Gå til innhold

Når en jente tegner til å bli veldig høy...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 10 år gamle niese er nærmere 1.70 høy, og høyden hennes plager henne. Hun opplever at hun er flere hoder høyere enn flere jenter i klasen hennes allerede, og hun føler seg annerledes. Hun får mange kommentarer på høyden, og det gjør naturligvis vondt for en 10-åring! Faren hennes er 1.98, og moren er 1.75, så det er naturlig å tenke at hun kan bli veldig mye høyere enn hun er nå.

Nå har søsteren min kontaktet legen, som foreslo å henvise til nærmeste sykehus, hvor de kan ta røntgen osv for å finne ut hvor høy jenta kan bli. Hvis hun tegner til å bli over 1.85, mente legen at de kan sette i gang hormonell behandling for å bremse høydeutviklingen hennes...

Er det noen her som har erfaring med dette? Enten med hormonell behandling eller med å være veldig høye? Har det plaget dere/plager det barna deres?

(Det er forresten greit for søsteren min at jeg skriver om dette her:))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, det første steget er jo som du sier å ta røntgen og sjekke om det faktisk er noen sjanse for at hun kommer til å bli usedvanlig høy. Jeg var nok minst like høy selv som 10-åring, men vips kom mensen da jeg var 11 og jeg endte opp på 180 cm. Det var ikke kult å være 12 år og 180, men det er helt ok å være 26 år og 180. :)

Ifølge røntgenbildene skulle jeg forresten blir 179,5, så jeg vil si de traff rimelig bra!

• Liker 6
Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Jenter vokser seg ofte ferdig i høyden tidlig. Jeg var litt lavere enn henne når jeg var 10, og da begynte det å gå treigere med veksten. Stoppet på 175 når jeg var 12-13.

Jeg syns helt ærlig at det er alt for tidlig å begynne å vurdere hormonell behandling på en tiåring.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er 181 cm høy selv, faren til jenta mi er 194 cm. Jeg fikk undersøkt hvor høy hun kom til å bli. Hun ville bli ca 176 cm, noe som i ettertid stemte. Hadde det vist seg at hun kom til å bli over 185 cm ville jeg muligens vurdert hormoner. Jeg er svært fornøyd med min egen høyde i dag, når jeg var yngre var det ikke så morsomt. Jeg føler meg ikke unormalt høy.... faktisk så liker jeg det ;)

Gjest Cecilia L
Skrevet

Jeg kommer fra en familie med til dels høye mennesker. En nær slekting (jente) ble spådd til å bli ca. 1,92 m. Det ble valgt å sette i gang med hormoner, og utvokst er hun i dag 1, 83 m. Flott høyde, men 1,92 m tror jeg kunne blitt litt vanskelig for en kvinne, både praktisk med klær og ellers.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns helt ærlig at det er alt for tidlig å begynne å vurdere hormonell behandling på en tiåring.

Jeg var til sjekk for hormonbehandling (riktig nok for lav høyde...), fikk da beskjed om at det måtte startes med før mensen (husker legen sjekket "pubertetsymptomer som hårvekst..") Ville kanskje tro at det samme kan være gjeldene her? eller?

• Liker 3
Gjest "gjest"
Skrevet

La jentungen være i fred. Det er jo ikke noe galt i at hun blir høy. Å tukle med friske jenter blir bare galt.

• Liker 18
Skrevet

Hormonbehandlingen må nødvendigvis startes før jenta er utvokst...

Jeg synes det er en veldig god idé å få estimert lengde ved røntgen, og så ta det derfra med evt. hormonbehandling. En i min familie fikk hormonbehandling for å bremse veksten da hun var pre-pubertal, begge foreldrene er veldig høye. Det tror jeg var lurt, hun er idag rett over 1.80, mens broren er rett over 2 meter.

Jeg synes det er flott å være høy, men tror også det kan være utfordrende om man er veldig høy. Rundt 1.80 er flott, men over 1.85 tror jeg skaper mye problemer for jenter. Ikke minst i det å finne seg en mann.

Hvis jenten tegner til å bli høy så vil hun alltid være høyere enn de fleste andre hun kjenner. Dere må jobbe med selvtillit og holdning, f.eks. starte henne på dans eller rytmisk sportsgymnastikk. En rank høy dame er flott, en høy dame med kuv i nakken er trist.

• Liker 11
Gjest Cecilia L
Skrevet

La jentungen være i fred. Det er jo ikke noe galt i at hun blir høy. Å tukle med friske jenter blir bare galt.

I utgangspunktet enig med deg. Men en jente på 1,92 m? Du skjønner at det kan være utfordrende på mange måter?

• Liker 3
Skrevet

Er det høyere andel med fedmeproblemer på jenter som har fått hormonbehandling for å bremse høydevekst?

Skrevet

Har ei venninne som fikk hormonell behandling, det var nok tungt for henne. Dette siden hun var ti år når hun fikk pupper og mensen, noe som førte til mobbing. Sier dette ikke for å skremme deg, men bare for å gjøre deg klar over dette slik at du som tante og din søster som foreldre kan være forberedt på at dette kan skje. Venninna mi kom jo i puberterten lenge før alle oss andre pga denne behandlingen og det var jo ikke lett, noe som første til å at hun hang med eldre gutter også (De trodde jo hun var mye eldre enn hun var pga puberten startet så tidlig)

Dette bremset nok absolutt høyden hennes, hun endte opp med å bli ca 185 cm, så det var jo veldig bra, men det er også bakdeler med det, man må rett og slett sette fordelene med dette opp mot bakdelene.

• Liker 4
Gjest "gjest"
Skrevet

I utgangspunktet enig med deg. Men en jente på 1,92 m? Du skjønner at det kan være utfordrende på mange måter?

Vel, det blir et perspektiv å ta med i betraktning ja, men menneskelig mangfold er en fin greie. Å kødde med kroppen til et barn av ren kosmetiske grunner er ikke ok, synes jeg. Ellers så er ikke høye damer noe problem da.

• Liker 5
Gjest Cecilia L
Skrevet

Vel, det blir et perspektiv å ta med i betraktning ja, men menneskelig mangfold er en fin greie. Å kødde med kroppen til et barn av ren kosmetiske grunner er ikke ok, synes jeg. Ellers så er ikke høye damer noe problem da.

Jeg er med deg her, på mange måter. Menneskelig mangfold osv. Høye damer er heller ikke noe problem i seg selv, men om en jente blir 1,92, så vil det nok by på utfordringer vil jeg tro. Men dette er et komplekst spørsmål, og viktig å veie for og i mot. Jeg fikk selv hormonbehandling, og har ikke tatt skade av det. Ble ikke estimert til å bli så høy som over 1,90, men foreldrene mine tok et valg (dette er en del år siden). Jeg ble normalt høy, litt over gj.snittet.

Skrevet

En kollega av meg gikk gjennom en slik hormonell behandling når hun var i 10-12 års alderen. Hun skulle bli hele 196 cm høy om jeg husker riktig, nå er hun 25 år og 183 cm lang. Tror hun er glad for at hun gjennomførte behandlingen :)

• Liker 10
Skrevet

Eg tykkjer i utgongspunktet ikkje ein skal "tukle med" elles friske barn. Det er jo dessutan ikkje uproblematisk å få hormonbehandling - mange kjem i puberteten veldig tidleg, og fleire blir overvektige.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble spådd til 1.83, endte på 1.80 uten hormoner. Vi avslo behandling da blant annet fordi 9-10 års alder kan være vel tidlig å komme i puberteten.

Selv har jeg vokst en skostørrelse siden 3.klasse, og ingenting i høyden siden jeg var omtrent 11-12.

Skrevet

Er det noen som vet på hvilket tidspunkt/alder man kan måle hvor høyt et barn kommer til å bli (ved hjelp av røntgen)?

Skrevet

Med mindre hun hadde fått andre helseproblemer av ekstrem høyde(flere av de kvinner jeg har lest om som har vært virkelig høye, har fått ryggproblemer som konsekvens, men da har det alltid vært snakk om de som er over 2 m), ville jeg ikke gjort noe. Kan tenke meg at det kan bli slitsomt å sette frem puberteten ekstra tidlig, og det er jo ikke sikkert at jenta selv vil se på det som en plage å bli f.eks 1.85 i voksen alder.

Selv er jeg 179 cm, altså høy, men ikke ekstremt, og hadde ikke hatt noe imot et par centimeter til.

Har ikke møtt den rette ennå, men høye hadde ikke. Er vant til at menn jeg snakker med ellers på vennskapelig basis er like lave som meg eller lavere, og det går greit.

Og høye menn vil ofte ha en kvinne som selv er høy, har jeg hørt.

Skrevet

Jeg er som nevn "bare 1.80", men har 8 år med jevnlig fysioterapi bak meg pga krøking, og mobbing som gav spenninger.

Ene "eksperten" sa at skuldrene og nakken min varkun sammenlignbare med 40-50 år gamle menn med krevende jobb, skrantende familieliv og begynnende midtlivskrise.

Det er likevel ikke bare fysiske hensyn å ta i avgjørelsen. Mobbing, hvordan man takler å ikke kunne ha like klær som de andre, ikke passe inn i draktsettet på lagsport, svekkede gymevner siden musklene og motorikken kan henge etter høyde/vekt, stilledans på diskotek i sårbar alder etc, er også ting som må vurderes.

• Liker 5
Skrevet

170 er ikke spesielt høyt, og det er ikke sikkert hun vokser så mye mer. Noen blir tidligere ferdig med høyden enn andre. Siden faren er såpass høy kan hun ende opp litt høyere enn moren, men det er jo fortsatt mye å gå på før man blir unormalt høy.

Når det gjelder aspektet med å føle at man skiller seg ut er det jo også slik at jo flere som hormonbehandler, jo mere vil de som ikke gjør det skille seg ut. Hvis snitthøyden fortsatt er på vei opp for jenter blir det litt kunstig å holde det igjen på denne måten. Og jeg kan ikke se at jenter skal få noe mere helseproblemer ved å være høye, enn det gutter får. (Men blir man stort over 200 cm begynner det vel å bli upraktisk, siden mange dørkarmer, senger, biler osv ikke er lagd for det.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...