Husfrua Skrevet 11. august 2011 #1 Skrevet 11. august 2011 jeg har anlagt ny hage i sommer og er helt grønn på området. Jeg har foreløpig ikke gjødslet i hele tatt, og lurer nå på om dette er noe jeg bør gjøre nå, eller om det er for sent? Er det noen som kan fortelle hva jeg skal bruke og til hvilken tid? Har forstått det sånn at man i allefall skal gjødsle tidlig på våren... Ellers ser jeg at jeg har svært mye lyse maur der hvor jeg har gravd opp bed. Er disse skadelige for plantene? Og hva kan jeg i såfall gjøre for å bli kvitt dem? Leste en plass at kaffe kunne forebygge disse..
Oliven Skrevet 11. august 2011 #2 Skrevet 11. august 2011 Hvor i landet bor du, hva slags bed har du anlagt og hva skal du gjødsle? Mot maur kan du strø ut pulver mot maur.
Husfrua Skrevet 11. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 11. august 2011 Hvor i landet bor du, hva slags bed har du anlagt og hva skal du gjødsle? Mot maur kan du strø ut pulver mot maur. Østlandet, staudebed med alt mulig.. Dvs roser, liljer, bunndekkere osv osv.. Trenger ikke alle disse litt gjødsel?
Oliven Skrevet 12. august 2011 #4 Skrevet 12. august 2011 Jo, alle trenger gjødsel. Men om du har surjordsplanter (rhododendron, hortensia, lyng ol) skal disse ha egen gjødsel. Roser må du ikke gjødsle etter 1. august for de vil ikke klare å gå i hvile til vinteren da og bli svakere mtp vinterskade og død. Du kan gjødsle de fleste andre ting i august her på østlandet hvor vi pleier å ha en lang og god høst. På våren gjødsler du alt, også et par ganger til i løpet av sesongen. Du kan bruke fullgjødsel av noe slag. Du kan også på sommeren kaste på kalksalpeter som også kalles for sommergjødsel. Fint på plen.
Husfrua Skrevet 12. august 2011 Forfatter #5 Skrevet 12. august 2011 Jo, alle trenger gjødsel. Men om du har surjordsplanter (rhododendron, hortensia, lyng ol) skal disse ha egen gjødsel. Roser må du ikke gjødsle etter 1. august for de vil ikke klare å gå i hvile til vinteren da og bli svakere mtp vinterskade og død. Du kan gjødsle de fleste andre ting i august her på østlandet hvor vi pleier å ha en lang og god høst. På våren gjødsler du alt, også et par ganger til i løpet av sesongen. Du kan bruke fullgjødsel av noe slag. Du kan også på sommeren kaste på kalksalpeter som også kalles for sommergjødsel. Fint på plen. Får jeg kjøpt fullgjødsel på Plantasjen? Har du navn på noe av det jeg kan bruke?
Oliven Skrevet 12. august 2011 #6 Skrevet 12. august 2011 Ja, det får du kjøpt. Vanlig blåkorn er en fullgjødsel. Svindyr på plantasjen ihvertfall. Når det står NPK og noen tall 12-6-18 feks indikerer det at det er en fullgjødsel som har alle næringsstoffer plantene trenger. Her står det litt om det blir noe oppklarende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå