Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2003 #1 Skrevet 24. november 2003 Dette har jeg tenkt mye på, men ønsker litt feedback på mine tanker. Jeg ser for meg en smal forlovelsesring som er en alliansering, hvor en diamant er for at det ble oss to og en diamant for hvert barn som skulle komme? Gifteringen noe bredere, men det skal være plass til begge ringene på en finger. Synnes hvitt gull er penere, og jeg har en annen ring i hvitt gull fra Luftkrigsskolen so betyr mye for meg. Men, er det ikke vanlig gull som er riktig? Sånn tradisjonellt sett? . Er det ikke?
nessi Skrevet 24. november 2003 #2 Skrevet 24. november 2003 Mange bruker hvitt gull i gifteringen i dag. Det er smak og behag. Selv liker jeg "vanlig" gull best.
zmurfette Skrevet 24. november 2003 #3 Skrevet 24. november 2003 ...og vi har både hvitt og gult gull i vår ring. Går bra, det også.
LilleMy Skrevet 24. november 2003 #4 Skrevet 24. november 2003 Hold deg i alle fall til én ting dersom du skal ha de på samme finger/hånd!
tuji Skrevet 24. november 2003 #5 Skrevet 24. november 2003 Men hvitt gull må pusses opp ganske ofte, og det er noe pes. Dyrt også.
9na Skrevet 24. november 2003 #6 Skrevet 24. november 2003 Dette har jeg tenkt mye på, men ønsker litt feedback på mine tanker. Jeg ser for meg en smal forlovelsesring som er en alliansering, hvor en diamant er for at det ble oss to og en diamant for hvert barn som skulle komme? Gifteringen noe bredere, men det skal være plass til begge ringene på en finger Dette er akkurat sånn som jeg har det!
Gjest Bertine Skrevet 24. november 2003 #7 Skrevet 24. november 2003 foreldrene mine kjøpte seg nye gifteringer da vi var på kreta i fjor høst. de hadde før giftering i "vanlig" gul. men da de skulle ha nye, valgte de ringer som var halvparten hvitt gull,(nede på ringen), og halvparten vanlig gull,(oppe på ringen). de var veldig fine! men da jeg forlovet meg, bestemte vi oss for å ha "vanlig" gull. vi skal bruke forlovelses ringene våre til gifteringer også. men jeg foretrekker faktisk "vanlig" gull.. men kanskje vi kjøper hvitt gull neste gang.(hviss vi trenger nye mener jeg) uansett hvilke ringer dere velger, er det viktigste at dere trivest med de!
Alida Skrevet 24. november 2003 #8 Skrevet 24. november 2003 Har en venninne som er gullsmed og hun sier at "alt er lov". Det er blitt mer og mer vanlig å bruke hvitt gull. Selv har jeg en alliansering i hvitt gull som forlovelsesring, men kommer til å ha giftering i gult gull. Kommer ikke til ha disse på samme hånd, rett og slett fordi jeg synes det er finest å ha dem på hver sin hånd. Men som sagt: alt er lov :D
hallingbrud Skrevet 24. november 2003 #9 Skrevet 24. november 2003 Det finnes mange ulike gifteringer, og det er ingen som er "riktigere" enn andre. Det er veldig mange som velger den vanlige glatte i gult gill. Men det er jo litt kjedelig, syntes du ikke? MAn kan også velge å ha en alliansering (som du prater om) som forlovelsesring eller giftering hvis man ønsker det. Da kan mannen ha en vanlig glatt ring eller en annen han liker. Vi har disse ringene:http://www.gullfunn.no/frame_franchise.html Siden det er både gult og hvitt gull så passer de til alt. Til forlovelsen fikk jeg uten diamant, så skal vi sette inn diamanten til bryllupet. På den måten får jeg "to forskjellige" ringer.
tuji Skrevet 24. november 2003 #11 Skrevet 24. november 2003 Hvis du skal ha diamanter i ringen, skinner de penest i hvitt gull eller platina. Diamanter fattet i gult gull får et gult gjenskinn. Hvitt gull er i seg selv ganske grått og matt, og dekkes av et lag rhodium (platinalegering). Dette laget slites av ved bruk, og må fornyes ganske ofte på en ring som brukes hele tiden (en gang i året eller annethvert år). Det koster rundt 500 kroner for en ring. Dere må vurdere om dere vil det. Platina, derimot, holder den blanke fargen (det ripes selvfølgelig som alt annet metall). Det er dyrere enn gull, men dere slipper alt vedlikeholdet.
~sikka~ Skrevet 24. november 2003 #12 Skrevet 24. november 2003 Alle våre ringer er i hvitt gull Jeg har aldri likt gullfarge jeg da - så jeg er glad han kom med en forlovelsesring i hvitt gull :blunke:
zmurfette Skrevet 24. november 2003 #13 Skrevet 24. november 2003 Hold deg i alle fall til én ting dersom du skal ha de på samme finger/hånd! Hvorfor det? Må vel innrømme at jeg også var av den oppfatning helt til vi fant ringene våre. De er i både hvitt og gult gull og jeg har fått utrolig mye "skryt" av de.
Cajsa Skrevet 24. november 2003 #14 Skrevet 24. november 2003 Vi har hvitt gull, for vi synes dette er mye penere. Min forlovede har helt glatt, mens min er en spennring. (èn diamant som "holder ringen sammen") Alt er lov, bare se hos gullsmeden, nesten mer å velge i med hvitt gull. Dessuten blir de ikke så ripete som folk skal ha det til... Vi er ihvertfall veldig fornøyd!
14062003 Skrevet 24. november 2003 #15 Skrevet 24. november 2003 Vi har rødt gull, vi. Veldig utradisjonelt!
~sikka~ Skrevet 24. november 2003 #16 Skrevet 24. november 2003 Vi har rødt gull' date=' vi. Veldig utradisjonelt![/quote'] Hvordan ser det ut da? har du noe bilde?
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2003 #17 Skrevet 24. november 2003 rødt gull ser litt rosa ut.. ikke bra om du har "blålige" hender.. tror også det er noe du blir litt fortere lei.. og så blir det jo litt vanskelig om du har lyst å matche de andre smykkene.. jeg har tenkt å ha platina giftering.. da blir det lett å matche.. både hvitt gull og sølv går jo fint til!
tuji Skrevet 24. november 2003 #18 Skrevet 24. november 2003 Dessuten blir de ikke så ripete som folk skal ha det til... Vi er ihvertfall veldig fornøyd! Hvor fort de blir slitt avhenger av tykkelsen på laget med rhodium. Alt gull ripes lett, da det er et mykt metall. Hvitt gull blir i tillegg matt, av grunner jeg har forklart tidligere!
14062003 Skrevet 24. november 2003 #19 Skrevet 24. november 2003 Beklager, jeg har ikke noe bilde - og det er vanskelig å finne noe bilde på nett. Jeg har lett i timesvis og funnet veldig lite. Ikke har jeg de urlene lenger heller. Men enhver gullsmed(forretning) bør ha et smykke eller to i rødt gull. Så der kan man jo gå for å se. Til gjesten som sier at rødt gull ser rosa ut, så må jeg si at det gjør det ikke! Alene så ser det ut som gult gull (folk må sammenlikne med gult gull for å se forskjellen). Sammen med gult gull så ser det litt varmere, mer glødene og litt lunere ut. Vi har børstede ringer, så da ser de enda mindre røde ut enn glatt overflate. Til gjesten som sier at rødt gull ikke passer blålige hender, så må jeg si at jeg ikke skjønner hvor den kommentaren kommer fra. Jeg synes våre "røde" ringer ser varmere ut enn gullringer (spesielt de med blank/glatt overflate). Til gjesten som sier at rødt gull ikke matcher gult gull, så må jeg si at det er feil. Men at det er noe vanskeligere å matche, kan jeg være enig i. Man dytter ikke en lysende gul gullring oppå den røde gullringen, men det gjør man vel i alle tilfelle ikke med en giftering!? Vel, noen gjør kanskje det, men jeg er så stolt av forlovelse- og gifteringen min at jeg lar den være mest mulig alene. Morgengaven i hvitt gull får derimot besøk innimellom. Angående hvitt gull så har jeg bare én kommentar: det kan forveksles med sølv. Synd, men sant. Hvitt gull er lekkert! Og hvitt gull er jo mer spesielt enn gult gull da ... Grunnen til at jeg sier det kan forveksles er at jeg var hos gullsmeden forrige uke for å kjøpe nytt bakstykke til øredobben min. Det er en øredobb i hvitt gull og diamanten som sitter i er 0,2 karat (stort med andre ord) og av nest beste kvalitet hva diamantkvalitet gjelder. Øredobber til et titalls tusenlapper! Og gullsmedbutikken spurte om de var i sølv eller hvitt gull! Huff, jeg ble så skuffet! Jeg legger fortsatt inn en stemme på rødt gull om man er ute etter noe spesielt - for spesielt er det. :-)
Snurre Skrevet 24. november 2003 #20 Skrevet 24. november 2003 Vi skal ha gifteringer i hvitt gull, min skal være med diamanter. :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå