Gå til innhold

Borettslag og hundehold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt hunder tidligere og har lyst å få meg en ny liten turkamerat. Men her er det ikke tillatt med hunder. Man kan søke. Kan jeg begrunne søknaden med at jeg er uføretrygdet og trenger å komme meg mer ut? Jeg har ikke lyst at styret skal vite at jeg er trygdet, men på hvilke grunnlag kan de gi dispensasjon til hundehold? Av helsemessige grunner må jeg ha en liten hund og jeg vil helst ha en omplasseringshund. Jeg ser det er hunder her, men vet ikke om de har søkt styret eller om de har hundene i "hemmelighet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Borettslag kan vel ikke nekte dyrehold såframt det ikke er til sjenanse for andre beboere, så jeg ville bare informert styret om jeg skal/hadde anskaffet en hund. I borettslaget vårt har de slike skjema man skal fylle inn litt info om dyret - navn, rase, ID (om den har) osv.

Vårt borettslag prøvde seg med at vi måtte søke, men jeg sa bare at jeg ikke var interessert i det fordi de ikke kan nekte oss dyrehold såframt det ikke er til sjenanse, men jeg oppgav selvsagt informasjon om hunden og vi har hatt en fin dialog i hele denne saken. :)

Rett meg gjerne om det finnes noen smutthull hvor de faktisk kan nekte selv om dyret ikke er til sjenanse, jeg er ikke 100% sikker på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, burettsaag kan faktisk nekte det så lenge dei opnar for søknadar. Saksa frå Burettslagslova:

§ 5-11. Bruken av bustaden og eigedommen

(...)

(4) Styret kan fastsetje vanlege ordensreglar for eigedommen. Sjølv om det er vedteke forbod mot dyrehald, kan brukaren av bustaden halde dyr dersom gode grunnar talar for det, og dyrehaldet ikkje er til ulempe for dei andre brukarane av eigedommen.

Til TS: Du får søke på grunnlag av at du treng ein turkompsi, og krysse fingrane for at det ikkje er hundeallergikarar eller nokon som er veldig redd hundar i samme oppgang som deg. For då vil nytta di vere mindre enn ulempen for den/dei naboane.

EDIT: lenke til Burettslagslova: http://www.lovdata.no/all/hl-20030606-039.html

Endret av Rosalie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, burettsaag kan faktisk nekte det så lenge dei opnar for søknadar. Saksa frå Burettslagslova:

Av det du qoutet kan jeg ikke se at de kan nekte så lenge de åpner for søknad? Så lenge dyreholdet ikke er til sjenanse samt at gode grunner taler for beboer (som kan være alt fra at du har lyst på hund - økt livskvalitet, til at du trenger en førerhund) kan de så framt jeg ser ikke nekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er jo nettopp det dei kan i praksis. Ikkje på generelt grunnlag, men det litt av ein prosess å få gjennom hundehald i burettslag. Mellom anna har alle bebuarar som blir berørte høyringsrett, og det skal ikkje veldig mykje til for ein bebuar å nekte hundehaldet så lenge nytteeffekten for den som vil ha hund berre er "har så lyst på". Tjenestehundar, førarhundar og hjelpehundar kan uansett aldri bli nekta halde. Eg bur i eit burettslag med vedtak om forbod mot dyrehald på kvar generalforsamling (med unntak av innedyr, ein kan ikkje nekte folk å ha dyr som aldri er i nærleiken av fellesområde). Då vil styret avslå ein søknad med grunnlag i ønsket til fleirtalet av andelseigarane. Så kan jo den som ønsker dyr klage, men då bruker burettslaget advokat i resterande saksbehandling, og å slåss åleine mot advokat er omlag umogleg, og skal ein sjølv bruke advokat mot burettslaget, blir det fort ein dyr veg mot å få seg dyr, og det er slett ikkje sikkert ein vinn ein slik kamp ein gong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en hund i samme oppgang og den er ikke førerhund eller tjenestehund, men det kan ha flyttet noen inn etter hunden som har allergi. Jeg ser at mange har hunder og leste i referatet fra styremøtet at det nettopp var blitt godkjent to tjenestehunder/førerhunder.

Jeg har kjøpt leilighet og vil helst ikke bli upopulær ved å la være å søke. Samtidig er det mange hunder her og jeg tror ikke alle har søkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er jo nettopp det dei kan i praksis. Ikkje på generelt grunnlag, men det litt av ein prosess å få gjennom hundehald i burettslag.

Hm. Jeg har bodd i to borettslag med forbud mot dyr, men jeg har begge gangene kun informert borettslaget om at jeg har fått en hund i hus. Det første borettslaget forsøkte å krangle, men jeg printet bare ut noe fra lovdata o.l (Emeline-saken(?) osv) som jeg gav til med sammen med info om hunden og beskjed om at jeg ikke var interessert i mer ståhei. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både naboer og styret kan gjøre livet ditt temmelig surt dersom du bare kjøper deg en hund uten å søke. Vil du beholde et godt forhold til de rundt seg søker du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i mitt borettslag er det ike lov med hund, men da ei ny jente flyttet inn her spurte hun styreleder for 6mannsboligen om hun fikk lov, og han snakket med alle de andre beboerne her. Alle sa at det var ok, og nå bor hun her med hunden sin :)

Det pleier å være slik at så lenge du får lov av de andre beboerne så går det greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som styremedleim i et borettslag vil jeg bare si at skaffer du hund uten tillatelse fra styret kan du ligge tynt an. Noen borettslag har spesifisert i sine regler at dyr ikke er tillatt i det hele tatt. Hos oss kan man ha dyr så lenge man søker styret om det. De må signere at hvis dyret er til sjenanse for andre må den omplasseres. Har et par saker nå med folk som har skaffet katt/hund uten tillatelse, begge er til sjenanse for andre. Dette er ikke kjekt for oss for vi blir skjelt ut så det holder pga av dette av eieren. Vi har tidligere måttet fjerner hunder pga bjeffing blant annet, disse måtte omplasseres til eiernes store sorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tidligere måttet fjerner hunder pga bjeffing blant annet, disse måtte omplasseres til eiernes store sorg.

Trodde det stod utrykt klart at bjeffing er en del av hunders natur jeg, og at dette ikke var grunn til å måtte fjerne hunden om det kom opp i retten.

Er forsåvdt mange mange tråder om det samme her, du kan fint skaffe deg hund i følge utleieloven.

Eksempelet over er et flott eksempel på folk som ikke liker/vil ha dyr rundt seg og lager mye skrik og drama om dem ikke får det som de vil :popcorn:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det stod utrykt klart at bjeffing er en del av hunders natur jeg, og at dette ikke var grunn til å måtte fjerne hunden om det kom opp i retten.

Er forsåvdt mange mange tråder om det samme her, du kan fint skaffe deg hund i følge utleieloven.

Eksempelet over er et flott eksempel på folk som ikke liker/vil ha dyr rundt seg og lager mye skrik og drama om dem ikke får det som de vil :popcorn:

Til og med dei meist dyrevennlege advokatane advarar jo mot at om dyret støyer (som bjeffing, uling når de er åleine), må ein vere beredt på å kvitte seg med det.

Det er ein menneskerett å ha ein stad å bu. Det er ingen menneskerett å ha dyr. I bynære strøk må ein gjerne klumpe seg saman i blokker, og då kan ein ikkje reikne med at det er greit å skaffe seg dyr der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper ikke hund for å lage bråk eller mistemning og kommer selvfølgelig til å søke. Nå passer jeg en hund, av og til i par uker og ingen har reagert på det. Det er en voksen og veldig rolig hund.

Bør jeg snakke med noen i styret og høre hvordan jeg søker og hvordan de pleier å behandle søknaden og hva de vektlegger? Jeg kjenner ingen her og har bare hilst på de nærmeste naboene. Men jeg vil ikke skaffe hund uten godkjenning. Kan styret tvinge noen til å selge leiligheten hvis noen får hund uten å søke? Det er mange hunder her og en av naboene har en stor hund som aldri bråker når hun er på jobb. Den hunden jeg passer er jeg vokst opp med. Hva hvis eieren blir syk og jeg må ha den i lengre tid? Må jeg søke også da?

Jeg forstår at det må være regler og at det ville blitt uholdbart hvis alle skaffet seg mange dyr, men jeg forstår ikke kriteriene for å nekte noen hvis det ikke er til sjenanse?

Hvis noen av barna i oppgangen blir allergiske, må hun som har hund omplassere den av hensyn til naboene?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som styremedleim i et borettslag vil jeg bare si at skaffer du hund uten tillatelse fra styret kan du ligge tynt an. Noen borettslag har spesifisert i sine regler at dyr ikke er tillatt i det hele tatt. Hos oss kan man ha dyr så lenge man søker styret om det. De må signere at hvis dyret er til sjenanse for andre må den omplasseres. Har et par saker nå med folk som har skaffet katt/hund uten tillatelse, begge er til sjenanse for andre. Dette er ikke kjekt for oss for vi blir skjelt ut så det holder pga av dette av eieren. Vi har tidligere måttet fjerner hunder pga bjeffing blant annet, disse måtte omplasseres til eiernes store sorg.

Tull, med mindre hunden er til stor forstyrrelse for andre naboer.Styret kan ikke overprøve lovverket uansett hva det måtte ønske. Dessuten må styret bevise at hunden er til sjenanse,ikke lett om naboene faktisk ikke synes hunden er et uro-element.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med dei meist dyrevennlege advokatane advarar jo mot at om dyret støyer (som bjeffing, uling når de er åleine), må ein vere beredt på å kvitte seg med det.

Da er jo noe galt, ingen hund skal stå og ule og bjeffe lenge alene vel. Snakker om helt normalt hundehold her.

Det er ein menneskerett å ha ein stad å bu. Det er ingen menneskerett å ha dyr. I bynære strøk må ein gjerne klumpe seg saman i blokker, og då kan ein ikkje reikne med at det er greit å skaffe seg dyr der.

Det er helt greit å ha dyr da ja, så lenge de ikke er et stort problem for naboen.

Endret av Chelmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som styremedleim i et borettslag vil jeg bare si at skaffer du hund uten tillatelse fra styret kan du ligge tynt an. Noen borettslag har spesifisert i sine regler at dyr ikke er tillatt i det hele tatt.

Men etter hva jeg har forstått har ikke borettslagene lov å sette forbud mot dyr, siden det er husleieloven som gjelder? Jeg forhørte meg med en jurist da det første borettslaget forsøkte å krangle litt når jeg diskutere dette med å søke om å ha hund; juristen sa jeg kunne informere, men at jeg ikke trengte å søke fordi de ikke har lov å sette forbud og derfor ingen søkeprosess heller. Dette gjelder selvsagt kun dyr som ikke er til sjenanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...