Gjest Finn Skrevet 12. august 2011 #1 Skrevet 12. august 2011 Er relativt nyutdannet og har litt dårlig økonomi, en grei jobb. Er 27 år. Den materielle livskvaliteten har ikke vært allverden de siste årene, jeg har levd billig. Jeg ønsker meg veldig ei dame med bil og leilighet. Jeg ønsker å flytte rett inn i leiligheten, er så drittlei av kollektiv. Spørsmålet: Hadde det vært ok for ei dame(deg) å bli sammen med en som flyttet inn i leiligheten du eier og kunne han fått bruke bilen? Skal selvfølgelig også bidra økonomisk selv med leie, mat annet etc. Ser mange eksempler på at kvinner flytter rett inn på den måten, men hadde det vært ok for dere å dele godene(bil+ eid leilighet) med en fattigere mann?
AnonymBruker Skrevet 12. august 2011 #2 Skrevet 12. august 2011 om en kjæreste hadde flyttet rett inn til meg hadde bare vært koselig, men hun/han måtte være villig til å dele 50/50 på alt utenom huslån, evt huslån også hvis hun/han ville ha noe som helst ved evt brudd. hadde jeg hatt bil hadde jeg ikke ville delt den, men kunne sikkert lånt den bort av og til. jeg sitter med minstetrygd og hadde det ikke vært for arv hadde jeg ikke kunne eid leilighet. jeg har ærligtalt ikke råd til å sitte med en "regning" ved et brudd... en kjæreste kan gjerne tjene på meg, men jeg vil ikke tape på kjæresten.
Swirly Skrevet 12. august 2011 #3 Skrevet 12. august 2011 Jeg hadde godtatt det om han bidro, ved å betale husleie feks. 1
Cata Skrevet 12. august 2011 #4 Skrevet 12. august 2011 Jeg hadde godtatt at han flyttet inn, men ikke at han flyttet rett inn. Men det spørs jo hva du mener med å flytte rett inn da. Jeg tolker det som "flytte sammen i hennes leilighet etter noen få uker". Det ville vært uaktuelt for meg. Skal jeg først flytte sammen med noen så skal jeg ha kjent ham lenger enn som så. En annen sak er at jeg nok ville foretrukket at en fremtidig samboer og jeg kjøpte noe sammen, men jeg ser jo at det foreløpig er umulig i situasjonen du skisserer. Låne bilen? Tjah... det kommer an på når. Jeg bruker den jo selv til og fra jobb og evt. fritidsaktiviteter. Ville nok ikke vært så veldig begeistret for å låne den ut på jevnlig basis. 4
Riskrem Skrevet 12. august 2011 #5 Skrevet 12. august 2011 Du kan ikke bare lete etter en dame med leilighet og bil. Du kan ikke skaffe deg en kjæreste bare fordi du skal ha et sted å bo! Jeg hadde ventet kanskje et år før jeg hadde flyttet sammen med en mann, enten i min eller hans leilighet. 4
Rosalie Skrevet 13. august 2011 #7 Skrevet 13. august 2011 Naturligvis hadde det vært greit ,- etter at vi hadde vært kjærester et par år. Og du måtte naturligvis betalt for din andel av boligkostnader, bilbruk og løpende forbruksutgifter. 1
Pria Skrevet 13. august 2011 #8 Skrevet 13. august 2011 Hadde aldri blitt sammen med en mann med den innstillingen om at han skulle "flytte rett inn og bruke bilen". Han høres ut som en snylter. 1
Kosemose Skrevet 13. august 2011 #9 Skrevet 13. august 2011 Er relativt nyutdannet og har litt dårlig økonomi, en grei jobb. Er 27 år. Den materielle livskvaliteten har ikke vært allverden de siste årene, jeg har levd billig. Jeg ønsker meg veldig ei dame med bil og leilighet. Jeg ønsker å flytte rett inn i leiligheten, er så drittlei av kollektiv. Spørsmålet: Hadde det vært ok for ei dame(deg) å bli sammen med en som flyttet inn i leiligheten du eier og kunne han fått bruke bilen? Skal selvfølgelig også bidra økonomisk selv med leie, mat annet etc. Ser mange eksempler på at kvinner flytter rett inn på den måten, men hadde det vært ok for dere å dele godene(bil+ eid leilighet) med en fattigere mann? Da jeg ble sammen med eksen hadde jeg bil og han ikke. Den bilen ble da noe vi selvfølgelig disponerte sammen. Ingen av oss eide leilighet, så vi leide sammen, men om jeg tilfeldigvis hadde bodd i egen leilighet så hadde jeg tatt det for gitt at han a) kjøpte seg inn i leiligheten min b)flyttet inn og ble med på å betale renter og løpende utgifter (men selvsagt ikke avdragene, de ville jo vært min egen sparing) eller c) at vi kjøpte noe sammen. Alt etter hva han hadde hatt mulighet og lyst til. Hvis jeg hadde følt at han så på meg som "et lurt valg" på grunn av bilen og leiligheten, ville jeg selvsagt ikke gått inn i noe forhold. 1
Kosemose Skrevet 13. august 2011 #10 Skrevet 13. august 2011 Hadde aldri blitt sammen med en mann med den innstillingen om at han skulle "flytte rett inn og bruke bilen". Han høres ut som en snylter. Det er da utrolig mange kvinner som "flytter rett inn og bruker bilen" uten at noen reagerer eller tenker at hun snylter? Hvorfor skal det være så vanskelig å dele på det man er så heldig å ha hvis man er forelsket i en mann stoler på og ser en framtid sammen med? Tror du ikke han vil bidra på sin måte, og er økonomi eneste måten å bidra i et forhold på? Vi kvinner vil så gjerne være likestilt, men jeg tror mange av oss har en vei å gå når det gjelder egne holdninger til ting som ikke nødvendigvis er til gavn for oss. Men det bør da gå begge veier?? 1
Cata Skrevet 13. august 2011 #12 Skrevet 13. august 2011 Det er da utrolig mange kvinner som "flytter rett inn og bruker bilen" uten at noen reagerer eller tenker at hun snylter? Hvorfor skal det være så vanskelig å dele på det man er så heldig å ha hvis man er forelsket i en mann stoler på og ser en framtid sammen med? Tror du ikke han vil bidra på sin måte, og er økonomi eneste måten å bidra i et forhold på? Vi kvinner vil så gjerne være likestilt, men jeg tror mange av oss har en vei å gå når det gjelder egne holdninger til ting som ikke nødvendigvis er til gavn for oss. Men det bør da gå begge veier?? I prinsippet er jeg enig med deg, men slik trådstarter skriver er det vel flere av oss som oppfatter at han først og fremst vil ha leilighet og bil, dernest dama. For min egen del så har jeg også svart ut fra meg selv. Personlig ville jeg aldri flyttet inn til en mann etter kort tids bekjentskap, og fortrinnsvis ikke i det hele tatt. Jeg ville foretrukkete at begge solgte sitt og kjøpte noe sammen, eventuelt at man kjøpte noe sammen og at den med dårligst råd i utgangspunktet fikk kjøpe seg inn gradvis etterhvert som økonomien tillot det. Dermed tror jeg ikke jeg ville vært overbegeistret over noen som flyttet inn til meg heller. Det har noe med å skape et hjem sammen å gjøre, ikke at den ene skal flytte inn i den andres gamle liv og minner. (Som jeg sa til en eks av meg: "Like greit vi ikke flytter sammen, det er ikke plass til meg i huset ditt." Det var nok av rom, men huset var alt for fullt av hans gamle minner. )
Flanør Skrevet 13. august 2011 #13 Skrevet 13. august 2011 Det er da utrolig mange kvinner som "flytter rett inn og bruker bilen" uten at noen reagerer eller tenker at hun snylter? Hvorfor skal det være så vanskelig å dele på det man er så heldig å ha hvis man er forelsket i en mann stoler på og ser en framtid sammen med? Tror du ikke han vil bidra på sin måte, og er økonomi eneste måten å bidra i et forhold på? Vi kvinner vil så gjerne være likestilt, men jeg tror mange av oss har en vei å gå når det gjelder egne holdninger til ting som ikke nødvendigvis er til gavn for oss. Men det bør da gå begge veier?? Amen. Dette trenger å sies, så takk for at du gjorde nettopp det.
Flanør Skrevet 13. august 2011 #14 Skrevet 13. august 2011 I prinsippet er jeg enig med deg, men slik trådstarter skriver er det vel flere av oss som oppfatter at han først og fremst vil ha leilighet og bil, dernest dama. For min egen del så har jeg også svart ut fra meg selv. Personlig ville jeg aldri flyttet inn til en mann etter kort tids bekjentskap, og fortrinnsvis ikke i det hele tatt. Jeg ville foretrukkete at begge solgte sitt og kjøpte noe sammen, eventuelt at man kjøpte noe sammen og at den med dårligst råd i utgangspunktet fikk kjøpe seg inn gradvis etterhvert som økonomien tillot det. Dermed tror jeg ikke jeg ville vært overbegeistret over noen som flyttet inn til meg heller. Det har noe med å skape et hjem sammen å gjøre, ikke at den ene skal flytte inn i den andres gamle liv og minner. (Som jeg sa til en eks av meg: "Like greit vi ikke flytter sammen, det er ikke plass til meg i huset ditt." Det var nok av rom, men huset var alt for fullt av hans gamle minner. ) Tror du ikke at kvinner er de verste til å tenke sånn? "Han her har alt på stell, jeg satser på ham" Hva de synes om fyren sånn ellers er ikke uviktig, men kommer helst i andre rekke. Men såklart: menn som er sammen med snyltere velger det jo selv.
Gjest "gjest" Skrevet 13. august 2011 #15 Skrevet 13. august 2011 Vel, så lenge jeg ikke taper på at han flytter inn er det ok at han tjener på det.
Ethereal Skrevet 13. august 2011 #16 Skrevet 13. august 2011 Nei, det hadde jeg ikke godtatt. Jeg ville heller aldri "forlangt" å få flytte inn til kjæresten min og bruke bilen hans. For meg er det en fornærmelse å bli spurt om noe slikt.
Flanør Skrevet 13. august 2011 #17 Skrevet 13. august 2011 Hm, det har vært tråder om dette tidligere, men da har det dreid seg om hva dama bør betale mannen dersom hun flytter rett inn til ham. Delte oppfatninger naturligvis, men jeg husker flere (mange?) som mente at dama ikke bør betale mer enn enn symbolsk "husleie". Hvorfor? Fordi hun er dame. Det ER double standards på dette området, det er helt sikkert.
altflyter Skrevet 13. august 2011 #18 Skrevet 13. august 2011 Ville vel helst satset på å få meg begge deler selv først og fremst. Jeg syntes ingenting om verken menn eller kvinner som flytter inn hos den ene eller andre uten å dra inn noe selv
Cata Skrevet 13. august 2011 #19 Skrevet 13. august 2011 Tror du ikke at kvinner er de verste til å tenke sånn? "Han her har alt på stell, jeg satser på ham" Hva de synes om fyren sånn ellers er ikke uviktig, men kommer helst i andre rekke. Nei, det tror jeg faktisk ikke. Noen damer er sikkert sånn, men jeg tør påstå at de fleste har bedre vett enn å ville leve på mannens penger , eller i slike tilfeller som dette: hus og bil
Gjest Cuntzilla Skrevet 13. august 2011 #20 Skrevet 13. august 2011 Selvsagt hadde det vært greit, det er vel en ganske vanlig løsning blant par hvor den ene sitter på en leilighet og den andre ikke har råd til mer enn å betale en hyggelig sum i husleie samt å dele utgifter til mat, strøm, internett etc. Jeg hadde faktisk sett på det som den beste løsningen, skeptisk som jeg er så ville jeg gjerne bodd sammen litt "uforpliktende" en stund og sett hvordan vi fungerte i samboerhverdagen før jeg lot han kjøpe seg inn eller vi kjøpte noe sammen. Det hadde jo også redusert boutgifter for meg og gjort at jeg kunne betalt mer på lånet, det å ha en leietaker man elsker er jo vinn-vinn. Må si at jeg og reagerer litt på at det at du er lei av kollektiv ikke høres ut som årets motivasjon til å få seg dame. Samtidig er det ikke spesielt merkelig å ønske seg ting i sin fremtidige drømmepartner, også materielle. Bare ikke la det bli det viktigste
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå