Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er midlertidig ansatt i en familiebedrift, og har ikke jobbet der så lenge. Jeg trives forsåvidt, men føler jeg kan finne noe mer relevant for min utdanning. I tillegg så synes jeg de utnytter arbeidskraften min, da de har et litt negativt budsjett som fører til mer å gjøre for meg, og mindre lønn enn jeg tror jeg egentlig burde hatt. Dette er altså et sted jeg jobber kun for å få penger til mat på bordet etc. De har bemanningsmangel og føler at jeg svikter om jeg forteller at jeg ser etter andre jobber, samtidig jeg er redd for å miste denne jobben om jeg ikke får noe annet hvis jeg sier at jeg er på jakt etter noe nytt. Er det umoralsk av meg å ikke nevne noe om at jeg vil vekk derifra før det evt skjer? Da har jeg en mnd oppsigelsestid, og jeg vet at bedriften kommer til å mislike at jeg forsvinner plutselig, ettersom at jeg har fått så mye ansvar at jeg har blitt viktig for dem. Jeg er redd jeg ikke får en bra attest pga at de blir bitter på at jeg plutselig forsvinner :( Dette er jo fremdeles bare et hypotetisk problem ettersom det er nesten umulig å få jobb innen det jeg søker på..

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Alle arbeidsgivere med midlertidig ansatte (i vikariater eller på prosjekter osv) er innforstått med at arbeidstakeren trenger å søke andre stillinger. Du bør derfor ikke bekymre deg for mye over mulig bitterhet.

Etter min mening er det ikke umoralsk at du ikke forteller om dette, da det burde være en selvfølge for arbeidsgiver at du er på jakt etter en mer permanent (og mer relevant) stilling. Var jeg deg, tror jeg faktisk at jeg ville ventet med å ta det opp til jeg var innkalt til et intervju. Det er ikke vanskelig å legge fram dette på en pen og ryddig måte i en slik sammenheng. De aller fleste vil ta det riktig så pent om du forteller at den utlyste stillingen er en sjelden sjanse innen noe som er svært sentralt for din bakgrunn.

Ett forbehold vil jeg likevel ta: dersom du søker en offentlig stilling på et sted der lokalavisene trykker listen over søkere, bør du si fra idet du søker. Det er bedre at arbeidsgiver hører det fra deg selv enn at han leser det i avisen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri sagt fra til arbeidsgiver at jeg søker andre jobber. At medarbeidere forsvinner er en del av det å være sjef. Hvis arbeidsgiveren din blir sur, så kan du jo la være å bruke ham som referanse, evt. gi beskjed til intervjuer at det passer dårlig at du slutter og at referansen kan bli påvirket av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...