Gå til innhold

Kastrert hankatt og allergi

Sørensen

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å finne ut litt om katteallergi. Jeg mener å ha lest at kastrerte hankatter er mer allergivennlig å ha i hus enn "andre" katter. Stemmer dette? Hvor kan jeg avt lese mer om dette? Har en gutt i huset som har fått påvist allergi mot katt, uten at han har vist symptomer på det. Kan det rett og slett være fordi vi har en kastrert hankatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg prøver å finne ut litt om katteallergi. Jeg mener å ha lest at kastrerte hankatter er mer allergivennlig å ha i hus enn "andre" katter. Stemmer dette? Hvor kan jeg avt lese mer om dette? Har en gutt i huset som har fått påvist allergi mot katt, uten at han har vist symptomer på det. Kan det rett og slett være fordi vi har en kastrert hankatt?

Det er riktignok mange fordeler ved å kastrere katten sin, men jeg har aldri sett bevis for at allergivennlighet er en stor faktor.

Astma.no ( http://www.astmainfo.no/515221/502718/?itemId=846545 )skriver:

"Det man imidlertid vet er at hannkatter stort sett forårsaker mer allergiplager enn hunnkatter. Mest fredlig, også i allergimessige henseende, er kastrerte hannkatter. Stort sett avgir voksne katter mer allergistoffer enn kattunger.", uten å henvise til noen som helst kilde på det. Noen katter reagerer man på mindre enn andre, men det er tilsynelatende tilfeldig og man kan ikke vite sikkert hvordan man reagerer på pus før man har den i hus.

Noen katteraser kan være mer allergivennlige enn andre, men det vites ikke før en eventuell allergiker har vært i besøkshjem for denne rasen, eller lånt rasen med hjem for en tid.

Det går fint an å være allergisk mot noe på papiret, uten å se de fysiske symptomene på det. Så lenge gutten din klarer seg fint rundt katten, høres det ut som om alt er i skjønneste orden:) Du kan jo ta tiltak som lufting hver dag, ingen katt i guttens seng, ikke kose med katten i ansiktet, skifte putetrekk hver dag etc for å minske faktorer som kan gi reaksjon.

Ellers kan du lese om allergi og tiltak her:

Norsk Huskattforening - Allergi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ja, det er litt sånn vi har tenkt det sjøl, at så lenge han ikke plages av det vil vi beholde katten. Vi har ikke hatt mistanke om allergi mot katt i det hele tatt, men vi tok han med til lege pga pollenallergi og da ble det samtidig påvist katteallergi.

Katten har aldri fått være på rommet eller i senga hans og det kommer vi jo til å fortsette med. Ellers er det jo sånn da, at katten også er et familiemedlem og det ville være veldig trist hvis vi ikke kan ha den lenger. Nå skal det også sies at gutten ikke bor her på heltid og han slipper da å bli eksponert for katt i den tida han ikke er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...