Gå til innhold

Jeg blir sprø av samboerns økonomiske sans!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det siste året har økonomien hos meg og samboer sklidd litt ut. Siden jeg var student med en liten ekstrainntekt og han jobbet fulltid har vi ikke helt oversikten over hvem som har betalt hva av regninger og mat og slikt, men sånn nogenlunde jevnt har jeg håpt at det har vært.

Men jeg tror det kanskje ikke har vært det alikevel. Det er nemlig jeg som sitter igjen med flest penger på kontoen på slutten av hver måned, og det er jeg som pleier å dra bankkortet når vi handler inn mat. Han drar det jo av og til han også, men det er stortsett rett etter han har fått lønn, og da huffer han seg over de 200 kr og 300 kr som går til middag, også kjøper han seg en sixpack med øl uten å blunke.

I sommer brøt bilen hans ned når vi var på fjellet, og vi hadde ikke annet valg enn å ta den på verksted. Når vi skulle hente ut bilen hadde ikke han nok penger på konto til å dekke beløpet (4500 kr) og siden jeg samme morgen hadde fått igjen 7000 på skatten (mens han fikk baksmell) dro jeg mitt kort, siden han lovet å betale tilbake nestegang han fikk lønning. Det var jeg også ganske avhengig av siden jeg somsagt er student og mine planer denne sommeren var å leve av skattepenger, litt feriepenger og en lønnsutbetaling. Da sier det seg selv at 4500 kr er ganske mye.

Nå noen måneder etterpå har jeg fortsatt ikke sett noe til pengene, og hver gang jeg nevner det blir han sur og begynner å klage over hvor dårlig betalt jobben hans er osv. Siden jeg mistenker at jeg også betaler det meste av maten har jeg krevd at vi setter inn 2000 kr hver på et eget bankkort som kun skal brukes til mat. Det syntes han var alt for mye og etter en liten krangel i dag satte han inn 1500 kr på den kontoen hvor 1000 kr var til mat for den måneden og 500 kr var nedbetaling av det han skylder meg.. Han fikk lønn utbetalt i går og sitter nå på nettet og leter etter en ny forsterker han kan ha i bilen sin...

Jeg er i ferd med å bli sprø og vet ikke helt hva jeg skal gjøre... noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Opprett en felleskonto til fellesutgiftene, og bruk resten etter eget ønske.

Sett opp et budsjett over de faste fellesutgiftene som bolig, mat, forsikringer, TV-lisens osv. Utfra dette bestemmer dere hvor mye hver av dere skal sette inn på felleskontoen.

Da har man oversikt og det blir rettferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at det er beste måten å gjøre det på, og jeg har prøvd å foreslå det. Men han skjønner det ikke. Han bare tenker at det er alt for mye å betale f.eks 5000 kr (2000 mat, 500 tv+nett, 1000 strøm, 500 kommunale avgifter + 1000 div (dyremat etc)) når han får lønningen. Han klarer ikke å se det at hvis han gjør det hver måned da slipper han å betale halvparten av en strømregning på mange tusen (hvertfall om vinteren) når kontoen hans begynner å nærme seg tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt jeg har klart å få til er å få han til å betale de 1000 kr til mat på et bankkort, også sitter han istedet og banner og huffer seg når han må betale en regning på 3måneders internett (mens jeg tar 3måneders kabeltv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulempen med å være AB er at man ikke kan inn å redigere :gjeiper: sorry folkens, men han vet brukernavnet mitt og jeg vil ikke at han skal finne denne tråden.

Tenkte bare å legge til at leieutgifter+forsikring trekkes fra kontoene våre hver måned, så det har vi hvertfall kontroll på. Vi har hver vår bil også så bensin og vedlikehold og forsikring på de osv. tar vi hver for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Håpløs type!

Har du vurdert å tvangsfore ham med noen episoder av Luksusfellen? ;)

Oversikt over økonomien er jo første bud for en noenlunde forutsigelig situasjon!

Ta vare på alle handlekvitteringer et par måneder og ta fram kontoutskriftene fra de samme månedene, så ser dere hva som går til mat og andre faste utgifter temmelig lett. Den som ikke forstår at man må sette av penger til disse utgiftene må jo ha temmelig tungt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må bare sette foten ned. Er det bare du som skal betale TV, internett, strøm osv? Vis ham regninger og kvitteringer og be ham skjerpe seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hørtes litt vanskelig ut, ja. Nå har ikke vi noen felles regningskonto, men vi synes vi får til en grei fordeling. For dere høres det ut som det ville vært lurt med en slik konto. Det er jo dumt av ham å ikke ville sette inn en viss sum - pengene forsvinner jo ikke i et mystisk sluk dersom dere faktisk IKKE bruker så mye penger... Hvis begge har innsyn i kontoen, og dere f eks avtaler at om det bygger seg opp en stor buffer kan dere enten ta ut hver deres del, eller bruke pengene på noe moro (evt spare til noe dere er enige om), er det kanskje mulig å motivere ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allerede har snakket mye med ham (og det virker jo sånn) hadde jeg begynt å bli ganske streng altså. Se over regnigene deres selv, og krev at han skal betale halvparten av faste utgifter. Det må han jo skjønne er rimelig? Så hadde jeg rett og slett bare kjøpt mat, klær, mm. til meg selv! Ikke betal noe for ham i det hele tatt rett og slett. Det blir nok litt ekstra stress for deg også, men han trenger tydeligvis en vekker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. jeg må nok bare prøve å få til en sånn konto, og evt ta det litt gradvis. Og om det ikke går, så skal man ikke se bort i fra at jeg går etterhvert, for jeg tør rett ikke å se etter hus osv med en som ikke kan spare.

Men jeg må bare understreke, han betaler regninger altså, de pleier vi å fordele så det blir ganske jevnt mellom oss. F.eks at han tar tven og jeg tar nettet. Det er mest dette med matpenger som blir et problem... og selvfølgelig furtinga hans når han må betale en litt større regning fordi han ikke har spart mindre beløp de siste månedene.

Og han er heller ikke et sånt forferdelig tilfelle med forbrukslån og kredittkortsgjeld langt over ørene. Det er vel mer dette med sparing utover bsu han ikke har helt dreisen på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og selvfølgelig prioriteringa hans. Det at han sitter å ser etter ny forsterker til flere tusen når han fortsatt skylder meg 4000 det irriterer meg grenseløst... og jeg klarer selvfølgelig å dra det fram i hver eneste krangel.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og selvfølgelig prioriteringa hans. Det at han sitter å ser etter ny forsterker til flere tusen når han fortsatt skylder meg 4000 det irriterer meg grenseløst... og jeg klarer selvfølgelig å dra det fram i hver eneste krangel.. :sjenert:

Vær strengere her. Han lider ikke, han tåler å høre sannheten. Han har ikke råd til forsterker, han har -4000 og skal betale det til deg så fremt han har råd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og selvfølgelig prioriteringa hans. Det at han sitter å ser etter ny forsterker til flere tusen når han fortsatt skylder meg 4000 det irriterer meg grenseløst... og jeg klarer selvfølgelig å dra det fram i hver eneste krangel.. :sjenert:

Mannen eier jo ikke respekt for deg. Dette hadde jeg rett og slett ikke funnet meg i!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er matpenger som er problemet og han ikke forstår det selv når du viser frem kvitteringene, sett hardt mot hardt. Annenhver gang dere er i butikken tar du bare ikke med lommeboken din. Du betalte forrige gang, nå er det hans tur. Så kan du se uskyldig på ham og si "du forventer vel ikke at jeg skal betale all maten vi spiser selv?". Hvis ikke det heller fungerer, stemmer jeg for Momseguris forslag om at du bare kjøper til deg selv. Du kommer til å føle deg kjip en periode, men sannsynligvis tar han hintet etter kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette at han skylder deg 4000 og kikker på forsterkere på nett i stedet for å betale dem tilbake, hadde også gjort meg fly forbanna. Mulig han ikke har så mye respekt for deg, ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips.. eneste problemet er at han hater å gå i butikken og handle inn mat, og siden jeg ikke har noe i mot å vandre rundt og drømme meg bort i matbutikker (lese på litt etiketter å sånn) så har det blitt min jobb (selv om jeg er rask de få gangene han er med altså). Men jeg ser jo selv at dette ikke går. Kanskje han til og med utnytter meg. Jeg må vel bare prøve å være litt sterkere og strengere.

(jeg vet forresten ikke om han skulle kjøpe forsterker nå eller om han bare vindusshoppa på nett... men se, der forsvarer jeg han igjen.. er det rart han holder på sånn som han gjør? )

:tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det siste året har økonomien hos meg og samboer sklidd litt ut. Siden jeg var student med en liten ekstrainntekt og han jobbet fulltid har vi ikke helt oversikten over hvem som har betalt hva av regninger og mat og slikt, men sånn nogenlunde jevnt har jeg håpt at det har vært.

Men jeg tror det kanskje ikke har vært det alikevel. Det er nemlig jeg som sitter igjen med flest penger på kontoen på slutten av hver måned, og det er jeg som pleier å dra bankkortet når vi handler inn mat. Han drar det jo av og til han også, men det er stortsett rett etter han har fått lønn, og da huffer han seg over de 200 kr og 300 kr som går til middag, også kjøper han seg en sixpack med øl uten å blunke.

I sommer brøt bilen hans ned når vi var på fjellet, og vi hadde ikke annet valg enn å ta den på verksted. Når vi skulle hente ut bilen hadde ikke han nok penger på konto til å dekke beløpet (4500 kr) og siden jeg samme morgen hadde fått igjen 7000 på skatten (mens han fikk baksmell) dro jeg mitt kort, siden han lovet å betale tilbake nestegang han fikk lønning. Det var jeg også ganske avhengig av siden jeg somsagt er student og mine planer denne sommeren var å leve av skattepenger, litt feriepenger og en lønnsutbetaling. Da sier det seg selv at 4500 kr er ganske mye.

Nå noen måneder etterpå har jeg fortsatt ikke sett noe til pengene, og hver gang jeg nevner det blir han sur og begynner å klage over hvor dårlig betalt jobben hans er osv. Siden jeg mistenker at jeg også betaler det meste av maten har jeg krevd at vi setter inn 2000 kr hver på et eget bankkort som kun skal brukes til mat. Det syntes han var alt for mye og etter en liten krangel i dag satte han inn 1500 kr på den kontoen hvor 1000 kr var til mat for den måneden og 500 kr var nedbetaling av det han skylder meg.. Han fikk lønn utbetalt i går og sitter nå på nettet og leter etter en ny forsterker han kan ha i bilen sin...

Jeg er i ferd med å bli sprø og vet ikke helt hva jeg skal gjøre... noen gode råd?

Huff, det høres skikkelig slitsomt ut. Nå vet du ihvertfall hvordan 9 av 10 menn i forhold føler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det høres skikkelig slitsomt ut. Nå vet du ihvertfall hvordan 9 av 10 menn i forhold føler.

Ts her: Pleier det altså å være motsatt? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ikke godtatt. Han hadde pent måtte betale tilbake det han skylde før han kjøpte noe nytt, og det hadde ikke vært et valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips.. eneste problemet er at han hater å gå i butikken og handle inn mat, og siden jeg ikke har noe i mot å vandre rundt og drømme meg bort i matbutikker (lese på litt etiketter å sånn) så har det blitt min jobb (selv om jeg er rask de få gangene han er med altså). Men jeg ser jo selv at dette ikke går. Kanskje han til og med utnytter meg. Jeg må vel bare prøve å være litt sterkere og strengere.

:tristbla:

Jeg holder meg til mitt forslag om å bare kjøpe mat til deg selv. Lag en porsjon middag, skriv navnet ditt på melken, fordel hyller i kjøleskapet og si ifra at han ikke får ta av din mat. Når han spør hvorfor så sier du bare at du ikke har råd til å kjøpe mat til dere begge, og siden han ikke vil dele regninger i ettertid får han kjøpe sin egen mat. Hvis han vil at du skal handle for ham ber du om å få kontanter å handle for først.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...