Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et par spørsmål angående deltids- og ekstrahjelpkontrakter. Håper noen her inne kan svare på det jeg ikke tør å spørre sjefen om, eller som jeg ikke finner på nettet! :)

Jeg jobber i en stor og utbredt kleskjede. Ble ansatt som ekstrahjelp/ringehjelp for et og et halvt år siden. Ca. to måneder etter det fikk vi ny butikksjef.

Jeg jobber sinnsykt mye. Jeg går på skole og ved siden av jobber jeg HVER ENESTE DAG i perioder, det vil si fra og med mandag til og med lørdag. Noen ganger, dersom vi har mye å gjøre med butikken/varetellinger/ommøbelering/oppussing/osv. jobber vi søndager også. Jeg har fast annen hver lørdag i tillegg, men jobber som oftest hver lørdag. Når det ikke er like stort behov har jeg ca 4 vakter i uken i gjennomsnitt.

Er det da rett at det står i arbeidskontrakten min at jeg er ringehjelp? Er det stor forskjell på deltidsansatte og ringehjelper? Har de forskjellig timesbetaling? Har de ulike rettigheter?

Håper at noen kan svare meg : )

Hilsen nysgjerrig jente på 18 år : )

Skrevet

Hvis du er ansatt på deltid skal du ha faste vakter, er du ringevikar/ekstrahjellp så har du ikke det. Usikker på rettigheter osv :S

Skrevet

Jeg og hadde fast annahver lørdag, men tittelen min var fremdeles "ringehjelp/ekstrahjelp".. :lete:

Her er utdrag av noe jeg fant:

Bruk av ekstrahjelp forutsetter at det oppstår behov for hjelp som virksomheten ikke kan planlegge på forhånd eller ved en ekstraordinær og forbigående arbeidstopp. Et eksempel kan være ekstra serveringspersonale ved enkeltstående store arrangementer.

Ekstrahjelp må ikke forveksles med deltidsansatt, da deltidsansatte som det er varig behov for skal ansettes fast. Et eksempel på deltidsarbeid er lørdagshjelp i varehandelen.

I tillegg står det:

Hvis en virksomhet har et permanent behov for ekstrahjelp, for eksempel lørdagshjelp i varehandelen eller helgevakter i helsevesenet, skal disse ansettes i faste deltidsstillinger.

Her er et utdrag fra denne linken:

Reglene om midlertidig ansettelse er klinkende klare: Lørdagshjelpen skal være fast ansatt, men i den verste julestria kan bedriftene bruke midlertidig ansatte.

Skrevet

Ja, det høres jo logisk ut. I min kontrakt står det jo ekstrahjelp/ringehjelp, men jeg jobber hver eneste dag, det er konstant behov for meg, og har i tillegg fast annen hver lørdag. Nå, når jeg begynner på skolen er det selvfølgelig mindre vakter, og grunnet timekutt får jeg heller ikke like mye, men jeg regner med at det blir 2-3 ganger i uken pluss min faste lørdag.

Bør jeg be om en slags forfremmelse, eller er det bare for formalitetens skyld?

Skrevet

Ta kontakt med lo

Har du faste vakter skal du ha en prosentstilling.

Ift rettigheter vil det i alle fall si at en deltid har jontrakt på så og så mye jobbing, mens en ekstrahjelp kan ikke kreve timer.

Skrevet

Om ikke du får kontraktsfestet den faste lørdagen din, så kan de når som helst kutte den ut.

I arbeidskontrakten din burde det stå at du er deltidsansatt i så og så stor stilling med arbeid annenhver lørdag og at du ikke tilegg kan ringes etter behov.

Men, siden du jobber så mye utenom som du gjør, så vill ejg gått til sjefen og spurt om å få kontraktsfestet noen av kveldene du jobber også. Om du aldri jobber mindre enn fire kvelder i uken bør det stå i stillingen din, at du skal jobbe så og så mange kvelder i uka, eller i mnd, og at du får utdelt skiftplan en gang i mnd/uka/annenhver uke der det står hvilke kvelder dette gjelder.

Ta en prat med sjefen din hvertfall... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...