Saeria Skrevet 24. november 2003 #1 Del Skrevet 24. november 2003 Er det noen paganister her? Er veldig interessert i dette emnet, og lurte på hva dere KG'ere tenker og tror om dette emnet. Veninna mi har begynt å lære og å praktisere wicca, en tro som går under fellesnevneren paganisme. Hun er så lykkelig og glad for å ha funnet "veien" sin i livet. Selv synes jeg, som sagt, at de paganistiske trosretningene er spennende. De har jo eksistert i tusener av år. Så om dere vil...snakk ut til Saeria! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 24. november 2003 #2 Del Skrevet 24. november 2003 Jeg regner meg som paganist i hvert fall, men jeg vet ikke om jeg er den rette til å svare på eventuelle spørsmål. Jeg er ikke noen veldig "utøvende" paganist, det er mest inni hodet mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 24. november 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 24. november 2003 Jeg utøver ikke noen tro jeg heller, men er vel det enkelte vil kalle en hedning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 25. november 2003 #4 Del Skrevet 25. november 2003 Jeg er paganist. Foresten. Paganist på norsk er hedning (alts.. pagan er det engelske ordet for hedning) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. desember 2003 #5 Del Skrevet 3. desember 2003 Joda, du har rett i det jordbær. Men i nyere tid har man tatt i bruk ordet paganist som fellesbetgenelse på de som følger naturreligionene. Så, det blir litt for enkelt å si at det betyr hedning når det også har fått en nyere betydning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 3. desember 2003 #6 Del Skrevet 3. desember 2003 hedning er vel heathen på engelsk? Og saeria, en hedning er en som ikke har hørt om Jesus tror jeg. Hvis man har lært men tar avstand fra det, er man ateist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 4. desember 2003 #7 Del Skrevet 4. desember 2003 hedning er vel heathen på engelsk? Og saeria, en hedning er en som ikke har hørt om Jesus tror jeg. Hvis man har lært men tar avstand fra det, er man ateist. Et rask kikk i Clue.. hedning - heathen, pagan Hva er en hedning? www.hedning.no skriver: EN HEDNING - HVA ER DET? I oldtiden ble folkene som bodde rundt Israel kalt hedninger fordi de verken var jøder eller kristne. Men de var ikke gudeløse - de hadde sine guder og sine religioner. I moderne tid har "hedning" blitt en betegnelse for dem som ikke bekjenner seg til noen religion og ikke tror på noen gud. En rekke kjente nordmenn har kalt seg hedninger - vi nevner i fleng: Arnulf Øverland, Herman Wildenvey, Aksel Sandemose og Kristofer Updal. Ordet er altså så godt som synonymt med "fritenker" eller "ateist". (Paganister tror på guden og gudinnen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Willow Skrevet 4. desember 2003 #8 Del Skrevet 4. desember 2003 ateist om man har hørt om Jesus, men tar avtsand fra kristendommen?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 5. desember 2003 #9 Del Skrevet 5. desember 2003 Ateist om man ikke bekjenner seg til noen religion og ikke tror på Gud. Agnostiker om man holder mulighetene åpne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OceanQueen Skrevet 9. desember 2003 #10 Del Skrevet 9. desember 2003 Det er stor forskjell på å være paganist og å "tro litt sånn på love spells å magiii å dødskult å være heks å sånn..." som så mange av de nye "wiccanerne"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 9. desember 2003 #11 Del Skrevet 9. desember 2003 Det er stor forskjell på å være paganist og å "tro litt sånn på love spells å magiii å dødskult å være heks å sånn..." som så mange av de nye "wiccanerne"... Hva mener du med det? Bare fordi de kom etter Charmed og slikt, så er de ikke like mye verdt som oss andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OceanQueen Skrevet 10. desember 2003 #12 Del Skrevet 10. desember 2003 Her er det ikke snakk om hvor mye noen er verdt, jordbær. Det er snakk om religion, Wicca-fjortisjenter er ikke paganister. Å være paganist er litt mer enn å synes Charmed-jentene er kule Enkelt og greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 11. desember 2003 #13 Del Skrevet 11. desember 2003 Her er det ikke snakk om hvor mye noen er verdt, jordbær. Det er snakk om religion, Wicca-fjortisjenter er ikke paganister. Å være paganist er litt mer enn å synes Charmed-jentene er kule Enkelt og greit. Jeg misliker sterkt holdningen til enkelte wiccanere. "JEG er best. DU er bare en kødd. Du må ikke komme her og tro at du kan noe." Vi starter alle en plass, og wicca har ingen fysisk eller psykisk aldersgrense. (foresten. Var det ikke gardner som sa at wicca ikke skulle være noen religion? Make up your minds..) Jeg ble wiccaner i en alder av 14. (FØR Charmed ja ) Miljøet var veldig lite. Det begrenset seg iallefall der jeg bodde. Hadde bare internett som kunnskapskilde. Selvfølgelig var jeg fjortis. Selvfølgelig var wicca spennende. I dag har wicca blitt mer vanlig. Hva så? Jeg syns ikke det er rart at fjortiser finner dette livssynet så spennende. Hvem syns ikke det er spennende med magi og historie? Jeg mener at man bør legge ut mer informasjon om både wicca og de forskjellige veiene i paganisme, slik at de unge kan lære. Det er også viktig at de lærer konsikvenser og våre "normer". Heller dette, enn å la dem leve i en TV-drømmeverden. Hilsen jordbær som var wiccaner/paganist i snart seks år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 11. desember 2003 #14 Del Skrevet 11. desember 2003 Her er det ikke snakk om hvor mye noen er verdt, jordbær. Det er snakk om religion, Wicca-fjortisjenter er ikke paganister. Å være paganist er litt mer enn å synes Charmed-jentene er kule Enkelt og greit. :o Ser denne holdningen du har her som ganske respektløs. HVA vet du om hvordan andre paganister er ? Har DU noen fasit på det ? Tror ikke de fjortis-wiccaner-inspirert-av-Charmedserien er så veldig godt representert her på KG jeg. For øvrig enig med jordbær Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 11. desember 2003 Forfatter #15 Del Skrevet 11. desember 2003 jordbær skrev: Jeg mener at man bør legge ut mer informasjon om både wicca og de forskjellige veiene i paganisme, slik at de unge kan lære. Det er også viktig at de lærer konsikvenser og våre "normer". Heller dette, enn å la dem leve i en TV-drømmeverden. Her er et lite tips... http://pagan.fotspor.net/ Her finnes masse info. Jeg er litt enig med OceanQueen, om at ikke alle som er i tenårene driver med wicca fordi de tror på det religionen står for. Mange synes bare det er litt tøft og kult. De som etablerer et forhold til troen i ung alder, er der i mot de som fortsetter å praktisere og å tro. Respekt for troen og dens kraft er også opprettholdt hos dem som virkelig tror. Jeg husker selv hvor mye som skulle prøves da jeg var i nedre halvdel av tenåra. Det var spennende og kult, men jeg tror neppe jeg forstod hva jeg drev med. Ikke vet jeg, men det kunne kanskje ha gått riktig ille. Uansett, så synes jeg det er fint at du har opprettholdt din tro gjennom mange år, jordbær. Jeg har ei veninne som nettopp har meldt seg inn i Norsk Paganistisk Forbund, og holder på å lære seg å praktisere wicca på en fornuftig måte. Hun er en troende, og derfor vil hun gjerne lære seg å utøve sin tro, noe hun får god hjelp til av andre troende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå