AnonymBruker Skrevet 12. august 2011 #1 Skrevet 12. august 2011 Hei! Vi skal pusse opp stua i løpet av høsten, og dermed sitter jeg å dagdrømmer om alt fra gardiner, tapet og belysning for tiden.. Lurer derfor på hva slags type belysning dere har valgt og hvorfor? I tillegg lurer jeg på hvilken stil/type lamper/lampetter dere har? (F.eks lysekroner, stål/smijernsdetaljer, papirlamper o.s.v) Tidligere eller frem til nå har vi hatt vinduslamper/pendler i et par stuevindu, et par-tre vegglampetter og ei gulvlampe, men er litt lei av det vi har, og vil finne ei fin taklampe som skal være over spisebordet, og ellers er alt åpent, (er ikke glad i bordlamper da). Har heller ikke sett så mange som har vinduslamper lengre, kanskje det er "ute" for lengst? Synes bare det har vært praktisk til nå, men er ikke noe jeg absolutt må ha
Gjest Jytte Skrevet 12. august 2011 #2 Skrevet 12. august 2011 Jeg har et ganske nytt hus som jeg har fått sette preg på og bestemme elektriske punkter og slikt underveis i byggeprosessen. Har valgt spoter i entreen, gangen i andre etasje og badet. I spisestuen har jeg en lysekrone fra Herstal i stål med mange små lamper. Jeg kommer ikke til å ha lampe over spisebord i mitt neste hus for selvom den er forholdsvis "usynlig" så er den på en måte i veien når jeg skal se på bildene på veggen ... Må finne en annen løsning der. Ellers så har jeg en lampe på skapet i spisestuen - den er jeg veldig fornøyd med. Kjøpte den på Bolia og den gir et nydelig lys. I stuen har jeg ellers en nøytral og klassisk gulvlampe og en bordlampe i samme serien (Ikea). På veggen har jeg en Bestlite-lampe som kan svinges. Den løsningen elsker jeg. I trappeoppgangen har jeg VerPan sin Fun-lampe med perlemorskjell. Denne elsker jeg - den gir nydelig lys (har dimming på), samtidig så klirrer perlemorskjellene som en uro når jeg lufter ut. Blir i godt humør av den lampen. Jeg synes det er finest med lyse og nesten usynlige lamper som omtrent går i et med veggen. Det jeg har kommet fram til er ihvertfall at jeg aldri mer skal ha lysekrone eller pendler i stuen. De er altfor forstyrrende. Fikk et tips fra en ekspert en gang om å lyse om hjørnene i rommet og det tipset har jeg vært glad for. Jeg har mye kunst i stuen og burde nok hatt litt bildebelysning - dette er nok noe jeg må sjekke opp når jeg skal innrede min neste bolig.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2011 #3 Skrevet 12. august 2011 TS, kan du forklare hva som gjør vinduslamper så bra? :-) Selv har jeg ikke hatt dette, og alltid undret meg over det når jeg ser dem - hva det skal være godt for, å ha lys i vinduet. Selv har vi et tilfeldig sammensurium av lamper - taklamper i kjøkken/stue, og stålamper litt her og der. Mest pga at jeg er veldig glad i retrostil, og så hender det jeg finner 50-tallsstålamper på loppis, og ikke klarer å la være å kjøpe. Vi har et hus fra 50-tallet, og jeg prøver å velge lamper som passer inn der. Lysekronene vi hadde i den gamle bygårdsleiligheten er nå stuet ned i kasser i kjelleren. På kjøkkenet har jeg flowerpot-lampen til Verner Panton over spisebordet, blir glad av å se den hver dag.
