Gå til innhold

Tror på Gud, men utøver ingen religion, er jeg ateist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror på Gud, men tilhører ikke noen religion. Er jeg ateist da? Eller kalles det noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Du er då kristen, om du trur på den kristne varianten av Gud, då. Trur du på ein annan Gud, tilhører du religionen som den guden høyrer til. Ein ateist er overbevist om at det ikkje finst nokon form av guddomeligheit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på den kristne varianten av Gud, men tror ikke på alt det andre i kristendommen. Er jeg da fortsatt kristen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på Gud, men tilhører ikke noen religion. Er jeg ateist da? Eller kalles det noe annet?

Du er ikke ateist. Ateister tror ikke på guder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være at du er agnostiker.

Da tror du ikke på en bestemt gud, men du tror alikavel at det finnes en høyere makt enn oss/ noe "mer" der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være at du er agnostiker.

Da tror du ikke på en bestemt gud, men du tror alikavel at det finnes en høyere makt enn oss/ noe "mer" der ute.

Nei, det er ikke definisjonen på en agnostiker. En agnostiker mener at dette er noe vi ikke kan få kunnskap om, dvs, vi kan aldri få kunnskap om det virkelig eksisterer noen guder eller ikke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er hvertfall en teist.

Hvorvidt du er kristen eller ikke kommer an på hva du legger i "Jeg tror på den kristne varianten av Gud, men tror ikke på alt det andre i kristendommen". Tror du f.eks på treenigheten? Eller kunne du likegodt sagt at du tror på den jødiske varianten som ikke er treenig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være at du er agnostiker.

Da tror du ikke på en bestemt gud, men du tror alikavel at det finnes en høyere makt enn oss/ noe "mer" der ute.

Det er en helt feil beskrivelse av ordet "agnostiker".

Til trådstarter: Du er teist, muligens kristen.

Endret av Ekerilar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også på Gud, men er ikke med i noen etablerte religioner, siden alle religioner inneholder ting som jeg ikke kan godta og gå på kompromiss med. Så jeg kaller meg bare spirituell. Og så kan jeg mikse- og - matche litt fra ulike religioner det jeg liker best. Det er vel litt New Age, egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også på Gud, men er ikke med i noen etablerte religioner, siden alle religioner inneholder ting som jeg ikke kan godta og gå på kompromiss med. Så jeg kaller meg bare spirituell. Og så kan jeg mikse- og - matche litt fra ulike religioner det jeg liker best. Det er vel litt New Age, egentlig.

Hvorfor vil du bare tro på gud da? Hvorfor ikke heller en gudinne? Eller en blanding av flere guder og gudinner? Eller en religion uten gud?

Synes det er mistenkelig at du ikke vil tro på noen etablerte religioner, men velger likevel å følge monoteismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke behovet for å settes i bås? Kan du ikke bare tro det du tror og ha det greit med det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel det som kan kalles et nyreligiøst ståsted, du tror på en gud, men ikke en etablert religion. Nyreligiøsiteten blir et fellesbegrep på religiøse tanker som ikke passer inn under noen av de etablerte religionene vi har i dag, noe jeg vil si du heller ikke gjør. Du er i allefall ikke under new age-delen av nyreligiøsiteten :)

Ellers er jeg enig i det Stinkerbell sier, hvorfor vil du sette i bås? Tro det du tror og vær fornøyd med deg selv og din tro :)

Endret av Lykkelitenen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror på Universet, noen kaller kanskje dette Gud. Men jeg tror ikke på bibelhistorien, dvs jeg har ikke noe forhold til det. Jeg er også veldig tiltrukket av Buddhismen. Jeg anser meg som ikke-religiøs, men spirituell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du bare tro på gud da? Hvorfor ikke heller en gudinne? Eller en blanding av flere guder og gudinner? Eller en religion uten gud?

Synes det er mistenkelig at du ikke vil tro på noen etablerte religioner, men velger likevel å følge monoteismen.

Du misforstår. Ikke gud som en gammel gretten mann i himmelen. Gud som en kraft, som panteismen, ikke monoteismen. Det finnes mange gudebegreper, vet du. Hva man kaller det, gud eller gudinne eller kraft, driter jeg i.

Om du synes det er mistenksomt får vaere ditt problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok. Blir alltid forvirret av alle mulige definisjoner av gud.

Forøvrig er det vel også helt forståelig hvis en som tror på en kristen gud ikke vil være medlem i statskirken eller andre kristne trossamfunn, hvis den personen er uenig med mye av det som den etablerte religionen og prestene utøver/mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på den kristne varianten av Gud, men tror ikke på alt det andre i kristendommen. Er jeg da fortsatt kristen?

En kristen er en som tror på Den Treenige Gud,tror på det Jesus Kristus har fortalt ifølge Bibelen, og tror at han døde for våre synder.

En kristen bør også forsøke å leve slik som Jesus har gitt rettledning om.

Dette til beste for oss selv.

Den som ber Jesus komme inn i sitt hjerte, og følger hans råd, vil oppleve en stor positiv endring i sitt liv.

Mange har også reddet sitt liv ved å gjøre dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på at det er noe mer i denne verden men vil ikke si at jeg tror på Gud,Allah osv.

Jeg kan ikke gå god for religionene og støtte de.

Har fått betegnelsen Agnostisk Ateist,dvs jeg benekter ikke guders eksistense men har en mangel av tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kristen er en som tror på Den Treenige Gud,tror på det Jesus Kristus har fortalt ifølge Bibelen, og tror at han døde for våre synder.

En kristen bør også forsøke å leve slik som Jesus har gitt rettledning om.

Dette til beste for oss selv.

Den som ber Jesus komme inn i sitt hjerte, og følger hans råd, vil oppleve en stor positiv endring i sitt liv.

Mange har også reddet sitt liv ved å gjøre dette.

Den som ber om hjelp til Satan, vil få beskyttelse mot den kristne gift. Mange følger Satans råd, opplever en stor positiv endring i sitt liv og blir sterkere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...