Gå til innhold

Blir ikke mindre! Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå holdt på en måned med fast trening 3-5 ganger i uken, hvorav minst en dag er jogging eller rask tur på fjellet med høy puls, og resten er spinning. Drikker 2,5-5 dl sjokomelk etter trening, etter hvor hardt jeg har trent.

Kostholdet er byttet fra skiver/sjokolade/junk/ingenting til frokost, til knekkebrød med magert pålegg, havregryn, eller egg. Lunsj har gått fra boller, is, og mer skiver, til salater, supper, eller det samme som frokosten.

Middag er omtrent det samme som før, altså alt fra lasagne og taco til kylling og fisk. Veldig variert. Spiser mindre, og drikker mer vann. Bruker tallerkenmodellen når det er mulig.

Kvelds blir som oftest i samme bane som frokost eller lunsj, i motsetning til snacks som jeg tok før.

Mellommåltid er som oftest noen nøtter, litt frukt, en nutrilettbar, etc.. Før knasket jeg chips og sjokolade.

Nå har jeg altså holdt på sånn en måned, og eneste resultatet jeg har fått er at jeg har gått OPP 1 cm rundt magen.. :sukk: Forventet at det skulle bli sånn de første 1-2 ukene når kroppen ble vant til omstillingen, men nå skjønner jeg ingenting. Hva gjør jeg feil? Noen som har noe tips til hva jeg kan forandre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ligger forresten på 1300-1900 kcal pr dag, etter hvor mye jeg trener. Sjokomelken drar visst veldig opp.. Gjennomsnittlig ligger jeg på 1500 kcal.

TS

Skrevet

Når du måler omkretsen din rundt livet så er det en viss måleusikkerhet, fordi det er bortimot umulig å holde målebåndet helt likt hver gang. Dessuten vil omkretsen variere i løpet av dagen. Derfor bør du måle den om morgenen etter at du har vært på do, akkurat som når du skal veie deg. Da får du et tall som er noenlunde sammenlignbart. Mål deg over tid, ikke få panikk av en enkeltmåling.

Du kan jo bytte ut sjokolademelken med skummet melk som restitusjonsdrikk. Etter trening trenger kroppen først og fremst proteiner og karbohydrater, ikke fett, som det er en del av i sjokolademelk.

Ellers kan jeg nok en gang gjenta mine kjepphester:

- Det virker som du er ytre motivert for jogging; dvs. at du jogger for å gå ned i vekt, ikke fordi du synes jogging er gøy. Det er ikke mange som klarer å opprettholde et treningsregime hvis de synes aktiviteten er kjedelig. Du bør trene fordi det er gøy, og hvis du ikke liker jogging bør du finne en annen treningsform. Alt som får opp pulsen er bra. Allikevel er det jo på sin plass å nevne at jogging er den aktiviteten (av vanlige treningsformer) som forbrenner mest per tid og som gir størst treningseffekt per tid. Man må f. eks. sykle mye lenger (i tid og distanse) for å få samme effekt.

- Det er mye viktigere å være i litt aktivitet hver dag enn å trene hardt 2-3 dager i uka. Vestlige helsemyndigheter anbefaler alle å være i minimum en halvtimes aktivitet per dag, det er det absolutte minimum, etter min mening bør det være minst en time. Til dette regnes alt som får opp pulsen, som å gå i trapper, bære en tung bør etc. En europeisk undersøkelse publisert i våres viste faktisk at nordmenn er de slappeste i europa. Nordmenn trener mer organisert, men i andre land er folk mye flinkere til å bruke sykkelen som transportmiddel i hverdagen, og det har faktisk større effekt enn å trene på helsestudio to ganger i uka.

Skrevet (endret)

Nordmenn trener mer organisert, men i andre land er folk mye flinkere til å bruke sykkelen som transportmiddel i hverdagen, og det har faktisk større effekt enn å trene på helsestudio to ganger i uka.

:hakeslepp: Oj! Det visste jeg ikke! Så jeg som går rundt en time hver dag kan ha bedre utbytte av det enn de som HARDTRENER to ganger i uka? :biggrin:

(Jeg er ikke TS altså)

Endret av Dragonfly84
Skrevet

:hakeslepp: Oj! Det visste jeg ikke! Så jeg som går rundt en time hver dag kan ha bedre utbytte av det enn de som HARDTRENER to ganger i uka? :biggrin:

(Jeg er ikke TS altså)

Det kan ha bedre effekt i forhold til å holde en riktig vekt, men hvis du skal få litt kondisjonseffekt så må pulsen litt opp. Men hvorfor ikke si som Ole Brumm; Ja takk, begge deler. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...