litt ekstra for hver gang jeg trener.

Takk for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Nå har jeg endelig kommet godt i gang med trening! Har tredemølle hjemme og syns det faktisk er ganske OK/borderline morsomt (og uten tvil givende) å trene dette. Formen og kondisjonen stiger for hver gang jeg trener (ikke tull en gang!), men det er andre resultater som lar seg vente på...prøver å gå ned i vekt, men foreløpig har det ikke skjedd noe.

Har trent i ca. fire uker, og lurer derfor på hvor lenge man må trene før vekta vanligvis begynner å røre på seg? Jeg har et normalt, sunt kosthold, og jeg presser kroppen min litt ekstra for hver gang jeg trener.

Takk for svar! :)

Vekten rører seg når du over tid spiser mindre enn det du bruker.

Vekten varierer fra dag til dag utifra mengde mat/væske på vei gjennom systemet, mengde glykogen+vann i musklene, andre vannreserver, temperatur, mengde urin/avføring. Altså mange faktorer. Det er normalt at vekten svinger rundt 1 kg fra dag til deg. Derfor må måleperioden være typisk 4-8 uker der du veier deg 1-2 gang(er) i uken, på samme tidspunkt. Før frokost, etter du har vært på do.

Om du ikke endrer vekten din over 2-4 uker (1-2 kg) så er det sannsynlig at du spiser for mye. Noen har riktignok vanskeligere for å gå ned i vekt, så det er lurt å prøve 4 uker før du endrer noe vesentlig. Ofte er det små detaljer som mangler.

Presser du kroppen ekstra hver økt oppnår du egentlig bare det at du ikke kan trene like ofte. Du kommer forsåvidt like langt om du trener lett til middels hver dag, som dobbelt så tungt annenhver dag (for å sette det på spissen). Hvor hardt du behøver å trene avhenger av hvor mye tid du har til trening i hverdagen/uken, samt hvilke ambisjoner du har.

Skrevet

Vekten rører seg når du over tid spiser mindre enn det du bruker.

Vekten varierer fra dag til dag utifra mengde mat/væske på vei gjennom systemet, mengde glykogen+vann i musklene, andre vannreserver, temperatur, mengde urin/avføring. Altså mange faktorer. Det er normalt at vekten svinger rundt 1 kg fra dag til deg. Derfor må måleperioden være typisk 4-8 uker der du veier deg 1-2 gang(er) i uken, på samme tidspunkt. Før frokost, etter du har vært på do.

Om du ikke endrer vekten din over 2-4 uker (1-2 kg) så er det sannsynlig at du spiser for mye. Noen har riktignok vanskeligere for å gå ned i vekt, så det er lurt å prøve 4 uker før du endrer noe vesentlig. Ofte er det små detaljer som mangler.

Presser du kroppen ekstra hver økt oppnår du egentlig bare det at du ikke kan trene like ofte. Du kommer forsåvidt like langt om du trener lett til middels hver dag, som dobbelt så tungt annenhver dag (for å sette det på spissen). Hvor hardt du behøver å trene avhenger av hvor mye tid du har til trening i hverdagen/uken, samt hvilke ambisjoner du har.

Hei, og tusen takk for svar, Supraspinatus.:)

Jeg har lest en del rundt, og mener at det er anbefalt å presse kroppen, ellers blir den for vant med det samme og ingenting skjer?

Skrevet

Jeg har lest en del rundt, og mener at det er anbefalt å presse kroppen, ellers blir den for vant med det samme og ingenting skjer?

Ja. Du har delvis riktig, men det er forskjell på å ha progresjon og det å presse kroppen hver gang. Alle kan presse seg hardt i perioder. Problemet med å gjøre det for lenge er at du enten går lei, blir syk, skadet eller stagnerer. Jo hardere du presser kroppen, jo mer restitusjon trenger du. Restitusjon er ikke bare hvile og søvn. Det er også påfylling av drivstoff som protein og karbohydrater, vitaminer, mineraler og aller viktigst, væske.

Hvis du stadig ligger i kcal-underskudd og presser deg hardt øker risikoen for overtrening, eller skader. Det kan være en motivasjonsdreper fra helvete. Nå mener jeg ikke at alle økter skal være lette - du sier det selv. Kroppen blir vant til belastningen så man må øke den eller volumet for å bli bedre. Bare husk å gjøre det gradvis og lytt til kroppen. Begynner du å merke forkjølelsessymptomer eller føler deg generelt slapp, sover dårlig, eller våkner u-uthvilt: ta det litt roligere. Ta en dag fri fra trening.

Og husk at maten rett før og rett etter trening har mye å si på hvor mye du får ut av treningen. Dette er måltider som må prioriteres!

Kutt heller andre steder.

Skrevet

Ville variert treningen jeg. Intervaller en dag, langkjøring en dag, jogg en dag, gå en dag :)

Skrevet

"Å presse kroppen" kan ha flere betydninger, det avhenger veldig av hva målet ditt er.

Målet ditt bør være å komme i god form, hvis du har et sunt og normalt disiplinert forhold til mat vil en sunn og passelig vekt da vanligvis komme av seg selv. Hvis du har vært overvektig i lengre tid vil du nok måtte holde høy selvdisiplin, for kroppen vil søke å få tilbake de tapte kiloene. Det var fornuftig i steinalderen, da det ofte kunne være knapt med mat, men det er passer jo ikke så bra i dagens samfunn...

Det er viktig å få i seg proteiner og karbohydrater etter en treningsøkt. Da trenger kroppen proteiner for å restituere seg, og glykogenlageret er redusert, avhengig av hvor hardt du har kjørt. Kroppens evne til å danne glykogen av karbohydrater er dobbelt så stor det første kvarteret etter trening som ellers, så de karbohydratene du får i deg vil da i mye mindre grad omdannes til fett. Det fins diverse restitusjonsdrikker i sportsbutikkene, men for vanlige mosjonister holder det lenge med en halvliter skummet melk.

For å komme i god form bør du variere treningen, og gjerne melde deg på et mosjonsløp for å ha en målsetning. For å komme i best mulig form for langdistanseløping bør du hovedsakelig trene langkjøring under syreterskel. Mange tror at man må kjenne blodsmaken i munnen for at det skal kunne kalles trening, det er heldigvis feil.

Jeg sykler amatørritt rundt omkring i Norge i sykkelsesongen, og i januar-mars går jeg lange rolige skiturer for å få en solid grunnmur å bygge konkurranseformen på. Når det blir mulig å sykle treningsturer på veien i april sykler jeg forholdsvis rolige turer. I april/mai begynner jeg med kortere og hardere økter der jeg tar skikkelig i i korte motbakker for å spisse formen mot konkurransene. Dessuten trenger jeg et par konkurranser for å komme i virkelig konkurranseform, man klarer aldri å holde samme intensitet på trening.

Den som presser seg selv hardere og hardere for hver trening vil sannsynligvis møte veggen før eller senere. Du skal ikke være utslitt etter hver treningsøkt, det går an å ta en forholdsvis lett økt en dag og dermed være i stand til å trene også neste dag. På den måten vil du få netto bedre framgang enn om du kjører deg i senk for hver økt.

Hvis jeg var deg ville jeg byttet ut tredemølla med å jogge ute. Å løpe på tredemølle og annet jevnt underlag er drepen for ankler, knær, hofter og rygg. Vi er konstruert for å gå i ulendt terreng, det hadde vært mye bedre for deg å jogge ute i skogen. Særlig hvis du var rimelig utrent før du begynte med dette løper du forholdsvis stor risiko for belastningsskader som (sene)betennelser ved å bare løpe på tredemølle.

Gjest henriett3
Skrevet

Intervaller er OK det altså, men jeg ville gjort andre ting også. Det kan i tillegg bli veldig kjedelig å bare trene intervaller. Viss du bare trener på tredemølle (noe som du ikke trenger å gjøre når det er sommer), anbefaler jeg at du også trener "fartslek" Det foregår sånn at du først setter den på level 4/5/6 i ca. 10-12 min, så skrur du opp til 8/9 i kanskje 6 min, og ned igjen til 6 i 2 min, og opp til 11/11,5 i 4-5 min, og ned til 8 i 3 min, og ned til 5/6 i 4 min og opp igjen til 11 i 3 min. Fart og tid bestemmer du selvfølgelig selv, men jeg bruker å trene sånn i ca 50 min. Du bør også trene styrke i tillegg. Nå som det er sommer bør du trene ute viss det er mulig.

Husk å tøye ut før og etter trening!

Lykke til! :)

Skrevet

Tusen takk for fantastiske råd! :) Jeg noterer alt bak øret, og tar det med meg videre i treninga! :nigo:

Lance: jeg la på meg ganske kraftig under graviditeten, og det er først og fremst disse kiloene som skal av (ca.20). Jeg vet du anbefaler sykling (har lest flere av rådene dine før) og selv om jeg syns det er temmelig kjedelig, skal jeg prøve å få til ca. en god økt i uka med sykling. Da sparer jeg jo ledd og sener for belastning.

Jeg går mye turer i skog og mark; jeg skal prøve å få lagt inn litt jogging der også.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...