Gå til innhold

Tror på Gud, men utøver ingen religion, er jeg ateist?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er pensum for 17-åringer. Hvorfor leser du ikke gjennom bøkene for biologi 1 og biologi 2 fra videregående dersom dette er noe du interesserer deg for? Det gjorde jeg.

Nei,hvordan skal jeg kunne tilegne meg noe mer kunnskap om biologi ved å lese hva skribentene vil at 17-åringer skal tro på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Morsomt at du sier jo mer kristendom, jo mindre vold. Så nettopp filmen Kongen av Bastøy som handler om Bastøy skolehjem i året 1915. Guttene der ble oppdratt i kristen tro, og så mye jævelskap og vold de ungene opplevde fra de voksne der, går ikke an å forestille seg. Så kristendom har lite å si for reduksjon av vold.

Det står jo til og med at man skal slå unger i bibelen jo. Ennå en grunn til at den boka ikke bør følges idag.

Du er sikkert også av de som tror på de som sier at Hitler var kristen.

Mange av de som drev institusjoner utgått fra kirken i tidligere tider, trengte ikke å være mer kristne enn de som jobber i kirken i dag. Mange av dem var direkte maktmennesker, som likte å utøve sin makt framfor å leve etter kristen moral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,hvordan skal jeg kunne tilegne meg noe mer kunnskap om biologi ved å lese hva skribentene vil at 17-åringer skal tro på?

Er du så langt ute på skråplanet at du ikke fester lit til det norske skolevesenet og et internasjonalt unisont vitenskapsmiljø?

Da har vi desverre ikke noe felles grunnlag for å diskutere. Det blir som å snakke med noen fra Flat Earth Movement.

Mange av de som drev institusjoner utgått fra kirken i tidligere tider, trengte ikke å være mer kristne enn de som jobber i kirken i dag. Mange av dem var direkte maktmennesker, som likte å utøve sin makt framfor å leve etter kristen moral.

Mange kristne er og var onde jævler som brukte livet sitt til å torturere og drepe alle de mennesker som ikke trodde og tenkte slik som dem selv.

http://en.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman

Du er sikkert en av de som tror at du kan sette opp nye og ukjente krav til å være medlem av gruppen du tilhører, slik at du og din gruppe på den måten kan fremstå som bedre enn dere er. Dette er en velkjent logisk feiltenkning.

Endret av Ekerilar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare å be om tilgivelse, så kommer en til himmelen, som du uttrykker det.

Man må først angre på det en har gjort. Å be om tilgivelse uten at en angrer på det gale en har gjort, blir nok ikke bønnhørt i himmelen.

Så hvis jeg dreper deg, men angerer etterpå så er jeg med i himmelgjengen? Det er kjent at mange som driver med mord, voldtekt, pedofili etc etc har angret det det har gjort, men de har allikevel ikke klart å stoppe seg selv fra å gjøre det igjen og igjen og igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Hva vet du om hva hitler trodde på eller ikke? har du reist tilbake i tid og snakka med mannen? For alt man vet kunne han sikkert være kristen.

Og hvordan vet du hva disse maktmenneskene tror på eller ikke? Mener du at alle onde maktpersoner må være ateister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om hva hitler trodde på eller ikke? har du reist tilbake i tid og snakka med mannen? For alt man vet kunne han sikkert være kristen.

KR-Øst kan si, med sin personlige definisjon, at Hitler ikke var kristen. Problemet er at han finner på egne betydninger for ord som allerede har betydninger. Så om dere diskuterer kjærlighet, som har en klar betydning, så kan dere fort merke problemer når KR-Øst kanskje har funnet på sin egen definisjon av kjærlighet, for eksempel at kun de som er kristne kan føle og vise kjærlighet. Slik er det også med ordet kristen. For KR-Øst har funnet på sin egen definisjon, der kristne kun er veldig gode mennesker, slik som KR-Øst selv. På den måten så settes kravet og gruppen kan opphøyes i skyene fordi alle uønskede elementer sparkes ut.

