Gå til innhold

Tror på Gud, men utøver ingen religion, er jeg ateist?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du misforstår. Ikke gud som en gammel gretten mann i himmelen. Gud som en kraft, som panteismen, ikke monoteismen. Det finnes mange gudebegreper, vet du. Hva man kaller det, gud eller gudinne eller kraft, driter jeg i.

Om du synes det er mistenksomt får vaere ditt problem.

Dette er jeg enig i!

Jeg er religiøs i den forstand at jeg har "min gud", dvs jeg er overbevist om at det finnes en "høyere makt" av en eller annen form, som er over oss.

Jeg kan gjerne kalle det Gud, det er gjerne enklest når man prater om det, men det har ingenting med den mannlige gudefiguren kristendommen eller andre organiserte religioner snakker om.

Min Gud er ikke begrenset av ett enkelt kjønn, det er noe som tilhører mennesker og dyr det, det er ikke snakk om at siden jeg tror på Gud, så er det ikke en gudinne... da trekker man denne kraften ned til våre begrensninger.

Kraften har ikke noe begrensning, litt lik at universet er uendelig og kjønnsløst, vinden er verken kvinne eller mann etc.

Jeg tilhører og kan ikke tilhøre noen eksisterende, organsierte religioner, nettop fordi de har personifisert denne kraften på en måte som begrenser hva Gud er for meg i min verden.

Min gud er ikke en grinete gammel gubbe som sitter og bestemmer når vi har syndet og ikke, og hva vi må gjøre for å bli tilgitt, ei heller er det en mann som sitter og ser ned på oss. Jeg kan prate med min Gud, fordi det for meg er en tilstedeværelse, en høyere makt. Jeg tror ikke denne makten retter sin fokus på meg selv om jeg prater til den, men jeg føler en kontakt med den selv om den er overalt, alltid og ubegrenset.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så det må ikke være en makt? En gud? En form over oss? Hver gang jeg hører om denne modellen, blir det alltid forklart i entall.

Entall stammer fra monoteismen, det vil si jødedommen, kristendommen, islam.

Endret av Ekerilar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det må ikke være en makt? En gud? En form over oss? Hver gang jeg hører om denne modellen, blir det alltid forklart i entall.

Entall stammer fra monoteismen, det vil si jødedommen, kristendommen, islam.

Tror du på universet? er universet entall og monoteisme?

Kraften er ikke begrenset slik vi mennesker er, men jeg krever heller ikke at andre forstår min tro. Strengt tatt har jeg vel ikke noe behov for at andre forstår det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kristen er en som tror på Den Treenige Gud,tror på det Jesus Kristus har fortalt ifølge Bibelen, og tror at han døde for våre synder.

En kristen bør også forsøke å leve slik som Jesus har gitt rettledning om.

Dette til beste for oss selv.

Den som ber Jesus komme inn i sitt hjerte, og følger hans råd, vil oppleve en stor positiv endring i sitt liv.

Mange har også reddet sitt liv ved å gjøre dette.

Er det opplest og vedtatt at man må tro på alt dette for å kalle seg kristen? For da har jeg oppklart noe jeg har lurt på en stund, og kan kalle meg "ikke kristen". Uten å føle noe behov for å ha noe annet navn på det jeg faktisk er.

Etter å ha lest "gud i mennesket" av Helge Hognestad, trodde jeg nemlig at folk kunne være kristne, uten å være teistiske. Dvs. tro på en kristen gud uten å kjøpe alt som står i bibelen, og uten å tro at Jesus var Guds sønn, eller en enkeltperson for den saks skyld.

Hvem definerer hva som er pålagt for å kalle seg kristen forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det opplest og vedtatt at man må tro på alt dette for å kalle seg kristen? For da har jeg oppklart noe jeg har lurt på en stund, og kan kalle meg "ikke kristen". Uten å føle noe behov for å ha noe annet navn på det jeg faktisk er.

Etter å ha lest "gud i mennesket" av Helge Hognestad, trodde jeg nemlig at folk kunne være kristne, uten å være teistiske. Dvs. tro på en kristen gud uten å kjøpe alt som står i bibelen, og uten å tro at Jesus var Guds sønn, eller en enkeltperson for den saks skyld.

Jeg vil si det er "opplest og vedtatt" dvs jeg anser det som å være rimelig bred konsensus om KR-øst sin definisjon.

Jesus som Guds sønn og at han døde på korset for våre synder er jo selve grunnlaget for kristendommen. Uten troen på det så ser jeg ikke hva som gjør at vedkommende kan kalles kristen.

Har ikke lest "gud i mennesket" selv. Utdyp gjerne litt om hva du legger i begrepet "kristen gud". Hva er det som definerer den kristne gud? For meg er det treenigheten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det er "opplest og vedtatt" dvs jeg anser det som å være rimelig bred konsensus om KR-øst sin definisjon.

Jesus som Guds sønn og at han døde på korset for våre synder er jo selve grunnlaget for kristendommen. Uten troen på det så ser jeg ikke hva som gjør at vedkommende kan kalles kristen.

Har ikke lest "gud i mennesket" selv. Utdyp gjerne litt om hva du legger i begrepet "kristen gud". Hva er det som definerer den kristne gud? For meg er det treenigheten.

Enig med deg, har bare ikke studert dette så nøye før. Definisjonen er både Gud, treenighet og Jesus på korset.

Gud i mennesket er en bok skrevet av en prest (som tidvis har vært forvist fra kirken), som forklarer bibelen og bl.a. Jesus som lignelser og historiesamlinger samlet av vise menn ut fra daværende samfunns behov for å skape orden og velfungerende samfunn. Hognestad forkaster likevel ikke ideen om Gud, men mener at formen h*n har fått i bibelen ikke nødvendigvis er den korrekte.

Det vil vel si at han kanskje heller ikke er kristen etter den noe snevre definisjonen.

Og med det er jeg et skritt nærmere å ta et kirkevalg nå. Nemlig å melde meg ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den som ber om hjelp til Satan, vil få beskyttelse mot den kristne gift. Mange følger Satans råd, opplever en stor positiv endring i sitt liv og blir sterkere.

Ja, dette ser vi ved det stadig økende omfang av vold og terror i samfunnet.

Det var nok denne hjelpen terroristen på Utøya fikk også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som tror på hva Helge Hognestad sier, kan like gjerne tro på en hvilken som helst ateist eller avgudsdyrker.

Han formidler en slik vranglære som Jesus har advart oss mot.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som tror på hva Helge Hognestad sier, kan like gjerne tro på en hvilken som helst ateist eller avgudsdyrker.

Jeg er klar over hva motstanderne hans mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over hva motstanderne hans mener.

Det er ikke snakk om å være motstander av Hognestad, men av vranglæren hans.

Han har tydligvis skrevet sin egen bibel, i likhet med Muhammed.

Det ser ut til at alle som vil opphøye seg selv ved å danne sin egen sekt, lager sin egen bibel og lager egne kjøreregler. Disse er ikke i Guds vilje.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å være motstander av Hognestad, men av vranglæren hans.

Han har tydligvis skrevet sin egen bibel, i likhet med Muhammed.

Det ser ut til at alle som vil opphøye seg selv ved å danne sin egen sekt, lager sin egen bibel og lager egne kjøreregler. Disse er ikke i Guds vilje.

Jeg opplever ikke boken hans som noe forsøk på bibel. Mye er saksinformasjon jeg ikke kjente, som når ulike deler av bibelen bele skrevet, av hvem, og hvilket samfunn levde de av. Og hvordan ble historien om jesus nedskrevet. Jeg "tror" ikke på Hognestad, og opplever ikke at han prøvde å frelse meg. Men han ga en alternativ tolkning. Og for oss som ikke kjøper forfatterne av bibelens meninger, kan det være nyttig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som du formidler en slik vranglære tidligere guder har advart oss mot.

Disse er ikke i Guds vilje.

Hvordan vet du hva som er guds vilje?

Endret av Ekerilar
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som du formidler en slik vranglære tidligere guder har advart oss mot.

Hvordan vet du hva som er guds vilje?

Jeg har lest Bibelen noen ganger, og der står det om hva som er Guds vilje.

Han vil det beste for oss og for vårt samfunn.

Hvis vi lever etter dette, da vil hele samfunnet bli godt å leve i.

Men vi ser i dag, at i takt med at kristendommen og kristne verdier blir fjernet fra skoler, barnehager og andre offentlige foretak, av regjeringen, så øker volden i samfunnet.

Gud tar bort sin velsignelse fra de som ikke vil ha noe med Han å gjøre.

Vi ser også at land som går motsatt vei har framgang.

Russland er av de som vil ha kristendomsundervisning i skolene i dag, fordi de har sett verdien av dette. I Ukraina har de også sett dette. og det er flere som disse.

Men vår egen regjering har ikke forstått noen ting av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, dette ser vi ved det stadig økende omfang av vold og terror i samfunnet.

Det var nok denne hjelpen terroristen på Utøya fikk også.

Nei han var faktisk kristen. Så vi kan se hvaslags påvirkning din syke religion gir samfunnet. Takke seg til Satan, beskyttelse mot lyspesten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vil det beste for oss og for vårt samfunn.

Hvis vi lever etter dette, da vil hele samfunnet bli godt å leve i.

Men vi ser i dag, at i takt med at kristendommen og kristne verdier blir fjernet fra skoler, barnehager og andre offentlige foretak, av regjeringen, så øker volden i samfunnet.

Vi ser også at land som går motsatt vei har framgang.

Russland er av de som vil ha kristendomsundervisning i skolene i dag, fordi de har sett verdien av dette. I Ukraina har de også sett dette. og det er flere som disse.

Men vår egen regjering har ikke forstått noen ting av dette.

Det er her alle kristne gjør en stor feil. Du har lest bibelen, der har du lest at guds vilje er x. Når andre leser bibelen, så leser de at guds vilje er y. For ikke å snakke om at bibelen er FULL av motsigelser, så er det opp til hver enkelt å lage seg en mening om hva guds vilje egentlig er. Som oftest så blir guds vilje derfor veldig likt sin egen vilje og hva man selv ønsker guds vilje skal være. Derfor har for eksempel ikke du noe imot guds vilje, fordi guds vilje kommer fra din vilje.

Det finnes ikke noe objektivt "beste". Demokrati er så langt det beste for vårt samfunn. Det har kirken lenge vært motstander av. Du påstår at hvis vi lever i et kristenteokrati så blir samfunnet bedre. Bedre for hvem? For kristne? Vi vet av historien at samfunnet blir et helvete å leve i for annerledestenkende. Alle andre religioner blir forbudt, kvinner blir diskriminert, homofili blir forbudt osv, listen er LANG! Med andre ord, det samfunnet du skisserer, det vil svært mange mennesker flykte fra, omtrent som med DDR.

Norge holder på å bli veldig sekulært. Idag får alle registrerte religioner statsstøtte. Statskirken synger på siste verset. Kirker blir brent i hopetall. Staten sponser kunst og kultur som inkluderer satanisk anti-kristen svartmetall. Og fortsatt er Norge et av verdens beste land. Vi taklet finanskrisen bedre enn de fleste andre land. Vi har ikke gjeld, slik mange andre land. Særlig Hellas, som har langt eldre kristen historie enn Norge holder på å gå konkurs og blir kjøpt opp av Kina.

Vi har hatt kristendomsfag i skolen, men et av problemene er at dette faget var i strid med FNs menneskerettigheter. Men kristne har jo aldri brydd seg om menneskerettigheter, derfor har det jo også vært forbudt å ikke være kristen i så mange århundrer.

Hør litt på nrk p2s program "Verdibørsen", hva hvis Norge var et kristent land:

http://podkast.nrk.no/fil/verdiboersen/nrk_verdiboersen_2011-0611-0805_6344330484.mp3?stat=1&pks=59012

Endret av Ekerilar
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et av de mest håpløse budskapene jeg hører. Det beste er når jeg får bibelen fremlagt som "bevis" på Guds eksistens - det STÅR jo der, da må det være sant. Og et argument som "hvis man tror på bibelen ja" faller på stengrunn.

