AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #1 Skrevet 11. august 2011 Hei! Etter en god stund uten snop, har jeg tenkt til å unne meg noe godt én dag i uken, såkalt kosedag Likevel setter jeg et par spørsmålstegn til hva og hvor mye jeg kan spise. Tenkte å ha kosedagen i morgen. Planen var å spise lefse med kanel og sukker, ca en halv melkerull, en håndfull nøtter samt ristet grovbrød med brunost på. Er dette veldig mye? I tillegg kommer jo frokost, lunsj, middag og kvelds. Kan jeg risikere å øke i vekt hvis jeg velger å ha kosedag? Har allerede gått ned en del kilo, har en kilo eller to igjen. Kan f.eks nevne at i denne lefsen er det 871.2 kcal, 94,4 g karbohydrater, 14,7 g proteiner og 48,4 g fett. Kan jeg rase opp i vekt av dette? Har ikke så god greie på dette. Jeg går på lavkalori, holder meg på rundt 1300 kcal, kommer opp i 1600 med middager som lasagne, pizza og taco. På forhånd takk.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #2 Skrevet 11. august 2011 Edit: Kommer opp i 2300 kcal hvis jeg spiser det ovennevnte, inkludert frokost, lunsj, middag og kvelds. 1000 kcal mer enn det jeg pleier
AnonymBruker Skrevet 12. august 2011 #3 Skrevet 12. august 2011 2300 kcal er ikke så mye på en dag hvis du er normalt aktiv, spesielt ikke når du går såpass mye i underskudd resten av uken. Kroppen vet ikke forskjell på en tirsdag eller en fredag, så du kan jo regne ut et gjennomsnitt per dag i løpet av en uke, da ser du at det ikke blir så mye per dag. Det du kan oppleve er at du binder litt mer vann i kroppen, men det er ikke slik at du går opp en kilo eller to av dette.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2011 #4 Skrevet 12. august 2011 Okei flott! Da blir det fredagskos på meg Hehe
AnonymBruker Skrevet 12. august 2011 #5 Skrevet 12. august 2011 Jeg pleier å ta meg en skikkelig treningsøkt hvis jeg har mulighet til det før kosekvelden. Det er greit å slippe og tenke for mye på kcal. når man er på fest e.l. Uansett så raser du ikke opp i vekt om du sklir ut skikkelig en gang i blant, men jeg tror ikke jeg ville gått over det du har skrevet her hver uke. Håper det smakte!
AnonymBruker Skrevet 12. august 2011 #6 Skrevet 12. august 2011 I dag har jeg gått en times rask gange + en 40 minutterstur med hunden min. Endte visst opp på "bare" 1800 kcal, fornøyd med den Og jeg er ikke ute etter en frotsedag, men en dag hvor jeg slipper å tenke på kalorier. I dag har jeg ellers spist sunt, lett middag med kyllingkjøttdeig og salat. Spiste et par biter av en melkesjokolade, en håndfull nøtter samt to slike li-klenning lefser, mmm Høres dette passelig ut, eller? Er dette noe jeg kan gjøre hver uke uten å gå opp i vekt? Varierer jo selvfølgelig fra gang til gang, kanskje jeg velger chips eller fest neste gang :gjeiper: Grunnen til at jeg henger meg så opp i dette, er fordi jeg i de siste mnd har vært veldig nøye med alt jeg har spist, og ikke unnet meg så mye som en brødskive med ost. Og da hadde det vært utrolig kjipt at én dag med godis skal ødelegge alt det harde arbeidet.
Gjest gutt92 Skrevet 12. august 2011 #7 Skrevet 12. august 2011 Tror ikke du skal bekymre deg om det lille snopet der nei Spesielt om du trener..
Sofie_22 Skrevet 12. august 2011 #8 Skrevet 12. august 2011 Hehe! Den lefsen var en real kaloribombe, den bør være god! Hva slags lefse er det?
AnonymBruker Skrevet 12. august 2011 #9 Skrevet 12. august 2011 Den er svingod, drømt om den i to mnd nå :gjeiper: Mye bedre enn tykklefse smurt, de blir jeg kvalm av etter én bit. Hehe. Det er slike trekantede, fem i hver pakke
AnonymBruker Skrevet 12. august 2011 #10 Skrevet 12. august 2011 Og jeg spiste ikke så mye som det står i første post, det gjaldt for hele pakken Så lefsen ble i underkant av 300 kcal. Hehe
AnonymBruker Skrevet 12. august 2011 #11 Skrevet 12. august 2011 Jeg nekter å tro at det finnes en lefse som inneholder så mange kcal, ikke EN ENKELT! Flere lefser sammen kan godt bli det, for lefser ligger på rundt 200 kcal pr 100g, og jeg har ikke hørt om lefser på over 400g! Og dette med å gjøre det hver uke, selvfølgelig. Da skal du være hos meg, for jeg stapper i meg MYE mer enn det der. Her går det i både pizza, kebab, nacho med kjøttdeig og tilbehør osv. på Godteri siden så går det i minst 8 hveteboller, stratos eller bergene melk plate, is (1 liter, ofte ben & jerry's phish food eller diplom royal) og en 8 vaffelplater med jorbærsyltetøy og mager kesak (moren min lager god røre, så det er umulig å ikke spise opp alt). Dette fordelt over 2 dager, spiser akkurat det der, hver helg. Innimellom blir det også en pakke safari kjeks, men jeg skal slutte med det, fordi jeg skal prøve å bli litt flinkere på dette med å unngå transfett. Likevel så er vekten stabil, hvorfor? Fordi det er snakk om 2 ganger i uken, og ellers så ser man ikke meg med noe usunt i hånden. Fra Mandag til torsdag går det i ekstremt mye sunt, selvom jeg innimellom spiser litt snacks da og, men lite, og helst prøver å holde meg til 71% mørk sjokolade! Men så er jeg aktiv, og lever ikke på lavkalori. Skal du ned i vekt, er det derfor du lever på 1300kcal? Det er lite uansett, fordi en normaltaktiv kvinne skal ha i seg ca 2000, mer hvis man er mer aktiv, så 1300 høres altfor lite ut. Det kan gå ganske dårlig hvis man ligger på for lite, over for lang tid og, da kan du risikere å havne på sparebluss. Sjekk en bmr kalkulator, og se hva den viser, for jeg tipper at skal du ned i vekt, men er litt aktiv, så skal du ligge på minst 1500, kanskje 1700 og, jeg vil virkelig anbefale deg å sjekke din bmr.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2011 #12 Skrevet 12. august 2011 Det var godt å høre at jeg ikke har tatt helt av da, hehe. Ja, jeg skal ned i vekt, derfor ligger jeg på rundt 1300 kcal. Har valgt akkurat den mengden da jeg ikke trener. Det eneste jeg gjør er å gå turer. Har regnet ut BMR'en, men er usikker på hvilken av de som passer til meg i henhold til aktivitetsnivået mitt. Men la oss si jeg tar den med middels mosjon 3-5 ganger i uken, skal jeg ligge på ca 2000 kcal. Må vel da igjen ligge 500 kcal i underskudd, ergo 1500 kcal. Men som sagt, veldig usikker på hvilket nivå jeg bør legge meg på.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2011 #13 Skrevet 12. august 2011 Jeg nekter å tro at det finnes en lefse som inneholder så mange kcal, ikke EN ENKELT! Flere lefser sammen kan godt bli det, for lefser ligger på rundt 200 kcal pr 100g, og jeg har ikke hørt om lefser på over 400g! Og dette med å gjøre det hver uke, selvfølgelig. Da skal du være hos meg, for jeg stapper i meg MYE mer enn det der. Her går det i både pizza, kebab, nacho med kjøttdeig og tilbehør osv. på Godteri siden så går det i minst 8 hveteboller, stratos eller bergene melk plate, is (1 liter, ofte ben & jerry's phish food eller diplom royal) og en 8 vaffelplater med jorbærsyltetøy og mager kesak (moren min lager god røre, så det er umulig å ikke spise opp alt). Dette fordelt over 2 dager, spiser akkurat det der, hver helg. Innimellom blir det også en pakke safari kjeks, men jeg skal slutte med det, fordi jeg skal prøve å bli litt flinkere på dette med å unngå transfett. Likevel så er vekten stabil, hvorfor? Fordi det er snakk om 2 ganger i uken, og ellers så ser man ikke meg med noe usunt i hånden. Fra Mandag til torsdag går det i ekstremt mye sunt, selvom jeg innimellom spiser litt snacks da og, men lite, og helst prøver å holde meg til 71% mørk sjokolade! Men så er jeg aktiv, og lever ikke på lavkalori. Skal du ned i vekt, er det derfor du lever på 1300kcal? Det er lite uansett, fordi en normaltaktiv kvinne skal ha i seg ca 2000, mer hvis man er mer aktiv, så 1300 høres altfor lite ut. Det kan gå ganske dårlig hvis man ligger på for lite, over for lang tid og, da kan du risikere å havne på sparebluss. Sjekk en bmr kalkulator, og se hva den viser, for jeg tipper at skal du ned i vekt, men er litt aktiv, så skal du ligge på minst 1500, kanskje 1700 og, jeg vil virkelig anbefale deg å sjekke din bmr. Det var ikke rent lite heller nei..heh! Blir du ikke kvalm av så mye på en kveld? Hvis du har en stabil vekt selv om du skeier ut en del to ganger i uken, må du nesten gå i litt kaloriunderskudd ellers i uken, men mindre du løper maraton hver dag. Er jo egenlig ganske enkelt totalt antall kaolorier inn minus totalt antall kalorier forberent.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2011 #14 Skrevet 12. august 2011 Ja,som sagt, du er moderat i forhold til meg, men så er jeg veldig aktiv, hehe. Men dette med bmr, du får bare prøve ut, se hvordan vekten reagerer. Noen ganger så kan det gå tregt, eller ikke i det hele tatt hvis man ikke får i seg nok. Prøv å ligg på 1500 en stund, og se hvordan det går, i 1 uke, så sjekker du hvordan vekten blir, kontra det å ligge på 1300. Er det for mye, ja, da er det uansett ikke snakk om mye vektøkning, så du legger ikke på deg hundre kg av å teste å ligge på 1500 en uke. Bedre å få i seg litt for mye en uke, enn å gå på altfor lite over lenger tid, og tro at det er greit. Det er den fellen mange slankere går i, de spiser for lite.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2011 #15 Skrevet 12. august 2011 Det var ikke rent lite heller nei..heh! Blir du ikke kvalm av så mye på en kveld? Hvis du har en stabil vekt selv om du skeier ut en del to ganger i uken, må du nesten gå i litt kaloriunderskudd ellers i uken, men mindre du løper maraton hver dag. Er jo egenlig ganske enkelt totalt antall kaolorier inn minus totalt antall kalorier forberent. Ligger ikke så mye på minus siden på hverdagene nei, litt, men ikke mye, pluss at jeg er ekstremt aktiv. Går godt over 2 timer hver dag, i raskt tempo, det i tillegg til at jeg sykler 3 ganger i uken, hver vei 50+ minutter, totalt 1.40 minutter (i friluft, ikke ergometersykkel). Så da ligger jeg nesten 4 timer 3 ganger i uken, pluss godt over 2 timer mandag, fredag, lørdag og søndag. Ja, jeg er aktiv hele uken, selvom jeg innimellom slapper av i helgene, og begrenser meg til 1 time på lørdag og søndag. Og jeg er også mann, som da betyr at jeg har mer muskelmasse, og forbrenner av natur mer i utgangspunktet.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2011 #16 Skrevet 12. august 2011 Og jeg må bare gjenta at godisen er fordelt over 2 dager, og det skrev jeg egentlig i mitt første innlegg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå