Gå til innhold

Kjøpe leilighet i Oslo, men noen leier der..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Har funnet en leilighet, som ikke ligger ute til salgs, men er en venn av en venn av min bror´s, som prøvde å selge den for en stund siden, ikke fikk den prisen han ville ha, og bestemte seg for å leie den ut en stund først. Hvis jeg vil kjøpe den så trenger jeg ikke å betale det megleren tar, og jeg kjenner bygården (har bodd der før) og vil gjerne bo der. Prisen er helt grei.

Problemet er at han har leid ut leiligheten, og leieboerne har ni måneder igjen på kontrakten.

Nå føler jeg meg fryktelig slem, men jeg vil kjøpe leiligheten, og jeg vil jo gjerne bo der selv..

Kan å selge leiligheten være grunn til oppsigelse, dvs, kan jeg kjøpe den og si opp leietagerne med tre måneders frist, selv om de originalt har ni måneder?

Må jeg vente ett halvt år ekstra så er det ganske kjipt for meg, for å leie leilighet sentralt i oslo ser jeg som litt bortkastede penger, når jeg er så klar til å kjøpe en >.<

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utleier kan si opp leietaker korti som helst, dersom han har en grunn eks som å selge leiligheten. men leietaker har rett på å få oppsigelsen i god tid. (såtr det 3 mnd i leiekontrakten så er det 3 mnd som gjelder som oppsigelses tid)

Men det mann bør sjekke opp i er om det er 3 mnd fra oppsigelses dato, eller 3 mnd fra den 1 i neste mnd. (eks hvis han sier opp kontrakten i morgen, så har de 3 mnd fra den 1 sept)

Er du usikker kan du også gå inn på forbrukerombudet sine sider, de har mange tips og råd om hvorfan forholde seg som utleier og leietaker, retigheter og plikter.

Skrevet

Hei:)

Har funnet en leilighet, som ikke ligger ute til salgs, men er en venn av en venn av min bror´s, som prøvde å selge den for en stund siden, ikke fikk den prisen han ville ha, og bestemte seg for å leie den ut en stund først. Hvis jeg vil kjøpe den så trenger jeg ikke å betale det megleren tar, og jeg kjenner bygården (har bodd der før) og vil gjerne bo der. Prisen er helt grei.

Problemet er at han har leid ut leiligheten, og leieboerne har ni måneder igjen på kontrakten.

Nå føler jeg meg fryktelig slem, men jeg vil kjøpe leiligheten, og jeg vil jo gjerne bo der selv..

Kan å selge leiligheten være grunn til oppsigelse, dvs, kan jeg kjøpe den og si opp leietagerne med tre måneders frist, selv om de originalt har ni måneder?

Må jeg vente ett halvt år ekstra så er det ganske kjipt for meg, for å leie leilighet sentralt i oslo ser jeg som litt bortkastede penger, når jeg er så klar til å kjøpe en >.<

Kan skjønne at du føler deg slem, men det skal du jo ikke føle deg som. Dette er jo risikoen man tar når man leier. Det er ikke ens eget, og dermed må man regne med at man ikke kan bo der resten av livet.

Vi har kontrakt som er for et år av gangen, men har også 3 måneders gjensidig oppsigelse. Spurte om det var sånn at vi MÅTTE bo der i et helt år, men det måtte vi ikke. Grunnen til at man leier ut med en kontrakt som gjelder for en periode er at man da lettere kan "kaste" ut de som bor der dersom ting ikke funker. Salg av leiligheten er jo god oppsigelsesgrunn, men ellers er det egentlig ganske vanskelig å kaste ut noen..

Utleier velger jo om h*n vil velge å fornye kontrakten når den løper ut, velger h*n å ikke gjøre det, må jo leieren flytte.

Skrevet

Det er hans leieboere, og problemet med å si dem opp bør ikke overlates til deg.Du bør få ham til å si dem opp før du kjøper.

Skrevet

Du er klar over at de meglergreiene, er hans utgift som selger, og ikke din?

Du sparer ikke noe på å gå utenom megler, mens han sparer alt fra 40-100.000,- alt etter hvor dyr leiligheten er.

Skrevet

Ja, men leiligheten lå ute for noe over 2 millioner når han skulle selge den. Siden han ikke fikk budet han ville ha bestemte han seg for å leie ut en stund, og selge senere.

Jeg kan kjøpe den for 1,9, som jo er det han ville fått etter at megler hadde fått sitt etc, og jeg slipper budrunden.

Såvidt jeg kan forstå er det at en ny eier kommer inn / leilighet skal selges, ikke grunn til å avbryte kontrakten sålenge det ikke er familie av eier som vil flytte inn..

Vurderer å snakke med dem og tilby to måneder uten leie mot at de flytter ut for eksempel, er det dumt?

Skrevet

Ja, men leiligheten lå ute for noe over 2 millioner når han skulle selge den. Siden han ikke fikk budet han ville ha bestemte han seg for å leie ut en stund, og selge senere.

Jeg kan kjøpe den for 1,9, som jo er det han ville fått etter at megler hadde fått sitt etc, og jeg slipper budrunden.

Såvidt jeg kan forstå er det at en ny eier kommer inn / leilighet skal selges, ikke grunn til å avbryte kontrakten sålenge det ikke er familie av eier som vil flytte inn..

Vurderer å snakke med dem og tilby to måneder uten leie mot at de flytter ut for eksempel, er det dumt?

Du trenger da ikke å tilby dem noen ting, eier har rett til å heve leiekontrakten når man skal bo der selv.