Slik fungerer ikke den virkelige verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

KR-Øst kan si, med sin personlige definisjon, at Hitler ikke var kristen. Problemet er at han finner på egne betydninger for ord som allerede har betydninger. Så om dere diskuterer kjærlighet, som har en klar betydning, så kan dere fort merke problemer når KR-Øst kanskje har funnet på sin egen definisjon av kjærlighet, for eksempel at kun de som er kristne kan føle og vise kjærlighet. Slik er det også med ordet kristen. For KR-Øst har funnet på sin egen definisjon, der kristne kun er veldig gode mennesker, slik som KR-Øst selv. På den måten så settes kravet og gruppen kan opphøyes i skyene fordi alle uønskede elementer sparkes ut.

Jepp. Spot on. Og han har dessuten også sin egen definisjon av "religiøs", som i hans øyne er omtrent synonymt med katolikker, etter det jeg har forstått. Dermed er han heller ikke religiøs, sånn at når det blir tale om "religiøse mennesker", så omfatter det ikke ham.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik fungerer ikke den virkelige verden.

Les Bibelen og få svar på hva kristendom er, framfor å fortelle selvoppfunnet eventyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan vet du hva disse maktmenneskene tror på eller ikke? Mener du at alle onde maktpersoner må være ateister?

Det er ikke bare et spørsmål om hva en tror på, som avgjør om en kan kalle seg kristen.

Djevelen tror også på Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les Bibelen og få svar på hva kristendom er, framfor å fortelle selvoppfunnet eventyr.

Er det ikke enklere hvis du begrunner din definisjon på "kristen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke enklere hvis du begrunner din definisjon på "kristen"?

Dette har jeg forklart så mange ganger, så du finner sikkert det du søker i ett av mine tidligere innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Det er ikke bare et spørsmål om hva en tror på, som avgjør om en kan kalle seg kristen.

Djevelen tror også på Gud.

Djevelen en fiktiv figur tror på gud? For et teit argument.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Nei jeg syns du som faktisk har giddet å lese den kan fortelle. Jeg gidder ikke å begynne å lese den kjedelige tjukke boka fra perm til perm.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei jeg syns du som faktisk har giddet å lese den kan fortelle. Jeg gidder ikke å begynne å lese den kjedelige tjukke boka fra perm til perm.

Bibelen er ikke kjedelig å lese, men for de som ikke er interessert i gammel historie, kan det i enkelte kapitler bli noe tungt.

Men hvem har fortalt deg at Bibelen er kjedelig, siden du ikke har lest den selv?

Hva sann kristendom er finner du i NT, siden kristendommen oppsto først i Jesu voksne alder.

Joh. 3,16: For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin sønn den eneste, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Her gjelder det ikke bare å tro at Jesus eksisterer.

Rom. 10,9: DERSOM DU BEKJENNER HERREN JESUS MED DIN MUNN OG TROR I DITT HJERTE AT gUD OPPREISTE HAM FRA DE DØDE, SKAL DU BLI FRELST.

FOR MED HJERTET TROR EN TIL RETTFERDIGHET, OG MED MUNNEN BEKJENNER EN TIL FRELSE.

Mark.16,16:Den som tror og blir døpt skal bli frelst.

Joh. 6,47: Jesus: Den som tror på meg har evig liv.

Heb.10,17: Deres synder og deres lovbrudd skal jeg aldri minnes mer.

Rom. 8,1: Derfor er det da ingen fordømmelse for dem som er i Jesus Kristus.

Det finnes ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, som vi kan bli frelst ved (enn Jesus).

Tim.1 4,16: Gi nøye akt på deg selv og på LÆREN, så skal du frelse både deg selv og dem som hører deg.

I Gt. før jesu tid, står det:

Esekiel 18,21: Når en ugudelig vender om fra alle de synder han har gjort, og holder alle mine bud, og gjør rett og rettferdighet, da skal han visselig leve- han skal ikke dø. Ingen av de overtredelser han har gjort, skal tilegnes ham.

