AnonymBruker Skrevet 12. august 2011 #1 Skrevet 12. august 2011 Moren har dødd og kullet er igjen, hvordan skal vi få dem til å overleve? De er så små at øynene ikke er åpnet, men de er livlige og sterke. Hva kan vi fore dem opp på? Vil virkelig at de skal klare seg, hjelp..
Nio Skrevet 14. august 2011 #3 Skrevet 14. august 2011 Vil gjerne vite om de klarer seg, fint om du oppdaterer om en stund. Jeg vet at hamstere kan få morsmelkerstatning for katt, men vet ikke om det gjelder for mus. Det er viktig at du holder dem varme på en måte, men ikke FOR varme. Så små unger går ikke på do selv, så du må massere dem forsiktig på magen med en bommulsdott med lunket vann på eller lignende. Vet ikke hvor ofte du må gjøre dette. Som personen over meg sier, kontakt en veterinær, gjerne flere.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #4 Skrevet 14. august 2011 Hei, skriver inn oppdatering, har fått hjelp fra flere dyrleger og en ekspert på mus. Jeg må gi musungene melk, de kan IKKE under noen omstendighet få kumelk rett fra kartongen. Jeg kjøpte kattemelk til dem, et pulver fra Royal Canin, det fungerer svært godt. Musungene må få melken hver 2-3 time døgnet gjennom, innen 1,5 time etter det må magene deres masseres slik at de kvitter seg med urin og avføring. Etterhvert, når ungene er sånn 2 uker gamle, kan matetiden reduseres ned til 3-4 time, som en del av påbegynnende avvenning. De må også holdes varme ja, et muserede må være rundt 26-28 grader varmt, det løser jeg ved å ha varmeflaske under dem slik at det hele tiden er varmt og godt. I start må de ikke røres for mye annet enn ved mat og stell, men etterhvert er de avhengige av hudkontakt og kroppsvarme, ellers føler de seg ofte alene og ensomme. De har hverandre, men ingenting er som en mamma. De kan avvennes fra melkeflaske når de er rundt 3-4 uker gamle, men unger som man har foret opp for hånd kan gjerne vente til de er 4-5 uker før de avvennes fra melk, siden dette nå er en annen prosess. Jeg fant VELDIG lite info om dette her på norske sider, fant en del på engelsk, og måtte ringe en handfull dyrleger over hele landet, få hadde god kunnskap. Heldigvis kom jeg over en som var veldig flink med smådyr og gnagere.
Nio Skrevet 14. august 2011 #5 Skrevet 14. august 2011 Veldig bra å vite, noterer meg alt i tilfelle noe lignende skjer igjen! Hvor mange unger er det? Kjempefint om du fortsetter å oppdatere men forstår jo at du kommer til å være litt opptatt med din nye jobb som fostermor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå