Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 15 år, har aldri vært i et seriøst forhold før men kan godt tenke meg det. Jeg har veldig lyst på kjærste men jeg bor på en så liten plass, og her er ingen, eller noen men de kjenner jeg ikke å de er på en måte i en "overlegen" gjeng. Så det jeg lurer på er hvordan jeg kan finne meg en snill og kjekk kjærste som ikke er den overlegne typen. Hvor skal jeg dra? Hva skal jeg gjøre når jeg ser en som jeg kan være intresert i?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gå bort til han og si "hei", også tar du det derfra :)

Du må bli kjent med en for å kunne finne ut av om han er det du er ute etter eller ikke. Du er ung, så det kan være en som går på skolen din, en du blir kjent med via felles venner, på nettet, ute i det dagligdagse...

Endret av illuminate
Skrevet

på den alderen så holder det med å være pen for å finne en kjæreste. bor selv på en liten plass og alle pene jenter rundt 15-18 har kjæreste og om de ikke har så har de valgt å ikke ha det. er noen mindre pene jenter som også har kjæreste men da har de også valgt fra laveste hylle.

det er ikke noe problem for en person å få seg kjæreste og hvertfall ikke om du er jente. finn nerdegjengen, de som spiller dataspill og kanskje er litt sjenert. blant de vil du finne en kjempe snill gutt.

Skrevet (endret)

Jeg er en jente på 15 år, har aldri vært i et seriøst forhold før men kan godt tenke meg det. Jeg har veldig lyst på kjærste men jeg bor på en så liten plass, og her er ingen, eller noen men de kjenner jeg ikke å de er på en måte i en "overlegen" gjeng. Så det jeg lurer på er hvordan jeg kan finne meg en snill og kjekk kjærste som ikke er den overlegne typen. Hvor skal jeg dra? Hva skal jeg gjøre når jeg ser en som jeg kan være intresert i?

Når du er 15 år å bør du konsentrere deg om utdannelsen din først og fremst.

Et seriøst forhold er ikke aktuelt før du passerer 20 år ihvertfall.

Og sørg for all del for at du ikke blir utnyttet og/eller gravid!

Endret av Steinar40
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Når du er 15 år å bør du konsentrere deg om utdannelsen din først og fremst.

Et seriøst forhold er ikke aktuelt før du passerer 20 år ihvertfall.

Og sørg for all del for at du ikke blir utnyttet og/eller gravid!

Hvorfor er det ikke mulig å kombinere et seriøst forhold med en utdannelse?

Skrevet

Hvorfor er det ikke mulig å kombinere et seriøst forhold med en utdannelse?

For det første får jeg vel da definere hva jeg mener med et seriøst forhold. Noe som også vil være avhengig av alder og livsfase.

Jeg vil da si at i yngre år (18-40) vil et seriøst forhold som regel innebære egne barn.

Senere i livet - dvs etter 40 - vil de aller fleste folk enten allerede ha egne barn fra tidligere, eller de ønsker ikke egne barn (lenger). Da kan altså et seriøst forhold ifølge min definisjon, bety at mindreårige barn ikke er noen del av forholdet, og at paret allikevel har et seriøst forhold.

Når det gjelder mennesker tidlig i livet (ca 15-25 år), så får man dele disse opp i 2 hovedgrupper. De som ønsker en høyere utdannelse og de som ikke ønsker (eller evner) en høyere utdannelse.

De som ikke ønsker en høyere utdannelse vil da som regel heller ønske å fokusere på et seriøst forhold og egne barn relativt snart. Ettersom utdannelsen da ikke kommer "i veien" for dette.

De som derimot tar en høyere utdannelse vil bruke mye tid, krefter og ressurser på denne. Da blir det veldig slitsomt å skulle ha et seriøst forhold med omsorg for barn i tillegg. F.eks blir man da avhengig av hjelp ifra foreldrene og/eller samfunnet (staten) i en langt høyere grad.

