Gjest Varpunen Skrevet 11. august 2011 #1 Skrevet 11. august 2011 Jepp, det er spørsmålet mitt nå i kveld: Kan vaniljesukker, vaniljeekstrakt og vaniljeessens (og evt. alle andre vaniljesorter jeg har glemt) brukes om hverandre i de fleste oppskrifter? Og hva er egentlig forskjellen på f.eks essens og ekstrakt? Akkurat vaniljesukkeret vet jeg jo at egentlig ikke inneholder vanilje engang, så jeg tenkte å slutte å kjøpe det og heller lage mitt eget vaniljesukker.... eller er det bedre å droppe sukkeret og bare bruke vaniljestang? Det kommer jo litt an på oppskriftene også, men sånn litt mer generelt sett lurer jeg på dette.
Gjest navnelapp Skrevet 11. august 2011 #2 Skrevet 11. august 2011 Det vaniljesukkeret du har og brukar sjølv erstattar vanleg vanilinsukker og vaniljeekstrakt. Vaniljeessens har eg ikkje brukt på mange år, det er på same måte som vanilin eit kunstig aromastoff som gir ein litt skarp smak. Det vart tidlegare brukt i riskrem og vaniljekrem, veit eg. Vaniljeekstrakt har eg ikkje sett i Norge, sikkert fordi det som regel er spritbasert. Det er jo alltid litt komplisert å selge slikt i Norge. Det er mørkt på farge, og eg brukar å kjøpe det i utlandet. Det kan du også lage sjølv, med vaniljestang og vodka, men eg har ikkje prøvd å lage det.
Brunhilde Skrevet 13. august 2011 #4 Skrevet 13. august 2011 Når jeg kjøper vaniljesukker velger jeg det fra Tørslef's. Det inneholder ihvertfall litt ekte vanilje. Ellers har jeg alltid et glass sukker med vaniljestang oppi stående i skapet, syns det er pratktisk, og en vaniljestang gir smak til mye sukker. Vaniljeekstrakt har jeg laget av vodka og vaniljestang. Den ble veldig god, og jeg bruker den når jeg vil ha vaniljesmak uten å tilsette (ekstra) sukker.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2011 #5 Skrevet 13. august 2011 Det er enkelt å lage vaniljeestrakt og definitivt verdt å prøve. Jeg har også laget det etter inspirasjon fra deg, Brunhilde. Jeg laget det imidlertid basert på rom, og det ble også bra.
Gjest Varpunen Skrevet 13. august 2011 #6 Skrevet 13. august 2011 (endret) så smart Har du en oppskrift Brunhilde? Eller er det kanskje bare så enkelt som å blande vodka og et par vaniljestenger? Endret 13. august 2011 av Varpunen
Frk. Belle Skrevet 13. august 2011 #7 Skrevet 13. august 2011 Mitt ekstrakt er basert på vodka og litt rom (+vaniljestnger da) og står til modning i kjøleskapet (tror det er litt varmt å ha det i romtemperatur nå om sommeren, men kan være det ville vært hel ok med kjøkkenskapet). Her er link til vaniljeksrakkt fra Kjøkkentjeneste.
Brunhilde Skrevet 13. august 2011 #8 Skrevet 13. august 2011 Jeg tok en flaske som rommet ca 3 dl. Oppi den hadde jeg to splittede vaniljestenger og så fylte jeg opp med 60% vodka. Jeg lot det stå til vodkaen fikk fin farge av vaniljen, noen uker, tenker jeg. Etterpå helte jeg over på små flasker. I oppskriften jeg brukte stod det at rom kunne brukes til å "søte" med, noe jeg ikke gjorde. Jeg bruker heller ikke sukker i ekstrakten, den blir mer anvendelig uten.
Kitsune Skrevet 15. august 2011 #9 Skrevet 15. august 2011 Kan man, og evt. hvor, kjøpe dette i Sverige? Ekstrakt, altså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå