Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Skal gå folkehøgskole skoleåret 2012/2013, og driver for tida med litt research. Jeg vet ganske godt hvilke linjer/skoler jeg er interessert i, men jeg vil gjerne høre hvilke "rykte" de forskjellige skolene har i forhold til alkohol, regler og religion.

Hadde vært flott om noen kunne skrevet litt om sine erfaringer fra FHS, spesielt supert med erfaringer fra disse skolene:

- Borgund FHS, Ålesund - foreløpig mitt absolutte førstevalg! :)

- Ringerike FHS, Hønefoss

- Jeløy FHS, Moss

- Sunnfjord FHS, Førde

- Grenland FHS, Porsgrunn

- Rødde FHS, Trøndelag

- Nordhordaland FHS, Bergen

- Sagavoll FHS, Telemark

- Solborg FHS, Stavanger

Jeg er spesielt interessert i alkoholkulturen, og på de kristne skolene, hvor mye religionen preger skolen. Jeg er ikke kristen, men respekterer de som er det. I tillegg vil jeg helst ikke gå på en skole hvor det er festing annenhver dag/utbredt festing i helgene heller :)

Erfaringer, tips og info tas imot med takk! :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lov å være beruset på de fleste FHS, spesielt kristne. Jeg gikk på Solborg. Snek meg inn på skolen innimellom etter en tur på byen (dum og full), ble heldigvis aldri tatt. Man ble utvist for 3 dager hvis man ble tatt.

Hvordan alkoholkulturen er avhenger fullstendig av årets kull, altså de du skal gå med! Det er DERE som setter kulturen. Da jeg gikk på Solborg var det vel kanskje 50/50, noen drakk ofte (nesten hver helg), andre aldri, og noen (som meg) dro kanskje ut på byen 3-4 ganger i.l.a. året. Kullet som gir året før oss festet derimot mye mer, da kunne det være nesten helt tomt på fellesstua på lørdags kveld.

Religion preget jo skolen, men jeg var heller ikke kristen, og overlevde fint. ;) Så lenge du tåler bordbønn og 10 min lange morgenmøter som KAN ha kristent budskap hver dag, går det så fint atte. :)

Solborg var hvertfall helt fantastisk, og skolen virker enda bedre nå! Flotte linjer, herlige lærere, bra standard, fine omgivelser...

Skrevet

Det er ikke lov å være beruset på de fleste FHS, spesielt kristne. Jeg gikk på Solborg. Snek meg inn på skolen innimellom etter en tur på byen (dum og full), ble heldigvis aldri tatt. Man ble utvist for 3 dager hvis man ble tatt.

Hvordan alkoholkulturen er avhenger fullstendig av årets kull, altså de du skal gå med! Det er DERE som setter kulturen. Da jeg gikk på Solborg var det vel kanskje 50/50, noen drakk ofte (nesten hver helg), andre aldri, og noen (som meg) dro kanskje ut på byen 3-4 ganger i.l.a. året. Kullet som gir året før oss festet derimot mye mer, da kunne det være nesten helt tomt på fellesstua på lørdags kveld.

Religion preget jo skolen, men jeg var heller ikke kristen, og overlevde fint. ;) Så lenge du tåler bordbønn og 10 min lange morgenmøter som KAN ha kristent budskap hver dag, går det så fint atte. :)

Solborg var hvertfall helt fantastisk, og skolen virker enda bedre nå! Flotte linjer, herlige lærere, bra standard, fine omgivelser...

Høres bra ut :) Tåler absolutt bordbønn og morgenmøte, det er ikke noe problem. Heller mest mot kristne skoler egentlig, pga alkoholreglement, så lenge de ikke blir for ekstreme. Nå steg vertfall Solborg litt i gradene! Men litt skummelt at alkoholkultur som regel er avhengige av årets kull da, selv om det er ganske strenge regler for det på skolen ..

Skrevet

Jeg gikk på Rødde. Trivdes utrolig godt! Så godt at jeg ble der i to år (et som elev og et som miljøarbeider). Kjempehyggelige ansatte og utrolig spennende linjer, for ikke å snakke om at det er ganske kort avstand til Trondheim som jo er en bonus i seg selv.

De er ganske strenge med dette med alkohol på rødde, det er ikke lov å være beruset på skolen. Så tar man seg en kveld ute på byen må man finne seg et annet sted å sove den natta. Sånnsett var det lite drikking og festing, men det var alltids noen og de ble også tatt (og utvist for en ukes tid).

De beste vennene jeg har i dag stammer også fra disse årene på Rødde. Hvis du vil vite mer om skolen så si ifra i tråden så kan jeg sende deg en pm. Vil ikke oppgi alt for mye om hvilke linjer eg gikk på og slikt, for det blir litt for lett å finne meg i virkeligheten :gjeiper:

Skrevet

Obs, glemte å si (meg over) at mesteparten av elevene på Rødde ikke er kristne, selv om skolen er det. Men det virket som de ikke hadde noe problem med det som var obligatorisk (synge for maten og ord for dagen, som jo heller ikke trengte å ha noe kristent innhold), også var det flere kristne aktiviteter som var valgfrie.

Skrevet

Har hørt det er SYKT strengt på Borgund. Kjenner folk som har gått både på Solborg og Ringerike og begge er veldig fornøyde. Det blir nok bra uansett hva du gjør :)

Skrevet

Jeg gikk på Grenland! Har skrevet litt om det på en annen tråd her inne, den ligger sikkert noen sider bak her på karriere og utdanning :) Det var kristen skole, jeg er ikke kristen - null stress. Morgensamling som kunne ha kristent innhold , men sjelden hadde det - og om det var kristen var det ofte bibelsitater som ble knyttet til aktuelle saker etc. Litt ekstra i adventstida, med tenning av lys hver mandag , men det er man jo vant til fra andre steder og :P Vi måtte ha faget "Kristendom" i 2 av 4 perioder eller noe sånt, men dette var mer Religion og livvsyn enn kristendom - vi hadde blant annet besøk av Amatha, diskuterte etikk og moral, osv osv. Var aldri noe som opplevdes som forkynnende og belærende, og jeg er ganske kritisk til sånt.. Presten på Grenland er også helt fantastisk, utrolig fin type som er mer opptatt av å være en god støtte for ungdom enn å være den strenge preken-presten.

Vi hadde nulltoleranse for alkohol - forbudt å drikke på skolen, forbudt å komme full hjem. Ble man tatt ble det utvising i tre dager eller portforbud i 14 dager f.eks + "straffarbeid". En del folk gikk på byen nesten hver helg, en del gjorde ikke.

Var også en tur på besøk hos Sagavoll, og der var det litt mer KRIK(kristen idrettskontakt)-stemning , og vi syns de virka litt rare :P Men har venner som har gått der og stortrivdes! Har også venner som har gått på Rødde, Borgund og Ringerike, og alle har (uten unntak!) hatt det helt topp :)

En linje fra Grenland var på Skjeberg en helg for å spille volleyballturnering, og de hadde blitt sjokkerte der - folk rava dritings rundt i gangen og sånn på lørdagskvelden. Mulig Skjeberg har stramma inn nå , men selv om folk med en gang var litt sånn "Hallo, vi har fylt 18, vi vil gjøre som vi vil og drikke når vi vil" så tror jeg synes det var greit at det var noen regler i forhold til dette. Det å stikke ut og se en fotballkamp og ta noen øl til kampen var også akseptert, så lenge vi ikke var synlig berusa/drakk på skolens område.

Skrevet

Jeg gikk på Rødde. Trivdes utrolig godt! Så godt at jeg ble der i to år (et som elev og et som miljøarbeider). Kjempehyggelige ansatte og utrolig spennende linjer, for ikke å snakke om at det er ganske kort avstand til Trondheim som jo er en bonus i seg selv.

De er ganske strenge med dette med alkohol på rødde, det er ikke lov å være beruset på skolen. Så tar man seg en kveld ute på byen må man finne seg et annet sted å sove den natta. Sånnsett var det lite drikking og festing, men det var alltids noen og de ble også tatt (og utvist for en ukes tid).

De beste vennene jeg har i dag stammer også fra disse årene på Rødde. Hvis du vil vite mer om skolen så si ifra i tråden så kan jeg sende deg en pm. Vil ikke oppgi alt for mye om hvilke linjer eg gikk på og slikt, for det blir litt for lett å finne meg i virkeligheten :gjeiper:

Høres veldig bra ut, kunne faktisk tenke meg en skole som er såpass streng på alkohol. Vil gjerne vite litt mer fra deg om Rødde :) Hvis du kan sende meg en pm hadde det vært flott :D

Skrevet

Jeg gikk på Grenland! Har skrevet litt om det på en annen tråd her inne, den ligger sikkert noen sider bak her på karriere og utdanning :) Det var kristen skole, jeg er ikke kristen - null stress. Morgensamling som kunne ha kristent innhold , men sjelden hadde det - og om det var kristen var det ofte bibelsitater som ble knyttet til aktuelle saker etc. Litt ekstra i adventstida, med tenning av lys hver mandag , men det er man jo vant til fra andre steder og :P Vi måtte ha faget "Kristendom" i 2 av 4 perioder eller noe sånt, men dette var mer Religion og livvsyn enn kristendom - vi hadde blant annet besøk av Amatha, diskuterte etikk og moral, osv osv. Var aldri noe som opplevdes som forkynnende og belærende, og jeg er ganske kritisk til sånt.. Presten på Grenland er også helt fantastisk, utrolig fin type som er mer opptatt av å være en god støtte for ungdom enn å være den strenge preken-presten.

Vi hadde nulltoleranse for alkohol - forbudt å drikke på skolen, forbudt å komme full hjem. Ble man tatt ble det utvising i tre dager eller portforbud i 14 dager f.eks + "straffarbeid". En del folk gikk på byen nesten hver helg, en del gjorde ikke.

Var også en tur på besøk hos Sagavoll, og der var det litt mer KRIK(kristen idrettskontakt)-stemning , og vi syns de virka litt rare :P Men har venner som har gått der og stortrivdes! Har også venner som har gått på Rødde, Borgund og Ringerike, og alle har (uten unntak!) hatt det helt topp :)

En linje fra Grenland var på Skjeberg en helg for å spille volleyballturnering, og de hadde blitt sjokkerte der - folk rava dritings rundt i gangen og sånn på lørdagskvelden. Mulig Skjeberg har stramma inn nå , men selv om folk med en gang var litt sånn "Hallo, vi har fylt 18, vi vil gjøre som vi vil og drikke når vi vil" så tror jeg synes det var greit at det var noen regler i forhold til dette. Det å stikke ut og se en fotballkamp og ta noen øl til kampen var også akseptert, så lenge vi ikke var synlig berusa/drakk på skolens område.

Takk for masse god info!! Liker at det er såpass strengt med alkohol egentlig. Har lest noen av dine innlegg om Grenland Fhs, høres definitivt ut som et bra sted :)

Skrevet

Har hørt det er SYKT strengt på Borgund. Kjenner folk som har gått både på Solborg og Ringerike og begge er veldig fornøyde. Det blir nok bra uansett hva du gjør :)

Så faktisk ikke svaret ditt før nå :gjeiper: Når det gjelder Borgund vil jeg ha det ganske strengt, det eneste som ville vært kjedelig er innetid kl 23 f.eks. Ellers skal jeg nok takle det meste ;) Men takk for input, uansett ^^

Noen andre som har flere erfaringer de vil dele? :takke:

Skrevet

Jeg gikk på en frilynt fhs, og der var reglene at det ikke lov å være beruset eller oppbevare alkohol på skolens område. Dvs at vi kunne dra utenfor å drikke, men måtte kunne opptre stille og hensynsfullt når vi kom tilbake til skolen. Så var det noen vorspiel i smug på rommene, men det gikk veldig stille og rolig for seg.

Men det kommer mye an på kullet, samme skole hadde tidligere hatt år hvor halvparten av elevene ble utvist pga fyll, så andres erfaring med samme skole trenger ikke være noen pekepinn.

Skrevet

Jeg gikk på Skjeberg fhs:) Det er en frilynt folkehøgskole, men om man blir tatt for drikking på skolens område blir man utvist en uke. Så at folk gikk fulle rundt i gangene høres litt overdrevet ut, med mindre det har skjedd etter jeg gikk der... De var veldig strenge på dette, og samtlige som ble tatt for drikking ble utvist.

Samtidig så var vi mye ute på byen, men vi vorsa aldri på skolen og det var absolutt ikke noe drikkepress.

Vi hadde felles morgensamling hver dag (annenhver lørdag, fri søndag), selv om det ikke var kristent lærte vi mye om ulike religioner og livssyn :)

Skrevet

Takk for info folkens :) Skjønner at sånne ting kommer mye an på kullet, men samtidig tror jeg jo at de strengeste skolene ikke tiltrekker seg de mest ekstreme partyløvene ;) Å få vite erfaringer fra tidligere elever gjør det uansett lettere å velge skole.

Skrevet

Jeløy bør du holde deg LANGT unna.

Skrevet

Jeg skal gå på Sunnfjord FHS, nå til høsten, starter om ikke altfor lenge! Så når jeg har vært der en stund kan jeg godt oppdatere deg om hvordan det er der :jepp:

Skrevet

Hvorfor?

Skrevet (endret)

Enig med Valli, er det noen spesiell grunn til det? :)

Endret av Johanne.R
Skrevet

Jeg skal gå på Sunnfjord FHS, nå til høsten, starter om ikke altfor lenge! Så når jeg har vært der en stund kan jeg godt oppdatere deg om hvordan det er der :jepp:

Det hadde vært fint! Jeg har lyst til å gå enten reise- og foto-linja eller SOS aktiv, så det er spesielt interessant for meg om du skal gå noen av de linjene :) Men bare send meg en pm når du har vært der en stund, blir spennende å høre hvordan det er der :jepp:

Skrevet

Det hadde vært fint! Jeg har lyst til å gå enten reise- og foto-linja eller SOS aktiv, så det er spesielt interessant for meg om du skal gå noen av de linjene :) Men bare send meg en pm når du har vært der en stund, blir spennende å høre hvordan det er der :jepp:

Jeg skal gå dans, men av det jeg har fått med meg skal man vel velge noen tilleggsfag eller noe? Husker ikke helt, men sender deg gjerne en pm etter en stund! :jepp:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...