Gå til innhold

Minibank slukte falsk legg

Fremhevede innlegg

Gjest jente17
Skrevet

Jeg har et gammelt (sperret) bankkort som jeg ikke har brukt på flere år. På det er det risset inn feil årstall, men jeg har aldri brukt det til å komme inn plasser fordi det er så utrolig dårlig laget.

Jeg har mistet det nye bankkortet mitt, og måtte ta ut penger. Da brukte jeg det gamle falske legget, men hadde glemt det var sperret. Da slukte jo maskinen kortet...

Hva vil skje når banken får kortet? Vil jeg bli annmeldt? For jeg har lest at det ikke er ulovlig å eige falsk legitimasjon, bare bruke det. I tillegg er det et veldig lite alvorlig tilfelle...

Er det vits å annmelde det for de? Når det alikevell er sperret og ikke blitt brukt på et år? Og vet noen hvor lang tid det tar før banken får kortet etter det har blitt spist av minibanken? Eller blir det kanskje destruert automatisk (tviler da men..)

Og viss jeg faktisk blir annmeldt, vil foreldrene mine bli varslet? Siden jeg er 17 og ikke ble tatt mens jeg prøvde å bruke det (til å komme inn plasser osv). En bot kan jeg leve med, men vil virkelig ikke at foreldrene mine skal få vite det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror vel det er lurt at du kontakter banken din, så fort som mulig og forteller dem det som har skjed. Jeg tror også at om du skal bli anmelt, at de vil kontakte foreldrene dine også. Men slik du forteller det, så virker jo dette som en ganske go forklaring....så du får håpe at det holder med å sakke med banken :)

Ønsker deg lykke til!!!

Skrevet

Kjenner mange som har forfalsket bankkortet sitt, og ingen av dem har blitt anmeldt.

Nå er det jo dokumentsforfalskning og identitetsbedrageri, og det er svært alvorlig! Hadde det vært meg, så ville jeg ha latt det gå sin gang og se hva som skjedde, men det er nok lurt å gjøre som forrige svar her, å melde fra. Ringe banken og fortelle hva som har skjedd. Når de ser at det kortet har gått ut tror jeg ikke de vil gjøre noe annet enn å informere om at de har kortet og så kaste det. Grunnen til at jeg ikke ville gjort noe med det er fordi at da ville banken ha blitt OBS på at du har forfalsket leg'en din og kanskje melde i fra deretter.

Fra min side er jeg ganske sikker på at du ikke kommer til å havne i noe trøbbel for det, men om noe skulle skje, så vil nok foreldrene dine bli varslet av politiet siden du ikker er 18 enda! Best å være på den forsiktige siden.

Håper du finner ut av det : )

Skrevet

Jeg tror nok ikke du behøver å frykte noe særlig her. Teknisk sett kan man bli straffeforfulgt for bruk av falsk leg i forhold til dokumentforfalskning, men jeg har til gode å høre om noen som faktisk har blitt straffeforfulgt.

Du må selv velge hvor mye du skal forklare til banken. Du nevner at det er en dårlig forfalskning, om det er en veldig påfallende forfalskning ville jeg nok kanskje lagt kortene på bordet og fortalt at dette var noe jeg gjorde som "ung og dum" og at det ikke skal gjenta seg. Om det er en veldig tydelig forfalskning, så tror jeg nok det er større mulighet til at de kan gå videre med det.

Om det derimot ser ganske autentisk ut, og med f. eks bare et dårlig bilde og annet årstall, så vil de nok ikke reagere på det annet enn at de kontakter deg som de gjør ved et hvilket som helst annet slukt kort, og så kan du jo be dem om å kaste det.

Men hvor dårlig leg'et er vet jo bare du, så du må nesten ta utgangspunkt i det først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...