Thomasine Skrevet 24. november 2003 #1 Skrevet 24. november 2003 Jeg skulle bare ha 2 chili i en rett (!!! :o ), men var nødt til å kjøpe en pakke med 10 stk. Hvordan oppbevares de best?! Tørkes ( evnt. hvordan?!), fryst ( evnt. hvordan?! Forvelles?!) :klø: Hva gjør dere?!
Gjest gjest1 Skrevet 24. november 2003 #2 Skrevet 24. november 2003 Har aldri oppbevart chili lenger enn en uke. Den holder seg fint en uke i kjøleskapet. Du kan jo bruke chili i det meste, hvis du fjerner frøene blir det ikke så sterkt. Har det i alt fra kjøttkaker til hvitsaus og fiskeboller via wok, pasta, suppe.
-Fisken- Skrevet 24. november 2003 #3 Skrevet 24. november 2003 Det finnes jo tørket chili, du kan jo prøve å gjøre det? Henge den opp eller noe på et tørt sted? hm..
Gjest Lea Skrevet 24. november 2003 #4 Skrevet 24. november 2003 Om du ikke bruker opp alle, så kan du bruke en stoppenål med hyssing og træ gjennom stilkene. Så legger du alt sammn i stekeovnen på svak varme til de er tørre. Fint å henge opp til pynt på kjøkkenet. Ellers holder de seg fint i grønnsakskuffen en stund. Evt. kan du knuse dem, tilsette litt eddik og ha i et tett glass. Du får forresten kjøpt slike små glass med hakket chili (bla. på Rimi). Der jeg har handlet står de sammen med knust hvitløk og ingefær ved siden av krydderet.
Grooo Skrevet 24. november 2003 #5 Skrevet 24. november 2003 Hvis du har for mange som du ikke får brukt opp selv, kanskje du har en nabo eller venninne eller kollega som vil ha noen? Hehe.. Kanskje litt rart å spørre "Hei, vil du ha en chili eller tre??" men jeg hadde i alle fall sagt ja!
Thomasine Skrevet 24. november 2003 Forfatter #7 Skrevet 24. november 2003 Oj, mange svar jo... :o :D Lea, kan denne chili'n som tørkes spises, eller blir det bare pynt?! Groo, hvis jeg ikke får gjort noe med dem ( 6 stk!!), kan du hente dem hos meg, vet du... Klarer liksom ikke ringe på hos nabo'n å tilby 1 chili eller 6... :-? :-?
-Fisken- Skrevet 24. november 2003 #8 Skrevet 24. november 2003 Vanlig tørket chili brukes i alle fall som krydder..
14062003 Skrevet 24. november 2003 #9 Skrevet 24. november 2003 Jeg har lagt et par chili i olje, jeg. Da har jeg chili og olje lett tilgjengelig når jeg skal lage mat. Spesielt deilig er dette fordi jeg sjelden har chili liggende i kjøleskapet. Jeg har brukt både frøene og kjøttet. Glasset som er brukt til chilioljen, er et sånt lite krydderglass kjøpt med chiliolje. Husker ikke hvem som har kommet med det, men det går an å få kjøpt ferdig olje med chili i. Da jeg hadde brukt opp dette, brukte jeg matolje og chili for å fylle glasset selv - sikkert mye billigere! Kan man plante chili - sånn som man planter hvitløk?
Gjest Lea Skrevet 24. november 2003 #10 Skrevet 24. november 2003 Lea, kan denne chili'n som tørkes spises, eller blir det bare pynt?! Aner ikke om den kan spises, men den er dekorativ Olje hadde jeg glemt. Skjær en åpning på langs i chiliene og dytt dem ned på en vanlig flaske med olivenolje (eller annen olje om du vil). La den stå og trekke en stund. Dytt gjerne på et par hvitløksfedd og noen urter også.
Gjest gjest1 Skrevet 25. november 2003 #11 Skrevet 25. november 2003 Tørket chili er fint å ha i gryteretter, som skal koke en stund. Bruker å ha en oppi når jeg koker betasuppe. Bare pell den ut før servering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå