Gå til innhold

Kan vi bli kastet ut av leilighet vi leier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har leid en leilighet i tre år, vi bor i andre etasjen av et stort hus. Vi trives utrolig godt, og leiligheten er stor og romslig, 80 kvadratmeter, med store rom og balkong (2-roms).

Nå har jeg blitt gravid (ikke planlagt, men vi er lykkelige likevel!), og vi har ikke økonomi til å kjøpe leilighet ennå (Jeg er fortsatt student, samboer jobbber, men vi har ingen særlig egenkapital spart opp ennå, og ingen foreldre som kan kausjonere for oss). Det eneste vi vil er å fortsette å bo her vi bor i noen pr til, beliggenheten passer perfekt i forhold til studier og jobb, og leien er billig for vårt bosted.

Men så har det seg slik at da vi var på visning for tre år siden, var våre huseiere (Som altså bor i etasjen under) veldig klare på at de ikke ville ha barnefamilier over seg. De hadde hatt par som var gravide på visning, og sa til oss at de ikke ønsket babyer i huset. Jeg regner med at de er redde for bråk og ødelagt leilighet, selv om huset i utgangspunktet er svært godt isolert, de hører ikke noe fra oss nå.

Så da er spørsmålet: Har huseier rett til å kaste oss ut når vi forteller at vi venter barn? Sier loven noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husleieloven sier følgende:

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Link.

Så nei, at dere får barn er ikke gyldig grunn til oppsigelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider