Gå til innhold

Hjelp til tips om kredittkortgjeld, løsgjeld


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min bestevenninne sliter med økonomien. Det er ikke det at hun tjener veldig dårlig, hun tjener ganske bra. Rundt 400 000 i året, ca 18-20 000 utbetalt pr mnd. Likevel har hun greid å ta et forbrukslån på 50 000 kr, og makset ut 3 kredittkort til en verdi av 50 000 til sammen ca. Kredittkortene holder på å gå til inkasso så der må det gjøres noe. Hun får råd og tips fra andre om å gå i banken og søke et forbrukslån til å betale ned kredittkortene og heller betale forbrukslån til banken i stede.

Har ikke så mye mer info enn dette, hun har spurt meg til råds, men jeg vet ærlig talt ikke selv. Vi er unge, eier ingenting, jeg har ikke lån eller gjeld i det hele tatt på den måten enda.

Er det smartere å ta opp forbrukslån i stede for å betale ned på kredittkortene? Jeg er usikker på rentene på kortene hennes, men vil det noen gang lønne seg? Og vil hun i disse finanstrussel tider i det hele tatt få lån noe sted? Hun greier så vidt å betale for seg slik det er nå, men veldig mye går til faste utgifter, samt denne gjelden.

Det blir bare mer og mer også siden hun ikke greier å betale alltid, og låner mer og mer rundt om. Bør jeg anbefale henne å oppsøke en rådgiver i banken? Eller gjeldsrådgiver? Finnes det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Hun bør absolutt oppsøke en rådgiver. Kommunene skal ha gjeldsrådgiver, men det kan være lang ventetid hos disse. Hun bør uansett forsøke kommunen og spørre om mulighet for en samtale.

Det skader heller ikke å ta en samtale med hovedbanken sin og be om råd der også. Kanskje kan man gjøre noe med refinansiering/bake sammen all gjeld i ett enkelt lån med nedbetalingsplan osv (ref Luksusfellen ;) )

Det finnes dessuten private gjeldsrådgivere, men disse skal selvsagt ha til smør på brødet de også, så der må det undersøkes hva de tar seg betalt.

For øvrig synes jeg ikke årslønn og utbetalt månedslønn stemmer overens... Enten har hun overdrevet hva hun tjener per år, eller så har hun allerede tvangstrekk av lønna. Dersom man har en årslønn på 400.000 og 20.000 utbetalt, betaler hun 40% i skatt, og det er i overkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det viktigste er å betale minimumsbeløpet på fakturaene så de ikke går til inkasso. Går de til inkasso får hun en pen regning i posten på hele lånet/kredittkortet med noen dager til forfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Min bestevenninne sliter med økonomien. Det er ikke det at hun tjener veldig dårlig, hun tjener ganske bra. Rundt 400 000 i året, ca 18-20 000 utbetalt pr mnd. Likevel har hun greid å ta et forbrukslån på 50 000 kr, og makset ut 3 kredittkort til en verdi av 50 000 til sammen ca. Kredittkortene holder på å gå til inkasso så der må det gjøres noe. Hun får råd og tips fra andre om å gå i banken og søke et forbrukslån til å betale ned kredittkortene og heller betale forbrukslån til banken i stede.

Har ikke så mye mer info enn dette, hun har spurt meg til råds, men jeg vet ærlig talt ikke selv. Vi er unge, eier ingenting, jeg har ikke lån eller gjeld i det hele tatt på den måten enda.

Er det smartere å ta opp forbrukslån i stede for å betale ned på kredittkortene? Jeg er usikker på rentene på kortene hennes, men vil det noen gang lønne seg? Og vil hun i disse finanstrussel tider i det hele tatt få lån noe sted? Hun greier så vidt å betale for seg slik det er nå, men veldig mye går til faste utgifter, samt denne gjelden.

Det blir bare mer og mer også siden hun ikke greier å betale alltid, og låner mer og mer rundt om. Bør jeg anbefale henne å oppsøke en rådgiver i banken? Eller gjeldsrådgiver? Finnes det?

Det siste hun bør gjøre er å finansiere gamle, dyre lån med nye lån. Og forbrukslån er gjerne dyre med. Hun bør starte med å klippe alle kredittkort i to, for så å legge seg flat for kreditorene sine. Hun må prøve å få dem villige til å evt slå sammen kredittgjelden, så hun har "ett stk gjeld" å forholde seg til. For oversiktens skyld. Så kan hun sette seg ned med kreditorer og lage en nedbetalingsplan og evt. forhandle ned deler av gjelden. For å kunne gjøre sistnevnte må hun kunne vise til en KONKRET nedbetalingsplan og vise sterk vilje, og at hun virkelig hengir seg til å betale ned gjelden. Opgaven hennes blir på en måte å "selge seg" (ikke misforstå) til kreditorene så de vil gå med på en eventuell nedskriving (sletting) av deler av gjelden. Hun bør kontakte en finansrådgiver, eller en annen kyndig person for å få hjelp med dette da det kan være veldig vanskelig for en "vanlig dødelig" å gjøre dette tilfredsstilende for kreditorene. Håper jeg halp litt med dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med Marregutt i at det er dumt å refinansiere den gamle gjelden i ett nytt lån. Hun får nok ikke vesentlig lavere rente, men slipper unna med et gebyr i motsetning til fire. Bare dette utgjør noen hundrelapper pr mnd. Hun trenger dessuten kun forholde seg til en kreditor. Dersom hun har mulighet for kausjonist vil det kunne redusere renta.

Muligheten for å forhandle frem lavere gjeld anser jeg som svært liten. Dette fordi beløpet hun skylder kommer fra forbruk, og ikke skyldes renter og omkostninger. Disse kan inkassoselskaper noen gang ettergi dersom man tilbyr seg å betale hovedstolen, men det er ikke aktuelt hos den venninne siden kravene ikke har gått til inkasso, og det derfor bare er hovedstolen å betale.

Konklusjonen min er derfor at en refinansiering inn i et lånn er en god ting. Forutsetningen er selvsagt at det ikke pådras ny gjeld på de da nedbetalte kredittkortene.

Når det er sagt er det nok en god ide med en gjennomgang av forbruksmønsteret hennes. Hun tjener såpass greit at jeg ikke kan se at hun burde ha problemer med å holde de lånene hun har utenfor inkasso. Minstebeløpet utgjør noen hundrelapper pr mnd og det burde hun klare å betale med den lønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ta med samtlige kredittkort til banken. Be om å få et lån (MYE BEDRE RENTE) for å dekke kredittkortene. Be banken makulere kortene. Deretter setter hun seg selv ikke kredittverdig.

Ulempen med å ha kredittkort som man betaler ned på er for det første at det er skyhøy rente på disse og dernest sender jo disse stadig ut informasjon om fordelene med å bruke kortet.

Får man et lån med et visst antall måneder eller år i nedbetaling så vet man at dato X er man ferdig, det finnes ikke mulighet for å ta ut penger fra dette.

Når man bestemmer seg for antall år man skal betale ned på: vær rimelig. Det er alt for mange som skal være verdensmester og ta 1. knallhardt år eller lignende der alle pengene går til nedbetaling. Dette er dømt til å mislykkes. Det er mye bedre å lage et budsjett, finne ut hvor mye man trenger til å leve for og legge inn litt sparing og finne ut hvor mye man kan betale på et lån over f.eks. 3 eller 5 år. 100.000 kroner nedbetalt over 5 år gir knappe 2.500/mnd - 3 år gir ca 3.600/mnd (forutsatt 15% rente og 50/termingebyr, og ingen etableringsgebyr). Å betale kr 2.500/mnd og samtidig ha råd til et helt normalt forbruk og kjøp av klær og eventuelt uteliv er langt å foretrekke fremfor å betale 3-5.000 mnd og ikke ha råd til noen ting og derved bli fristet til å oppta ny gjeld. Man får dessuten øvd seg på å betale faste utgifter som lån, samt at man får fradrag på skatten for rentene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...