Gå til innhold

Aldersgrense for å kjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen aldergrense for å kjøre plentraktor? .. Nabofaren lar hans sønn på 6 år kjøre denne. det kan da umulig være lov??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke hørt om det finnes noen aldresgrense for det.....for det ville i så fall være rart. Men jeg må si meg enig at det ikke er noe for en 6 åring.

Rett og slett ansvarsløst av foreldrene til det barnet :(

Gjest Spinell
Skrevet

Hmm, jeg kan ikke finne noen referanse, men jeg trodde man opererte med en aldersgrense på 16 år på motorklippere, uansett om man sitter på dem eller går bak dem.

Skrevet

Hmm, jeg kan ikke finne noen referanse, men jeg trodde man opererte med en aldersgrense på 16 år på motorklippere, uansett om man sitter på dem eller går bak dem.

Da tror jeg det er mange lovbrytere i dette land, hvis man ikke kan bruke vanlig plenklipper før man er 16 engang :fnise: Enig i at 6 år er vel ungt, men det kommer og an på barnet. Det er ikke mye farligere å bruke en traktorklipper enn en vanlig.. den går ikke mye fortere, og ramler man av kommer man neppe under. Da er det egentlig verre med vanlige klippere, der det kan sprette stein på leggene. Jeg syns folk er litt for hysteriske om dagen. Det gikk vel bare fint med den 6-åringen forresten? (og kom ikke med HVA KUNNE VEL GÅTT GALT) for alt i verden KAN vel gå galt... ;)

Skrevet
§ 12-1. Alminnelige unntak fra førerkortplikten for traktor og motorredskap

For kjøring med traktor og motorredskap utenfor veg, på privat veg og ved kryssing av offentlig veg gjelder følgende unntak fra kravet om førerkort:

1. Traktor og motorredskap, eventuelt med tilhenger konstruert for en hastighet ikke over 50 km/t, eventuelt med tilhenger, kan føres av person som er fylt 18 år og har nødvendig ferdighet.

2. Traktor og motorredskap konstruert for en hastighet ikke over 30 km/t, eventuelt med tilhenger, kan føres av person som er fylt 16 år og har nødvendig ferdighet.

3. Traktor og motorredskap, bestemt til å føres av gående, eventuelt med tilkoblet tilhenger, kan føres av person som er fylt 16 år og har nødvendig ferdighet.

4. Motorvogn som har tillatt totalvekt ikke over 3500 kg og som er konstruert for en hastighet ikke over 10 km/t, og som bare med vesentlige konstruktive forandringer kan kjøres med større hastighet, kan føres av person som er fylt 16 år og har nødvendig ferdighet.

Min utheving. Så man må være 16 år for å bruke motorisert gressklipper, enten det er av den typen man går bak eller sitter på.

Lovdata.

• Liker 2
Skrevet

Da tror jeg det er mange lovbrytere i dette land, hvis man ikke kan bruke vanlig plenklipper før man er 16 engang :fnise: Enig i at 6 år er vel ungt, men det kommer og an på barnet. Det er ikke mye farligere å bruke en traktorklipper enn en vanlig.. den går ikke mye fortere, og ramler man av kommer man neppe under. Da er det egentlig verre med vanlige klippere, der det kan sprette stein på leggene. Jeg syns folk er litt for hysteriske om dagen. Det gikk vel bare fint med den 6-åringen forresten? (og kom ikke med HVA KUNNE VEL GÅTT GALT) for alt i verden KAN vel gå galt... ;)

Kommer an på barnet? Så om det er en moden SEKSåring så er det greit? Hvor moden kan en seksåring egentlig være. Det gikk bra den gangen ja, men er jo ikke sikkert det gjør det neste gang fordi. Det er aldersgrenser for en grunn. Hadde du sagt det samme om din tiåring hadde kjørt bil eller? For det gikk kanskje fint den ene gangen? Helt latterlig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...