Så svaret mitt på ditt spørsmål er altså IKKE at det ikke er mulig. Men hvis man ønsker en høyere utdannelse istedet for å satse på egen familie, så blir det veldig mye vanskeligere og slitsomt. Det er altså langt ifra ideelt og jeg vil derfor anbefale imot dette på det sterkeste.

Uansett er 15 år altfor tidlig i dagens samfunn. Svært få har noen som helst peiling på hva de vil med livet sitt før de har passert 20 år. Jeg vet at en på 15 år som regel ikke innser dette selv, men da vil faktisk det være smart å høre på de med lengre livserfaring.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Så dersom man velger å IKKE få barn, så har man ikke et seriøst forhold?

Jeg ser mange av poengene dine, men er ikke enig i at man er useriøs dersom man har kjæreste OG tar høyere utdannelse.

Skrevet (endret)

Så dersom man velger å IKKE få barn, så har man ikke et seriøst forhold?

Jeg ser mange av poengene dine, men er ikke enig i at man er useriøs dersom man har kjæreste OG tar høyere utdannelse.

For det første så er det INGEN som kan si med 100% sikkerhet at de ALDRI kommer til å ønske seg egne barn før de godt og vel har passert 40 års alder.

For det andre vil ikke jeg i denne sammenheng si at seriøs og useriøs er motsatte sider av samme sak.

Tidlig i livet (ca 15-25 år) vil jeg si at man "bare" har et forhold så lenge man ikke har barn i sammen. Som da blir til et seriøst forhold når man får barn i sammen.

Et useriøst forhold er derimot noe som altså ikke er seriøst eller fremtidsrettet. Der f.eks en eller begge bare går og venter på noe(n) bedre.

For å komplisere bildet ytterligere, så vil jeg også påstå at man godt kan være useriøs i et seriøst parforhold.

Endret av Steinar40
Skrevet

Det får bli din subjektive mening. Jeg mener at seriøse forhold overhodet ikke trenger å ha noe med barn å gjøre. Et seriøst forhold anser jeg som et forhold hvor begge har vært forelsket i hverandre en stund (gjerne til det punktet hvor man kan si at man elsker hverandre), og hvor begge ønsker at forholdet skal vare, det vil si at man også har kommet dit hvor man ser for seg en framtid sammen. Selvfølgelig kan man satse på både utdanning og forhold samtidig.

Skrevet

Det får bli din subjektive mening. Jeg mener at seriøse forhold overhodet ikke trenger å ha noe med barn å gjøre.

Hva tror du er den virkelige meningen med et parforhold egentlig?

Sånn at du slipper å være alene kanskje? Feil.

Skrevet

Er litt i samme situasjon som deg, TS, bare at jeg er 18 år... Kommer også fra et lite sted og nei, her har bare 2 av 10 jenter kjæreste. Bor nå i en by og går på en større skole, men jeg er litt sjenert. Jeg fester heller ikke, nesten så jeg burde begynne for å finne meg en kjæreste :gjeiper: Noe av problemet er vel kanskje at jeg aldri blir forelsket/betatt av noen bare pga utseende, jeg må kjenne noen for å bli skikkelig interessert i dem og jeg har heller ikke mange guttevenner.

Gleder meg uansett til å bli ferdig med vgs så jeg kan møte noen nye typer ;)

Når det gjelder off topic-diskusjonen: det er da klart at TS med "seriøst forhold" bare mener et vanlig kjæresteforhold - mange unge tenåringer er ofte i forhold uten at de er seriøse, dvs ikke eksklusive. Da er det vel ikke nødvendig å begynne å diskutere barn og andre ting som gjør forholdet mer "seriøst".....

Skrevet

Når det gjelder off topic-diskusjonen: det er da klart at TS med "seriøst forhold" bare mener et vanlig kjæresteforhold - mange unge tenåringer er ofte i forhold uten at de er seriøse, dvs ikke eksklusive. Da er det vel ikke nødvendig å begynne å diskutere barn og andre ting som gjør forholdet mer "seriøst".....

Høres ikke mye moralsk eller sunt ut.

Skrevet

Høres ikke mye moralsk eller sunt ut.

man må jo ikke ha barn for og være i et seriøst fohold da!

Man kan vel egentlig velge selv hvor seriøst de syns forholde sitt er, og er mange voksne som ikke har barn og har et seriøs forhold.

Og hvis hun vil ha et seriøst forhold, så velger hun fint selv hva seriøst forhold betyr for henne.

for deg er det vist at man må få unger.

smak og behag

• Liker 1
Skrevet

man må jo ikke ha barn for og være i et seriøst fohold da!

Man kan vel egentlig velge selv hvor seriøst de syns forholde sitt er, og er mange voksne som ikke har barn og har et seriøs forhold.

Og hvis hun vil ha et seriøst forhold, så velger hun fint selv hva seriøst forhold betyr for henne.

for deg er det vist at man må få unger.

smak og behag

Jeg reagerte på dette utsagnet: mange unge tenåringer er ofte i forhold uten at de er seriøse, dvs ikke eksklusive.

Som jeg ikke syns er mye moralsk eller sunt.

Skrevet

Jeg reagerte på dette utsagnet: mange unge tenåringer er ofte i forhold uten at de er seriøse, dvs ikke eksklusive.

Som jeg ikke syns er mye moralsk eller sunt.

Jaja mange har ikke noe seriøst ja, men det fins folk som tilbringer resten av livet sammen.

så om hvor seriøst forholdet er bestemmer man litt selv og hvor seriøst man vil ha det.

hvorfor ekke det liksom sunt-.-???

det er helt normalt liksom

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 17 år og er i noe jeg vil kalle et seriøst forhold. Han er 22. Begge er veldig målrettet, og vi har et veldig sterkt forhold.

Til TS: du får nok bare vente. Da jeg var 15 (den tiden hvor jeg møtte min nåværende kjæreste) trodde jeg at jeg aldri kom til å få meg en kjæreste, siden alle rundt meg virket som idioter, og det virket også som om de fleste så på meg som en idiot. Men ett tips har jeg: slutt å gå etter gutter, gå etter menn!. Guttene som er gjevngamle med deg er langt ifra så moden som jenter på sin egen alder. De er gutter frem til de blir 18-19 år gamle. Noen blir ikke voksne før oppi 20-årene (dette kan også gjelde jenter, så klart). Men du bør også være forsiktig, for det er mange eldre gutter/menn som er ute etter å utnytte yngre jenter som deg! Og nå vil du sikkert begynne på videregående snart, og da er det mange nye muligheter. Jeg lover deg, videregående er som en helt annen verden. Jeg forvandlet meg totalt etter 1 år på videregående, ble mye mer voksen. Jeg møtte kjæresten for første gang dritings på fest, jeg dro han med på do og gjorde så og si alt uten om samleie... Der bør du nok ikke følge mitt eksempel. Vi var bare heldige og fant tonen etterpå (!). Viste seg at han var min drømmemann, vi har et fantastisk sterkt og godt forhold. :) Møtet har vi bare skyvd bak oss, vi husker ikke hvordan vi møttes en gang, så vi liker å si det var skjebnen!

Ettersom du blir gamlere vil du også forandre deg, og da kan det hende du utvikler egenskaper som kan tiltrekke flere rundt deg også. :) Så det er nok bare å vente! Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves. :)

Skrevet

Jaja mange har ikke noe seriøst ja, men det fins folk som tilbringer resten av livet sammen.

så om hvor seriøst forholdet er bestemmer man litt selv og hvor seriøst man vil ha det.

hvorfor ekke det liksom sunt-.-???

det er helt normalt liksom

Hvorfor er det sunt selv om mange holder på sånn?

Før eller senere kommer alt som ikke er seriøst til å gå rett til helvete.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...