Gjest Varpunen Skrevet 11. august 2011 #1 Skrevet 11. august 2011 Og er det bare etter styrke at musklene må restitueres, sånn at det går bra å trene hver dag om man trener styrke og kondis annenhver dag?
Wiggins Skrevet 12. august 2011 #2 Skrevet 12. august 2011 Hvis du ikke lar kroppen restituere seg nok mellom hver treningsøkt vil du risikere skader og overtrening. For mye styrketrening uten nok restitusjon gir gjerne muskulære skader og/eller betennelser, mens for mye kondisjonstrening uten nok restitusjon gir på sikt overtrening. Overtrening arter seg vanligvis slik at du ikke klarer å komme opp i puls/intensitet, du føler deg slapp etc. Kroppen trenger restitusjon etter all slags aktivitet. Om aktiviteten er lett går restitusjonen raskt, kanskje så raskt at du ikke ser på det som aktivitet, men om du var dårligere trent ville du ha blitt sliten av det. Pasienter som gjennomgår store operasjoner og må ligge i senge noen dager mister raskt mye muskulatur, f. eks. hadde Raphael Poirée problemer med å løfte tannbørsten etter ulykken han gikk gjennom for noen år siden. Hvis du gjennomfører en mye lengre treningsøkt eller konkurranse enn du er vant til i utholdenhet, f. eks. jogging eller sykling, vil du merke det godt i kroppen og særlig beina dagene etterpå. Da må du bare ta det med ro til kroppen har fått restituert seg. I etapperitt får ikke syklistene restituert seg helt fra dag til dag, og er egentlig i en konstant tilstand av overtrening. De merker det godt i siste uka av Tour de France og Giro d'Italia at de mye raskere møter veggen når de prøver å tråkke til/gjøre et rykk. For folk på mosjonsnivå er det ingen grunn til å trene mange dager i strekk, selv om de kanskje hadde tålt det. Du vil få bedre framgang ved å ha tilstrekkelig hvile mellom hver økt, enten det er styrke eller utholdenhet. Jeg vil anbefale deg å ha i hvertfall én dag i uka der du hverken trener styrke eller utholdenhet.
en kompis Skrevet 12. august 2011 #4 Skrevet 12. august 2011 Kommer annpå hvor hardt du trener. Ved lett jogging under 50% av Vo2 max, så vil kroppen være restituert få timer etterpå. Trener du knallhard intervall kan kroppen bruke flere dager før den er 100% klar. Er du bekymret for restitusjon ved styrketrening, så kan du prøve å tenke slik under trening; merker du at repetisjonen begyner å gå merkbart tregere, og du skjønner at du kommer til å akkurat klare en repetisjon med bra teknikk, så stopp. Da ligger du et stykke fra å trene til failure, og kroppen skal ikke ha noe problem med å være restituert innenfor 48 timer. Da kan du i tillegg dra nytte av overkompensasjon, som veldig kort forklart vil si at musklene jobber i supergir med å bygge opp slik at du ikke bare vil være klar. Men ekstra klar og gjerne løfter du mere enn hva du tror du klarer. På den andre siden, er du slik som meg, som pga av arbeid ikke kan legge inn fast styrketrening. Så vil du trenge 4-6 dager før du kan tenke på å trene samme muskel fordi jeg tyner meg selv så hardt at jeg ser stjerner, har problem med å gå ned trappen på treningsenteret etterpå. Og sliter med å åpne melkepakken når jeg kommer hjem:p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå