Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mens vi venter på prøverør fikk jeg resept på en dobbel kur med Pergotime av gynekologen min.

Er på dag 22 i "pergo-syklusen" i dag. Vanligvis har jeg sykluser på mellom 28 og 32 dager med el. Jeg begynte på kuren på dag 3 etter TR, tok piller i 5 dager og skulle i følge gynekologen, være mest fruktbar 7 dager etter femte og siste pilledag, altså på dag 14.

Vi "holdt på" jevnt og trutt fra pilleslutt og til dag 10 etter pilleslutt.

Nå er jeg så spent på om Pergotime har hjulpet eller ikke. Utredningen av oss fant ingen feil ved noen av oss, så gynekologen mente Pergotime kanskje var den lille piffen vi trengte for å få klaff.

Hodet fullt av spørsmål, for jeg har følt meg så rar i kroppen.

Jeg merket ingen ting til Pergotimen de første dagene, men dag 13 og 14, altså den dagen jeg i følge gyn skulle ha el, var jeg skikkelig slapp og sliten og hadde stikkinger i eggstokkene på begge sider.

På dag 15 kjente jeg et skikkelig stikk/ krampe i venstre eggstokk som vedvarte i ca 30 sekunder og var ganske smertefull.

Dag 16 og 17 kjente jeg meg helt normal og ikke så sliten lengre.

Fra dag 18 og til og med i dag har jeg hatt diverse symptomer:

- Vært kvalm mellom måltider.

- Hatt voldsom hodepine et par dager.

- Hver dag har jeg følt et press i underlivet -nesten som om det er en luftboble/ promp inni livmoren min som presser ting utover.

- Jeg er ekstremt sliten og sover mye.

- Hetetokter og rød i kinnene.

- Ofte tissetrengt.

- Følt et ekstra press i underlivet mens jeg tisser.

- Svært sulten, veldig oppblåst i nedre del av magen, men likevel gått ned i vek.,

- Hatt hvit tykk utflod siden i går (noe jeg adri har hatt før).

Er disse symptomene vanlige bivirkninger av Pergotime? Det ligner jo litt på graviditetssymptomer?

Jeg stolte på gyn og forholdt meg til at dag 7 etter pilleslutt var den mest fruktbare, og har således ikke testet meg denne pp. Og jeg følte jo stikkinger i eggstokkene på denne dagen som gyn sa, så tror det stemmer...

Men så leste jeg om flere her inne som har fått sen el og lang syklys på Pergo. Er forlenget syklus normalen blant dere som har brukt pergo?

Dere som vanligvis har regelmessige sykluser med el - endret Pergo på dette?

Tenk hvis vi har bommet på el?

Er det noen som har fått el iht det som ble sagt hos gyn, altså på dag 7 etter pilleslutt?

Er det noen som ble gravid på første Pergotimekur?

Hvordan var syklusen for dere som ble gravid på Pergotime?

Til dere som har gått på flere kurer og blitt gravid - var det noen forskjell i symptomer på sykluser hvor dere ikke ble gravid kontra den dere ble gravid i?

Når fikk dere positiv graviditetstest?

Uff, dette ble mange spørsmål... Forstår at ingen kan svare på alt, men håper noen tar seg tid til å svare om de har noe å bidra med på noen av spørsmålene, eller bare tanker rundt dette emnet generelt.

Ønsker dere alle en fin dag og lykke til med prøving, graviditet eller nyfødt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags syklus man får på pergo varierer fra person til person, det er feil for legen å gi deg en dag for EL. Man skal teste for EL i de syklusene man tar pergo for å sjekke om man faktisk har hatt EL, om ikke økes doseringen. De fleste gynekologer tar også UL for å sjekke i hvilken grad eggene er modne i en pergosyklus.

Selv hadde jeg noe lengre sykluser på pergo enn mine normalsykluser, det er normalt. Jeg hadde EL på dag 16, og lutefasen var på 15-16 dager (mot normalt 14).

Symptomene etter å ha tatt pergo er veldig lik graviditetssymtpomer. Jeg slet med søvnen, hadde hetetokter, kvalme, og det meste andre du beskrev frem mot mens. Hvit kremet utfold som du beskriver har jeg kun de syklusene jeg har tatt pergo.

Jeg har tatt 7 pergokurer uten å bli gravid, men vi har en annen "diagnose" enn dere.

Skrevet

Takk for svar!

Uff, nå blir jeg bare så oppgitt på gynekologen på sykehuset... Jeg spurte henne om jeg skulle teste, men hun sa det ikke var noen vits, for denne medisinen ville gjøre meg mest fruktbar på dag 7 etter siste pille. Og noen oppfølging var heller ikke nødvendig sa hun.

Så leit å slite med alle disse symptomene, også er det kanskje ikke til noen nytte...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...