Jeg ville også ha vurdert prisen - når leiligheten ikke er verdt 2 mill i markedet, er den meget mulig ikke verdt 1,9 heller, og det virker som om du ikke har heeelt styr på hva dine utgifter ville bli når du tror du skal betale megler.

Skrevet

jeg har vært i samme situasjon bare den som leier. utleieren min å jeg inngikk en avtale med 2 mnd`ers oppsigelse dersom den ble solgt (fra den dagen den ble solgt) selv om det vanligste er 3 mnd`er oppsigelse. så det går ja;)

Skrevet

Du trenger da ikke å tilby dem noen ting, eier har rett til å heve leiekontrakten når man skal bo der selv.

Jeg ville også ha vurdert prisen - når leiligheten ikke er verdt 2 mill i markedet, er den meget mulig ikke verdt 1,9 heller, og det virker som om du ikke har heeelt styr på hva dine utgifter ville bli når du tror du skal betale megler.

Jeg har aldri ment at jeg skal betale megler, men prisen var satt til rett over 2 mill, og det eier da ville fått reelt i pris var 1,9. Derfor kan han selge til meg uten å gå gjennom megler, og da ikke betale han heller.

takstmann og forsikringer kan ordnes uten megler også.

Leiligheten er en stor tre-roms midt i sentrum av Oslo, med lave fellesutgifter. Jeg har bodd i naboleiligheten, og trivdes godt.

Om ikke markedet syntes denne leiligheten var verdt det han ville ha for den da den lå ute til salgs så de om det? For min del så er det å slippe en budkrig heller en fordel enn en ulempe.

Såvidt jeg kan lese så har ikke eier rett til å heve en leiekontrakt så lenge det ikke er slektninger som skal flytte inn? Ved evt. salg så overtar ny eier leieboer. Dette er det jeg lurer på.

Skrevet

Jeg har aldri ment at jeg skal betale megler, men prisen var satt til rett over 2 mill, og det eier da ville fått reelt i pris var 1,9. Derfor kan han selge til meg uten å gå gjennom megler, og da ikke betale han heller.

takstmann og forsikringer kan ordnes uten megler også.

Leiligheten er en stor tre-roms midt i sentrum av Oslo, med lave fellesutgifter. Jeg har bodd i naboleiligheten, og trivdes godt.

Om ikke markedet syntes denne leiligheten var verdt det han ville ha for den da den lå ute til salgs så de om det? For min del så er det å slippe en budkrig heller en fordel enn en ulempe.

Såvidt jeg kan lese så har ikke eier rett til å heve en leiekontrakt så lenge det ikke er slektninger som skal flytte inn? Ved evt. salg så overtar ny eier leieboer. Dette er det jeg lurer på.

Ok, ser at du ikke mente det, men du uttrykte deg ganske uklart mht. megler og betaling. Uansett, poenget mitt var at når markedet ikke er interesserte i å betale 2 mill, er det ikke gitt at de vil betale 1,9 heller. Dermed er det ikke nødvendigvis så sikkert at du ville havnet i en budkrig, og du risikerer dermed å betale overpris fordi du ikke går inn i en diskusjon rundt prisen. Men for all del, hvis det ikke spiller noen rolle for deg om du risikerer å betale for mye så må du jo bare gjøre det. Jeg gikk bare ut fra at du gjerne ville spare penger og unngå å ta opp unødvendig gjeld, som du gjør hvis du betaler for mye og ikke kan legge pengene på bordet selv.

Eier har rett til å heve leiekontrakt dersom eieren selv, eller noen som tilhører husstanden, skal bruke boligen. Dette finner du enkelt i husleieloven. Selvsagt har man lov til å heve leiekontrakten og flytte inn selv, det hadde jo vært absurd om man kunne heve kontrakten og la datteren sin flytte inn, men ikke kunne gjøre det selv. Ergo kan du si opp kontrakten med leieboerne og du trenger ikke betale dem noenting eller være ekstra snill eller føle deg slem.

Skrevet

Ok, takk for svar, ble mer usikker jo mer jeg leste :)

Ang. om jeg betaler overpris eller ikke; leiligheten fikk riktignok ikke inn mange bud da den lå til salgs, men det er en stund siden (over ett år) og det var endel tullball akkurat i den perioden.. (utkastelse av ett nabokollektiv og opptøyer:) Jeg har som sagt bodd der selv, kjenner strøket, naboene og er veldig glad i bygningen. Store rom og høye vinduer, stille og fredelig. For meg er det verdt prisen, ser jeg på finn så finner jeg ikke mange (ikke noen) lignende leiligheter med like lav fellesgjeld til samme pris.

Forøvrig så vil jeg nok ikke drukne i gjeld. Låner endel under 3x årsinntekt, og det er vel det som er anbefalt?

Skrevet

Du bør gå til en advokat eller ein meglar som kan ta oppgjere for deg.

Hvis du skal få lån i ein bank, så stiller dei sikkerhet ved å låne deg penger ved å ta pant i leilegheita til du får tinglyst papira, det tar 1-14 dagar eiter overtagelsen.

Du må alltid ha ein meglar eller ein advokat med eigedomrett som kan foreta alt det formelle.

Banken stilla også krav om at det er ein fagperson som tek oppgjeret for boligsalget, da de krever sikkerhet til den kontoen de skal overføre kontoen til. Oftest kontoen til meglaren eller advokaten med eigedomsrett.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du spør om hjelp/ råd her når du ikke kan si deg fornøyd med svarene du får.

Hvis du skal være nødt til å overta selgers leieboere så må jo prisen på leil reduseres. Det er jo ugunstig for deg om du ikke kan flytte inn med en gang leil er kjøpt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...