Forøvrig er jeg enig med Ekerilar, dersom bibelen hadde vært ei bok uten rom for fortolkninger, uten inder motsigelser, og uten å bære preg av hvilken tid den er skrevet av. Da ville kanskje (men neppe) argumentasjon av denne typen hatt noe mer tyngde. Samtidig er det jo i seg selv en umulighet å skrive en slik bok...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Corto Maltese

Det at du spør om du er ateist når du sier at du tror på Gud. Beviser at du ikke har peling på hva en ateist er for noe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo direkte feil at volden i samfunnet øker, den synker så hele argumentet ditt faller sammen der.

Personlig vil jeg jo også hevde at det er litt av en Gud beskriver, snakk om herskesyk drittsekk som gjerne misbruker makta. Sliter han med selvtilliten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei han var faktisk kristen. Så vi kan se hvaslags påvirkning din syke religion gir samfunnet. Takke seg til Satan, beskyttelse mot lyspesten!

Den som tror at morderen på Utøya er kristen, vet ikke hva kristendom er.

Hitler kalte seg også kristen.

Hvis du vil vite hva kristendom er, da bør du lese NT og se hva Jesus Kristus sier om hva vi ikke skal gjøre, og hvordan vi bør leve, for vår egen skyld. Ingen blir kristne av å bare kalle seg det.

Jeg trodde faktisk ikke at noen var så uvitende eller dumme at de trodde at denne fyren var kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er her alle kristne gjør en stor feil. Du har lest bibelen, der har du lest at guds vilje er x. Når andre leser bibelen, så leser de at guds vilje er y. For ikke å snakke om at bibelen er FULL av motsigelser, så er det opp til hver enkelt å lage seg en mening om hva guds vilje egentlig er. Som oftest så blir guds vilje derfor veldig likt sin egen vilje og hva man selv ønsker guds vilje skal være. Derfor har for eksempel ikke du noe imot guds vilje, fordi guds vilje kommer fra din vilje.

Det finnes ikke noe objektivt "beste". Demokrati er så langt det beste for vårt samfunn. Det har kirken lenge vært motstander av. Du påstår at hvis vi lever i et kristenteokrati så blir samfunnet bedre. Bedre for hvem? For kristne? Vi vet av historien at samfunnet blir et helvete å leve i for annerledestenkende. Alle andre religioner blir forbudt, kvinner blir diskriminert, homofili blir forbudt osv, listen er LANG! Med andre ord, det samfunnet du skisserer, det vil svært mange mennesker flykte fra, omtrent som med DDR.

Norge holder på å bli veldig sekulært. Idag får alle registrerte religioner statsstøtte. Statskirken synger på siste verset. Kirker blir brent i hopetall. Staten sponser kunst og kultur som inkluderer satanisk anti-kristen svartmetall. Og fortsatt er Norge et av verdens beste land. Vi taklet finanskrisen bedre enn de fleste andre land. Vi har ikke gjeld, slik mange andre land. Særlig Hellas, som har langt eldre kristen historie enn Norge holder på å gå konkurs og blir kjøpt opp av Kina.

Vi har hatt kristendomsfag i skolen, men et av problemene er at dette faget var i strid med FNs menneskerettigheter. Men kristne har jo aldri brydd seg om menneskerettigheter, derfor har det jo også vært forbudt å ikke være kristen i så mange århundrer.

Hør litt på nrk p2s program "Verdibørsen", hva hvis Norge var et kristent land:

http://podkast.nrk.no/fil/verdiboersen/nrk_verdiboersen_2011-0611-0805_6344330484.mp3?stat=1&pks=59012

Jeg forstår at du ikke vet hva kristendom er.

Hvis du skal fortelle hva kristendom er, da bør du ikke servere en haug med løgner og tull.

Dette bare om kunnskapsløshet.

Med all den elendigheten som serveres på TV i dag, bl.a i NRK, i drapsspill for barn, samt at stakkarene i regjeringen ikke tillater at budskapet om Jesus og hans rettledning for oss fortelles i barnehager og skole, blir all form for moral borte og barna lærer i stedet hvordan de skal drepe hverandre.

Det var trygt å gå i Oslos gater nattestid den gangen vi hadde søndagsskoler over alt, og skikkelig kristendomsundervisning i skolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...