Håper dette kan gi deg en pekepinn på hva jeg legger i det å være en kristen.

Her står det ikke noe om ritualer ol. som gjøres i forskjellige religioner.

Kristendom handler om tro og bekjennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord kan ikke du si at alle historiske personer som du ikke liker ikke var kristne, bare fordi du ikke liker dem.

Endret av Ekerilar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord kan ikke du si at alle historiske personer som du ikke liker ikke var kristne, bare fordi du ikke liker dem.

Det er riktig, men deres levesett og gjerninger røper dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Ludovie

Det er riktig, men deres levesett og gjerninger røper dem.

Røper??? Merkelig ting å si. For JA - de "røper" hva du vil komme til å tenke om dem, men akkurat dét, hva det nå enn måtte være, representerer jo ikke akkurat noen universell sannhet.

Tankesettet ditt fascinerer meg mer og mer, forresten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det samme finner man i Islam. Ifølge Islam så kommer alle muslimer til himmelen til slutt uansett hvor mye vondt de har gjort.

Jeg er kristen og tror du ikke kan komme til himmelen bare ved å tro, du må følge jesus itilegg, og får å følge han må du være snill mot andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Bibelen er ikke kjedelig å lese, men for de som ikke er interessert i gammel historie, kan det i enkelte kapitler bli noe tungt.

Men hvem har fortalt deg at Bibelen er kjedelig, siden du ikke har lest den selv?

Hva sann kristendom er finner du i NT, siden kristendommen oppsto først i Jesu voksne alder.

Joh. 3,16: For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin sønn den eneste, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Her gjelder det ikke bare å tro at Jesus eksisterer.

Rom. 10,9: DERSOM DU BEKJENNER HERREN JESUS MED DIN MUNN OG TROR I DITT HJERTE AT gUD OPPREISTE HAM FRA DE DØDE, SKAL DU BLI FRELST.

FOR MED HJERTET TROR EN TIL RETTFERDIGHET, OG MED MUNNEN BEKJENNER EN TIL FRELSE.

Mark.16,16:Den som tror og blir døpt skal bli frelst.

Joh. 6,47: Jesus: Den som tror på meg har evig liv.

Heb.10,17: Deres synder og deres lovbrudd skal jeg aldri minnes mer.

Rom. 8,1: Derfor er det da ingen fordømmelse for dem som er i Jesus Kristus.

Det finnes ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, som vi kan bli frelst ved (enn Jesus).

Tim.1 4,16: Gi nøye akt på deg selv og på LÆREN, så skal du frelse både deg selv og dem som hører deg.

I Gt. før jesu tid, står det:

Esekiel 18,21: Når en ugudelig vender om fra alle de synder han har gjort, og holder alle mine bud, og gjør rett og rettferdighet, da skal han visselig leve- han skal ikke dø. Ingen av de overtredelser han har gjort, skal tilegnes ham.

Håper dette kan gi deg en pekepinn på hva jeg legger i det å være en kristen.

Her står det ikke noe om ritualer ol. som gjøres i forskjellige religioner.

Kristendom handler om tro og bekjennelse.

Jeg vet at den er kjedelig for vi måtte lese litt av den i forbindelse med konf. undervisninga. Maaaaange tynne sider, smååå bokstaver. Skal man lese den så bruker man vel et år på å lese den ut. Ja og kjedelig gammeldags språk. Utrooolig tungt skrevet. Jeg sovner nesten av å lese disse sitatene du skriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at den er kjedelig for vi måtte lese litt av den i forbindelse med konf. undervisninga. Maaaaange tynne sider, smååå bokstaver. Skal man lese den så bruker man vel et år på å lese den ut. Ja og kjedelig gammeldags språk. Utrooolig tungt skrevet. Jeg sovner nesten av å lese disse sitatene du skriver her.

Da burde du lese oversettelsen av bibelen 2011, den er enklere å lese ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...