Margrethe86 Skrevet 12. august 2011 #4 Skrevet 12. august 2011 Vinduspendlene mine er jeg utrolig glad i (kanskje fordi jeg bor langt nord?) Da blir de svarte vindusflatene om til lysende, beroligende punkter Når det er mørkt ute, er disse verdt gull her i huset! Jeg har spotskinne i stuen, og er kjempefornøyd med det, da jeg kan vri hvert lyspunkt på hva jeg vil Ellers går det mye i nøytrale lamper som nesten går i ett med veggen, men lyser opp der det trengs. (spesielt hjørner, da alt ser større ut, og blir lunere)
KatteLatte Skrevet 14. august 2011 #5 Skrevet 14. august 2011 (endret) Jeg kom over denne guiden som virket nyttig. Endret 14. august 2011 av KatteLatte
kirstiJ Skrevet 15. august 2011 #6 Skrevet 15. august 2011 I stua har vi flere forskjellige lamper med stålfot og sorte skjermer. Har to "bordlamper", en på spisestua og en i en vinduskarm, disse har firkantet sokkel og helt rett stang opp til en sort lampeskjerm, vi har også den samme lampen som stålampe i et hjørne. Også har vi en slik leselampe http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40124584 på et sidebord ved siden av godstolen. Over stuebordet har vi en como salonglampe http://www.skeidar.no/skeidar.portal?_nfpb=true&_windowLabel=portlet_Varekatalog_2&portlet_Varekatalog_2_actionOverride=%2Fportlets%2FvareKatalog%2FupdateMainProduct&portlet_Varekatalog_2page_id=1&portlet_Varekatalog_2product_id=43663&_pageLabel=page_varekatalog over stuebordet. Vi skulle gjerne hatt en lampe over spisestua også, vi har bare ikke funnet den "perfekte" enda...
Ciara Skrevet 15. august 2011 #7 Skrevet 15. august 2011 Vi har bordlamper og stålampe i stua. Jeg kan ikke fordra spotter i andre rom enn bad, jeg synes lamper skal være skikkelige lamper som synes. Favoritten er bestlite, ganske dyre, men lamper jeg kommer til å ha hele livet.
Sweetpea25 Skrevet 20. august 2011 #8 Skrevet 20. august 2011 (endret) Vi har stue og kjøkken i ett, og på kjøkkenet har vi spotter. På stua har vi DENNE lysekrona! Og på ene hjørnebordet har vi Endret 20. august 2011 av Sweetpea25
Gjest Sicula Skrevet 22. august 2011 #9 Skrevet 22. august 2011 (endret) Jeg dagdrømmer om PH Artichoke, AJ Floor Lamp, AJ Wall Lamp, Gubi Semi taklampe. Aller mest ønsker jeg meg denne fra Bocci! Endret 22. august 2011 av Sicula
FantasDick Skrevet 23. august 2011 #10 Skrevet 23. august 2011 (endret) Vi bor i en liten leilighet. Bytter ut ting, deriblant belysning "hele tiden". Akkurat nå har vi disse på kjøkkenet og i stua, denne i gangen, denne på soverommet og denne på et lite bord ved sofaen. Badet har bare noe gammel lysarmatur(?) fra 1800-og-brødmangel, så det gidder jeg egentlig ikke nevne engang. Også har vi noen hengelykter for stearinlys i vinduet. Edit; har også 4 spotter i underkanten av en vegghylle vi har over tv'n/medialøsningen. Disse står alltid på og gir et svakt, behagelig lys. Endret 23. august 2011 av Zaphireh
lulle Skrevet 23. august 2011 #11 Skrevet 23. august 2011 Jeg har et ganske nytt hus som jeg har fått sette preg på og bestemme elektriske punkter og slikt underveis i byggeprosessen. Har valgt spoter i entreen, gangen i andre etasje og badet. I spisestuen har jeg en lysekrone fra Herstal i stål med mange små lamper. Jeg kommer ikke til å ha lampe over spisebord i mitt neste hus for selvom den er forholdsvis "usynlig" så er den på en måte i veien når jeg skal se på bildene på veggen ... Må finne en annen løsning der. Ellers så har jeg en lampe på skapet i spisestuen - den er jeg veldig fornøyd med. Kjøpte den på Bolia og den gir et nydelig lys. I stuen har jeg ellers en nøytral og klassisk gulvlampe og en bordlampe i samme serien (Ikea). På veggen har jeg en Bestlite-lampe som kan svinges. Den løsningen elsker jeg. I trappeoppgangen har jeg VerPan sin Fun-lampe med perlemorskjell. Denne elsker jeg - den gir nydelig lys (har dimming på), samtidig så klirrer perlemorskjellene som en uro når jeg lufter ut. Blir i godt humør av den lampen. Jeg synes det er finest med lyse og nesten usynlige lamper som omtrent går i et med veggen. Det jeg har kommet fram til er ihvertfall at jeg aldri mer skal ha lysekrone eller pendler i stuen. De er altfor forstyrrende. Fikk et tips fra en ekspert en gang om å lyse om hjørnene i rommet og det tipset har jeg vært glad for. Jeg har mye kunst i stuen og burde nok hatt litt bildebelysning - dette er nok noe jeg må sjekke opp når jeg skal innrede min neste bolig. Akkurat sånn har jeg også i trappegangen. Urolyden var en overraskende lys første gang jeg luftet ut, veldig koselig lyd :-) Det er lampen jeg liker best her i huset,
Wonders Skrevet 23. august 2011 #12 Skrevet 23. august 2011 (endret) vi var over 100 ganger kjenntes det ut hos Elektroimportøren ved IKEA Furuset. Det er til privatfolk også. Vi gikk i 2. etg og diskuterte spotter. Ellers bestillte vi italienske lamper på nett. VI har denne også i midten av taket over trappoppgangen til 2. etg http://www.google.no/search?q=lampe+design+italia&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&hl=no&tab=wi&biw=1039&bih=760#um=1&hl=no&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nb-NO%3Aofficial&tbm=isch&sa=1&q=lampe+design+italia+atomium&pbx=1&oq=lampe+design+italia+atomium&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=13180l15355l0l15690l8l8l0l5l0l2l1175l2659l5-1.1.1l3l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=34c313c24ab66494&biw=1039&bih=7607 Og vi har denne på ett av soverommene; http://www.google.no/imgres?q=lampe+design+italia+atomium&um=1&hl=no&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nb-NO:official&biw=1039&bih=760&tbm=isch&tbnid=cZ5cgmpatmzwKM:&imgrefurl=http://www.ambientedirect.com/en/kundalini-atomium-wall-lamp.html&docid=w1sy5GIApUc3-M&w=800&h=800&ei=poVTTtAe0fKyBviJlfoP&zoom=1&iact=hc&vpx=309&vpy=395&dur=1591&hovh=225&hovw=225&tx=107&ty=70&page=1&tbnh=152&tbnw=147&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:10,s:0 Alle har dimmere. På soverommet har vi blandt annet en fra Living : 799,00 Fame taklampe Krom m/krystaller lite bilde men men... http://www.google.no/imgres?q=Fame+taklampe+Krom+m/krystaller&um=1&hl=no&client=firefox-a&sa=N&rls=org.mozilla:nb-NO:official&biw=1039&bih=760&tbm=isch&tbnid=BgoEwqFrAmagxM:&imgrefurl=http://www.living.no/newsread/products/list.aspx%253Fnode_id%253D5198&docid=fdeKcyzoKC7yYM&w=90&h=56&ei=GYdTTtO7FdHGswaa5a0D&zoom=1&iact=rc&dur=471&page=1&tbnh=54&tbnw=87&start=0&ndsp=26&ved=1t:429,r:0,s:0&tx=44&ty=23 og vi har en del av denne Hastal-serien fra Danmark... http://www.google.no/imgres?q=herstal+lampe&um=1&hl=no&client=firefox-a&hs=Io&sa=X&rls=org.mozilla:nb-NO:official&biw=1039&bih=760&tbs=isz:m&tbm=isch&tbnid=RrvUcwpy4nJ7yM:&imgrefurl=http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php%253Ft%253D590999&docid=WuY_b97NRZr_3M&w=263&h=676&ei=F49TTs2TMo3wsgbZ-_jyDw&zoom=1&iact=rc&dur=488&page=1&tbnh=130&tbnw=49&start=0&ndsp=22&ved=1t:429,r:16,s:0&tx=23&ty=56 Endret 23. august 2011 av Wonders 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #13 Skrevet 23. august 2011 Jeg kom over denne guiden som virket nyttig. Guiden er grei nok den, men ha i bakhodet at den er ifra 2006 og mye har skjedd innen lyspærenes verden siden da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå