Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et par spørsmål angående deltids- og ekstrahjelpkontrakter. Håper noen her inne kan svare på det jeg ikke tør å spørre sjefen om, eller som jeg ikke finner på nettet! :)

Jeg jobber i en stor og utbredt kleskjede. Ble ansatt som ekstrahjelp/ringehjelp for et og et halvt år siden. Ca. to måneder etter det fikk vi ny butikksjef.

Jeg jobber sinnsykt mye. Jeg går på skole og ved siden av jobber jeg HVER ENESTE DAG i perioder, det vil si fra og med mandag til og med lørdag. Noen ganger, dersom vi har mye å gjøre med butikken/varetellinger/ommøbelering/oppussing/osv. jobber vi søndager også. Jeg har fast annen hver lørdag i tillegg, men jobber som oftest hver lørdag. Når det ikke er like stort behov har jeg ca 4 vakter i uken i gjennomsnitt.

Er det da rett at det står i arbeidskontrakten min at jeg er ringehjelp? Er det stor forskjell på deltidsansatte og ringehjelper? Har de forskjellig timesbetaling? Har de ulike rettigheter?

Håper at noen kan svare meg : )

Hilsen nysgjerrig jente på 18 år : )

Skrevet

Hvis du er ansatt på deltid skal du ha faste vakter, er du ringevikar/ekstrahjellp så har du ikke det. Usikker på rettigheter osv :S

Skrevet

Jeg og hadde fast annahver lørdag, men tittelen min var fremdeles "ringehjelp/ekstrahjelp".. :lete:

Her er utdrag av noe jeg fant:

Bruk av ekstrahjelp forutsetter at det oppstår behov for hjelp som virksomheten ikke kan planlegge på forhånd eller ved en ekstraordinær og forbigående arbeidstopp. Et eksempel kan være ekstra serveringspersonale ved enkeltstående store arrangementer.

Ekstrahjelp må ikke forveksles med deltidsansatt, da deltidsansatte som det er varig behov for skal ansettes fast. Et eksempel på deltidsarbeid er lørdagshjelp i varehandelen.

I tillegg står det:

Hvis en virksomhet har et permanent behov for ekstrahjelp, for eksempel lørdagshjelp i varehandelen eller helgevakter i helsevesenet, skal disse ansettes i faste deltidsstillinger.