Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag kjøpte jeg ENDELIG en macbook pro, etter et år med sparing og lengting :)

Den er oppe og går allerede, og jeg elsker den.

Men nå oppdaget jeg nettopp at det er en flekk på venstre side av maskinen, det ser ut som en størknet matflekk/suppe e.l.

Ikke så stor, og jeg kan jo skrape den av. Men hva skal det bety? Har maskinen blitt brukt før?!

Skal jeg gidde å gå tilbake med den?! Forløpig er det ikke noe problemer med den, men det kan jo dukke opp...

Hva hadde du gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde levert den inn igjen og heller byttet til en Macbook Air.

Skrevet

Jeg hadde levert den inn igjen og heller byttet til en Macbook Air.

Hehe.. Hvorfor det egentlig?

Tror jeg trenger pro til mitt bruk, bilde/videoredigering.

Skrevet

Kjøpt på expert? Både jeg og sambo har fått brukte ting derfra..

Skrevet

Det kan jo være noe fra fabrikken. Du merket vel om den var ny når du pakket den ut? Det er plastfilm på skjerm og rundt hele maskinen (etter som jeg husker) . I tillegg merkes det jo på oppstart

Skrevet

Jeg ville ha forhørt meg i butikken om dette. Selv har jeg opplevet flere ganger å få varer med feil, som er solgt som nye, men viser seg å ha vært solgt før. Det var på elkjøp, og flere av de ansatte jeg snakket med der var utrolig frekke. Jeg gav derfor klar beskjed om at jeg aldrig kom til å handle mere der, og det har jeg heller ikke gjort. Det er 5 år siden.

Det kan være lurt å kjøre Apple Hardware Test, som finnes på installasjons-DVD-en. Start opp maskinen med platen i, og hold ned D mens den starter (jeg mener det er D i alle fall - det står i dokumentasjonen som fulgte med). Følg instruksjonene på skjermen, men velg den lange testen. Det tar en del tid, men vil i alle fall vise om noe er galt på hardware-niveau. Finner du noe der, skal du i alle fall levere den tilbake.

Jeg tror butikken har plikt til å opplyse om varen ikke er ny, eller har blitt solgt før. Jeg tror i alle fall ikke noen maski er forlater fabrikken med suppeflekker på seg. Betaler du for en ny maskin, skal du ha en ny maskin. Hvis ikke, er jeg ganske sikker på at du har krav på prisreduksjon eller hevning av kjøbet.

Forbrukerrådet kan kanskje hjelpe deg, hvis du ikke møter samarbeidsvilje i butikken.

Skrevet

Det kan jo være noe fra fabrikken. Du merket vel om den var ny når du pakket den ut? Det er plastfilm på skjerm og rundt hele maskinen (etter som jeg husker) . I tillegg merkes det jo på oppstart

Det behøver ikke å merkes på oppstart. Det er veldig enkelt å få operativsystemet til å opptre som ubrukt, ved å fjerne en enkelt fil som er gjemt litt inne i finurlige kriker og kroker - eller rett og slett ved en enkel reinstallasjon.

Skrevet

Glemte og nevne at begge tingene vi kjøpte som var brukt, var apple produkter

Skrevet

Jeg husker i hvert fall for noen år siden at det var en del problemer knyttet til ipoder som skulle på reparasjon. Da var du visst ikke garantert å få "den samme" ipoden tilbake, som du leverte inn, det eneste du var garantert var vel samme modell, og kanskje samme farge? Men at det var "din" ipod som kom tilbake, det kunne de ikke garantere. De slettet uansett alt innhold på den før de leverte tilbake.

Kanskje noe av dette snuskeriet gjelder på macbook også?

Skrevet

Det behøver ikke å merkes på oppstart. Det er veldig enkelt å få operativsystemet til å opptre som ubrukt, ved å fjerne en enkelt fil som er gjemt litt inne i finurlige kriker og kroker - eller rett og slett ved en enkel reinstallasjon.

Jeg vet også at det ikke behøver merkes på oppstart, men man kan jo likevel følge med der og se.

Dessuten tror jeg emballeringen vil avsløre en del.

Apple er VELDIG glade i plast/folie rundt alt som er nytt...

Skrevet

Takk for mange svar :)

Maskinen er kjøpt hos en butikk som omtrent bare selger apple-produkter.

Den var pent pakket inn i "plastfolie" ja :) hehe

Jeg tar bilde av flekken og sender en mail til dem og spør hva dette kan komme av. Hittil har den jo fungert bra, men nå har jeg såvidt brukt den. Synes det er ganske sleipt hvis noen forhandlere selger brukte/reparerte produkter som nye altså!

Skal holde dere oppdatert!

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...