AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #1 Skrevet 11. august 2011 Jeg er en jente på 22 år som bor i Oslo. Har gått 3 år på vgs, men har ingen studiekompetanse. Jeg har jobbet et par år nå i en heltidstilling innen helse og omsorg. Nå vil jeg gjerne få studiekompetansen min, men er usikker på hvordan jeg skal gå frem. Har snakket med Sonans og Bjørknes (privatskoler) men synes begge disse var for dyre. Noen som vet om noen vgs i Oslo jeg kan ta fagene jeg mangler? (jeg bor i bydel Nordstrand) Kanskje det finnes noen muligheter over nett? Har regninger å betale, men det finnes vel noen muligheter for å jobbe deltid og ta opp et studielån? Har også hørt noen sier det lønner seg å bare hoppe i det, slutte i jobben å ta opp fullt studielån. Hva tror dere? Noen erfaringer? Håper på svar
Betty2 Skrevet 11. august 2011 #2 Skrevet 11. august 2011 NKI tilbyr studiekompetanse, men dette er nett skole. så du får desverre ingen praktisk undervisning, med mindre det blir avtalt noe elevene i mellom. (noen plasser i noen fag blir det arrangert klasseroms møter)
hulaboer Skrevet 11. august 2011 #3 Skrevet 11. august 2011 Du kan jo prøve å lese deg opp selv og bare gå opp til eksamen... Ellers kan du prøve å jobbe i fem år og satse på 23/5-regelen.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2011 #4 Skrevet 12. august 2011 Det lureste for deg må være å prøve å komme inn på 23/regelen. Da må du være 23 år og ha jobbet 100%, gått på skole (vgs og oppover) i minst 5 år tilsammen. Da trenger du 6 fag; engelsk, matte, norsk, samfunnsfag, naturfag og historie. Noen av disse er 1. klassefag andre er tredje (norsk). Samfunnsfag har du vel mest sannsynlig. Ta kontakt med en vgs skole og hør med dem nøyaktig hvilke fag du trenger. Du kan ta dem alle som privatist eller du kan ta det som voksenopplæring ett fulltids skoleår, da vil du få studielån.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå