AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #1 Skrevet 11. august 2011 Har jogga 4-5 km 3 ganger i uka i litt over 2 mnd nå, men kan ikke se eller føle noen resultater!!! Og hvorfor skal jeg da gidde å fortsette? Har like mye fett på kroppen og har kondisen går opp og ned ettersom hvordan dagsform jeg har generellt. Eneste jeg merker er at jeg er SULTEN og søtsuget er enormt! Men nei, spiser ikke mer av den grunn. Men dere kloke mennesker, hvorfor skal jeg fortsette med joggingen når jeg verken ser eller føler noen form for resultater?? Trenger litt motivasjon nå kjenner jeg før jeg bare slutter. Hjelp meg!!!
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #2 Skrevet 11. august 2011 Jeg er ingen treningsekspert, men tror kanskje det kan være lurt å variere løpetreningene litt. * Intervalløkter: Varm opp 10 minutter i litt rolig tempo. Løp 4 min i raskt tempo, og deretter 2 min "pause" i langsomt tempo. Dette skal gjøres totalt 4 ganger. Avslutt med å løpe sakte eller gå, slik at du blir kvitt syre og slagstoffer i muskulaturen. * Rolig tempo-økt: Jogg i behaglig tempo, gjerne 30 - 60 minutter * Progressiv løping: Løp 5 km, start rolig og øk hastigheten hver kilometer. Den siste kilometeren skal være slitsom. Det finnes også mange løpeprogrammer som kan være fine å følge 1
Gjest Daenerys Skrevet 11. august 2011 #3 Skrevet 11. august 2011 Enig med brukeren over, du må variere! Klarer du for eksempel å jogge 1 mil? Prøv intervaller, og legg inn litt styrketrening, så skal du se at formen blir bedre!
Lykkelitenen Skrevet 11. august 2011 #4 Skrevet 11. august 2011 Variasjon variasjon og variasjon Du har fått noen gode forslag her, jeg vil anbefale løplabbets program for viderekommende, her får du et program som er lagt opp til at man skal få progesjon. Anbefaler også bakkeløp. Finn deg en lang bakke i nærheten og spurt opp, jogg ned, spurt opp, jogg ned. Kombiner gjerne inn i en 5km løype
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #5 Skrevet 11. august 2011 Du blir i bedre form og kommer til å gå ned i vekt.
FantasDick Skrevet 11. august 2011 #6 Skrevet 11. august 2011 Enig med de andre, variasjon! Og løp lengre hvis du klarer. Jeg har nettopp begynt å løpe/trene kondisjon (har hatt kneskader så har ikke kunnet før nå) og selv jeg med den verste røykekondisen (ja, jeg vet; FY) løper 5 km, så tror nok du klarer mer. Jeg øker lengden og intensitet hver gang jeg klarer.
Redbull Skrevet 11. august 2011 #7 Skrevet 11. august 2011 Hvis du spiser for lite får du veldig sen fremgang, kanskje du skulle spist litt mer siden du er så mye sulten? du må også se på hva du spiser sjekk ut fitnessbloggen.no, mye bra!
Wiggins Skrevet 11. august 2011 #8 Skrevet 11. august 2011 Hva spiser du? Mat med høy glykemisk indeks gjør blodsukkeret ustabilt, og du får lettere søtsug. Det ultimate å spise før en langkjøringsøkt er en skikkelig porsjon havregrøt. Havregrøt gir langsomme karbohydrater, første gang jeg jogget med havregrøt "på tanken" fikk jeg følelsen av at det omtrent måtte kunne kalles doping, så stor forskjell merket jeg fra det dårlige kneipbrødet jeg pleide å spise før joggeturene. Dette var den gang jeg trente til halvmaraton og løp turer på 18-22 km, jeg hadde problemer med at jeg gikk tom på slutten. Med havregrøt gikk jeg ikke tom. Så vidt jeg vet var ikke poser med sukkergelé funnet opp den gangen, i hvertfall visste jeg ikke om dem. Selv om jeg hadde hatt dem så fungerer slik energy gel best som en boost på slutten av en lang økt når man begynner å gå tom, blodsukkeret går raskt opp, men også raskt ned. Ellers kan jeg gjenta min kjepphest: Det er mye viktigere å være i litt aktivitet hver dag enn å trene 2-3 harde økter i uka, men det beste er selvsagt å gjøre begge deler. Eksempler på hverdagsaktivitet: Bruk trappa. Heis burde være forbudt for funksjonsfriske folk. Bruk sykkel eller beina til jobb/skole og de fleste andre korte turer du skal reise. Over halvparten av alle bilturer i Norge er på under 5 km, det viser at Norges befolkning har et enormt potensial for å komme i bedre form. I våres sto det i avisene om en undersøkelse av hvor mye folk beveger seg i forskjellige europeiske land. Vi nordmenn liker å se på oss selv som et aktvit folk, men nordmenn endte på sisteplass, hovedsakelig fordi vi bruker bil så mye. I andre europeiske land trener de ikke like mye organisert, men de bruker sykkelen mye i hverdagen. Som en digresjon kan jeg jo også nevne at hvis gjennomsnittsnordmannen trener 45 minutter hver dag (tall tatt ut av løse lufta), så fins ikke gjennomsnittsnordmannen. Det er et økende skille i befolkningen mellom dem som trener mye og dem som ikke trener i det hele tatt. Dette ble en digresjon ja, tilbake til deg: Prøv å øke aktivitetsnivået ditt hver dag, og kanskje prøv andre treningsformer enn jogging. Det virker som du kun er ytre motivert for jogging, nemlig at du vil gå ned i vekt og se bedre ut. Hvis du skal klare å opprettholde et treningsregime er det aller viktigste at du synes aktiviteten i seg selv er gøy. Jeg likte å jogge ute i skog og mark da jeg drev med det, men jeg måtte gå over til sykling pga senebetennelse i foten. Nå elsker jeg å sykle ute på landeveien og i skogen, så kommer god form og en riktig vekt av seg selv. Hvis du egentlig synes jogging er drepende kjedelig bør du kanskje velge en annen aktivitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå