Gå til innhold

Kan vi bli kastet ut av leilighet vi leier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har leid en leilighet i tre år, vi bor i andre etasjen av et stort hus. Vi trives utrolig godt, og leiligheten er stor og romslig, 80 kvadratmeter, med store rom og balkong (2-roms).

Nå har jeg blitt gravid (ikke planlagt, men vi er lykkelige likevel!), og vi har ikke økonomi til å kjøpe leilighet ennå (Jeg er fortsatt student, samboer jobbber, men vi har ingen særlig egenkapital spart opp ennå, og ingen foreldre som kan kausjonere for oss). Det eneste vi vil er å fortsette å bo her vi bor i noen pr til, beliggenheten passer perfekt i forhold til studier og jobb, og leien er billig for vårt bosted.

Men så har det seg slik at da vi var på visning for tre år siden, var våre huseiere (Som altså bor i etasjen under) veldig klare på at de ikke ville ha barnefamilier over seg. De hadde hatt par som var gravide på visning, og sa til oss at de ikke ønsket babyer i huset. Jeg regner med at de er redde for bråk og ødelagt leilighet, selv om huset i utgangspunktet er svært godt isolert, de hører ikke noe fra oss nå.

Så da er spørsmålet: Har huseier rett til å kaste oss ut når vi forteller at vi venter barn? Sier loven noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husleieloven sier følgende:

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Link.

Så nei, at dere får barn er ikke gyldig grunn til oppsigelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de med loven i hånd ikke kan kaste dere ut, betyr ikke det at de ikke lenger ønsker å ha dere som leietakere. Har selv leid ut, og ønsker heller ikke leietakere med barn. Barn bråker, de sliter på leiligheten, foreldrene får dårligere råd og blir med tvilsomme betalere. Dere bør gi beskjed til huseierne om at du er gravid, og vil de ikke ha dere der bør dere faktisk se etter noe annet. Jeg har hatt leiere som ikke ville flytte, men det var en smal sak å gjøre livet så surt for dem at de tilslutt ikke hadde noe annet valg. Huseier kan også si at de trenger utleie delen selv, og da må dere flytte. Så derfor er mitt råd å være ærlig, og vil de ikke ha dere der så flytt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseier kan også si at de trenger utleie delen selv, og da må dere flytte. Så derfor er mitt råd å være ærlig, og vil de ikke ha dere der så flytt.

Jepp, det kan de, men da må de mene det. De kan ikke si at de trenger den selv, og så leie ut så snart nåværende leietaker er ute av syn. Det blir mye rabalder hvis det blir oppdaget av noen med bein i nesa. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleier finner alltids en gyldig grunn til å si opp leieavtalen om de virkelig ønsker dere ut, de trenger jo ikke oppgi graviditeten som grunn, selv om det er det som ligger bak.

Jeg skjønner at det er surt å måtte flytte om dere trives der, samtidig ville ikke jeg bodd et sted om jeg visste at utleier ventet på et påskudd til å si opp leieavtalen, og ikke ønsket å ha meg som leietaker.

Utleier var jo også tydelig på at de ikke ønsket å leie ut til barnefamilier før dere flyttet inn, men siden dere har bodd der i hele 3 år, og dere er ok leietakere/forholdet mellom dere og huseier er bra, kan det jo hende at graviditeten ikke har så mye å si likevel.

Dere bør jo fortelle det før ting begynner å vises, så får dere se hvordan reaksjonen er, det er jo mulig utleier setter pris på dere som greie leietakere, og at en baby derfor ikke vil endre noe :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om de med loven i hånd ikke kan kaste dere ut, betyr ikke det at de ikke lenger ønsker å ha dere som leietakere. Har selv leid ut, og ønsker heller ikke leietakere med barn. Barn bråker, de sliter på leiligheten, foreldrene får dårligere råd og blir med tvilsomme betalere. Dere bør gi beskjed til huseierne om at du er gravid, og vil de ikke ha dere der bør dere faktisk se etter noe annet. Jeg har hatt leiere som ikke ville flytte, men det var en smal sak å gjøre livet så surt for dem at de tilslutt ikke hadde noe annet valg. Huseier kan også si at de trenger utleie delen selv, og da må dere flytte. Så derfor er mitt råd å være ærlig, og vil de ikke ha dere der så flytt.

Hallo, hvilken planet befinner du deg på?

Det at man tvilsomme betalere er det dummeste jeg har hørt.

Ett sted må man jo bo, å blir ikke mer usikre betalere om man får barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med dem, det kan jo være at de er så fornøyde med dere at de ønsker å la dere leie videre, selv med en baby?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de med loven i hånd ikke kan kaste dere ut, betyr ikke det at de ikke lenger ønsker å ha dere som leietakere. Har selv leid ut, og ønsker heller ikke leietakere med barn. Barn bråker, de sliter på leiligheten, foreldrene får dårligere råd og blir med tvilsomme betalere. Dere bør gi beskjed til huseierne om at du er gravid, og vil de ikke ha dere der bør dere faktisk se etter noe annet. Jeg har hatt leiere som ikke ville flytte, men det var en smal sak å gjøre livet så surt for dem at de tilslutt ikke hadde noe annet valg. Huseier kan også si at de trenger utleie delen selv, og da må dere flytte. Så derfor er mitt råd å være ærlig, og vil de ikke ha dere der så flytt.

Det er hvertfall godt å få bekreftet at leietakere trenger vernet i lovverket, for med huseiere med slike holdninger så berettiger du i aller høyeste grad at det er så vanskelig å få kastet ut folk juridisk sett.

En dag treffer du noen med bein i nesa og som slår tilbake. Jeg haddde en gang en huseier som "skulle gjøre livet surt for meg". Jeg dokumenterte alt det som ble gjort, og flyttet jo etterhvert. Men noen uker etter gikk jeg til anmeldelse for trakassering og vant. Den dag i dag betaler huseier deler av sin inntekt til min konto. Og jeg hadde lett knust noen i rett igjen, uten samvittighet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg blir provosert av useriøse utleiere. Dere ødelegger mye for oss andre utleiere som forholder oss seriøst til det som faktisk står i lovverket og innretter oss etter det. Og om dere ikke har skjønt det, så er det jo deres egen oppførsel som nettopp er grunnen til det sterke vernet til leietakerne. Hadde mange av dere ikke oppført dere uredelig mot deres leietakere, hadde det jo heller ikke vært behov for så sterk vern for leietakere. Dere skyter dere mao. selv, og oss andre i foten.

Det er helt greit å ikke like barn, men man kan nå ikke engang som utleier kaste ut noen på grunnlag av at paret får barn, og det er rett og slett trakassering dersom man gjør "livet surt" for sine leietakere. Om dere ønsker å bestemme i større grad hva slags folk som bor i deres utleieboliger, så får dere rett og slett ta konsekvensen av det og benytte dere av muligheten til å inngå tidsbestemte leiekontrakter. Det er i hvert fall mer fair mot leietaker, men husk at selv der så kan man ikke uten videre diskriminere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ærlig talt leietaker som vil gjøre livet surt for huseier ettersom huseier ga klar beskjed om hva de ikke ønsket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ærlig talt leietaker som vil gjøre livet surt for huseier ettersom huseier ga klar beskjed om hva de ikke ønsket.

Et ønske som er i strid med loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et ønske som er i strid med loven.

Tross lover er det jo lov å vise hensyn til hva andre mennesker ønsker i sitt eget hus.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tross lover er det jo lov å vise hensyn til hva andre mennesker ønsker i sitt eget hus.

Men når man leier ut overlater man den utleide boligen til leietakerne. Og det å få barn er helt naturlig og bør ikke komme som en overraskelse på noen utleiere. Spesielt hvis de leier ut til par. Og man kan faktisk ikke forvente at det skal tas hensyn til urimelige krav og ønsker.

Endret av Iah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ærlig talt leietaker som vil gjøre livet surt for huseier ettersom huseier ga klar beskjed om hva de ikke ønsket.

Når huseiers ønsker strider mot loven (det er ikke ulovlig å ønske altså, men å prøve å oppfylle ønsket) får huseier la vær å leie ut, da. Å leie ut er ikke en rettighet alle har, som utleier må man faktisk være litt tålmodig og fleksibel. Er man ikke det lar man vær å leie ut, enkelt og greit.

Du kan ikke drive butikk heller og si "jeg ønsker ikke å gi kundene mine vekslepengene sine" og så prøve å overbevise dem om å følge ditt ønske. Passer ikke lovens rammer for det du vil drive på med, så dropper du det. Du ignorerer det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tross lover er det jo lov å vise hensyn til hva andre mennesker ønsker i sitt eget hus.

Med den innstillingen ("mitt eget hus") er det bare å glemme å leie ut. Når du leier ut deler av huset ditt er det ikke lenger du som bestemmer fullt og helt over hva som skjer med den delen. Vil du ha det kun for deg selv, ja, da har du det kun for deg selv. Å leie ut da er jo dumskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tross lover er det jo lov å vise hensyn til hva andre mennesker ønsker i sitt eget hus.

Det er frivillig å drive med utleie. Liker man ikke husleieloven bør man la være. Man kan ikke bare dikte opp sine egne regler når man driver foretning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit å ikke like barn, men man kan nå ikke engang som utleier kaste ut noen på grunnlag av at paret får barn, og det er rett og slett trakassering dersom man gjør "livet surt" for sine leietakere. Om dere ønsker å bestemme i større grad hva slags folk som bor i deres utleieboliger, så får dere rett og slett ta konsekvensen av det og benytte dere av muligheten til å inngå tidsbestemte leiekontrakter. Det er i hvert fall mer fair mot leietaker, men husk at selv der så kan man ikke uten videre diskriminere.

Det spørs hvordan du gjør det. Sier ingenting muntlig, gjør ikke ting som er ulovlig eller som man kan tas for. Men opppussing i sene kveldstimer, høylytte nachspiel, bandøvelse i stua osv kan få hvem som helst tilå flytte, i alle fall folk med barn. Når man snakker oom har utleier må respektere leietakers ønske om å få barn, må leietaker akseptere utøeiers ønske om ikke å ha barn i utleiedelen. I alle fall når dette er gitt beskjed om på visning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvordan du gjør det. Sier ingenting muntlig, gjør ikke ting som er ulovlig eller som man kan tas for. Men opppussing i sene kveldstimer, høylytte nachspiel, bandøvelse i stua osv kan få hvem som helst tilå flytte, i alle fall folk med barn. Når man snakker oom har utleier må respektere leietakers ønske om å få barn, må leietaker akseptere utøeiers ønske om ikke å ha barn i utleiedelen. I alle fall når dette er gitt beskjed om på visning.

Skal du pusse opp boligen din kun for å irritere leietakeren?

Jeg ville ikke brydd meg om du pusset opp om kvelden; det plager meg ikke det minste.

Har du høylytt nachspiel midt på natta gjentatte ganger ville jeg derimot ha pusset politiet på deg.

Det spørs jo også hvor mange nachspiel du gidder arrangere, og hvor mange du har råd til. Å ha huset fullt av gjester som du må fø på og rydde opp etter dag etter dag kan fort koste noen kroner og arbeidstimer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...