Gå til innhold

Lavt stoffskifte / levaxin + P-piller med hormoner?

girl92

Anbefalte innlegg

Okei, jeg er ei ganske ung jente, er 19 år. I desember 2009/januar 2010 bestemte mor seg for at jeg skulle ta full blodprøvesjekk fordi jeg alltid var så kald. Kunne sitte med varmeovn på sommerskvelder, og i Hellas sommeren 2008 sov jeg med hettegenser og joggebukse fordi jeg frøs så mye. Dette er jo lite normalt, da Hellas er et varmt sted på sommeren. Anyways, legen ringte opp igjen og sa "du har Anti-TPO på 1300". Jeg skjønte da vel fint lite av det, så spurte jeg hva det ville si, og da svarte hun at jeg hadde lavt stoffskifte, og ønsket meg en god helg. Jeg tenkte lol, og tenkte at det sikkert ikke var noe farlig i og med hun ikke sa noe mer om det.

Lavt stoffskifte ligger visstnok i slekten. mormor har det, oldemor hadde det, osvosvosv. Jeg er en av de som googler alt jeg kommer over, så jeg måtte jo selvsagt google symptomer på lavt stoffskifte. Det var overraskende hvor mye dette stemte.

Trøtthet (aldri ordentlig uthvilt)

Økt søvnbehov (pleier å sove etter skolen)

Hukommelsessvikt (før husket jeg ALT. nå husker jeg ikke engang hva jeg hadde til middag i går)

Kuldefølelse (ALLTID kald)

Motløshet

Depresjon

Forstoppelse (treg mage)

Vektøkning (går hvertfall ALDRI ned :P)

Tørr hud

Tørt hår

Hevelse rundt øynene (hm, poser under øynene bare)

Jeg har byttet til utallige fastleger, da det virker som at ingen kan jobben sin. "du har veldig lavt stoffskifte", "du har ikke så lavt stoffskifte, så du trenger ikke bekymre deg for noe", "du kan få begynne på p-sprøyte", "hvem ga deg lov til å bruke p-sprøyte?! du må slutte med en gang! det er farlig for unge jenter!", and so on. alle sier jo heeelt forskjellige ting. JEG BLIR GAL!

Jeg har fått utskrift av blodprøvene mine fra 2009/2010. tok nye blodprøver tidligere i uken, og får utskrift og svar neste uke. Mormor sa at slike lavt stoffskifte-tall kan variere veldig på unge jenter, og at det er mulig det bare er noe midlertidig i ungdomsalderen. Jeg vil likevel være føre var, da det ligger i slekten.

- På ungdomsskolen var jeg alltid "hyper". Var sinnsykt utadvendt, og jeg kunne reise til ei venninne langt borte for å møte hennes 10 venner jeg aldri før hadde sett, og kun etter 5 minutter var jeg kjent med alle og var helt i hundre. Siden slutten av 10. klasse og hele vgs så har jeg blitt veldig stille, sjenert, innadvendt, og det der. Det er akkurat som at jeg vil finne tilbake til meg, men jeg klarer det liksom ikke. Jeg finner meg ikke igjen, for jeg er gjemt under alt det her. Mine gamle bestevenner og gamle-gjengen snakker jeg såvidt med, og om vi skal ut på en fest så blir jeg ikke pratsom og utadvendt før jeg har fått litt alkohol innabords. Og det er jo ikke akkurat kult.

Og siden jeg ikke får bruke p-sprøyte lenger (brukt det i snart et år), så vil jeg sette inn p-stav eller gå på p-piller. Jeg liker egentlig ikke p-piller, da jeg glemmer tablettene. Men om jeg i neste uke får beskjed av legen om at jeg må ta levaxin og får resept på det, så må jeg jo ta piller uansett, så da er det vel ett fett.

MEN, og nå til mitt spørsmål......... hehehehe. Hvordan er det egentlig med p-pille-bruk sammen med levaxin-bruk? (Som den google-freaken jeg er) så har jeg nemlig lest i utallige forumer at man ikke bør tukle med p-piller med hormoner samtidig som man bruker levaxin, da det kan føre til skikkelig tull med stoffskiftet eller tull med hormonene? Da lurer jeg på evt hvilken type prevensjon jeg kan bruke? Da jeg spurte legen om hvilken prevensjon jeg kunne gå på samtidig med levaxin så svarte hun bare at det var det samme, men jeg er helt sikker på at det ikke er det. Lurer også på hva levaxin kan gjøre med meg som feks er i så ung alder?

Jeg er veldig ung, og har virkelig ikke så mye greie på det her, så jeg vil høre erfaringer og hjelp fra dere som har vært gjennom det her! Blir ikke riktig å spørre leger som ikke har en dritt peiling.

Føler jeg har en form for angst, men det er ikke sikkert det har noe med stoffskiftet å gjøre. Eller?

Også lurer jeg på hvilke tall fra den forrige blodprøven jeg kan legge ut så evt dere kan se om det er under normalt eller om det er veldig lavt? Så kan jeg også legge ut svarene fra den nye blodprøven jeg tok her om dagen da jeg får svar på den. :)

Endret av girl92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt lavt stoffskifte siden jeg var 12 og er nå 20. Jeg begynte på p-piller da jeg var 15. Aldri hørt noe om at de med LS ikke kan bruke hormonprevansjon, selv om gynekologen min mente at det KAN hende at det klusser litt til. P-piller har aldri funka for meg, men det er pga pillene og ikke stoffskiftet, så jeg bytta til Nuvaring, altså p-ringen.

Den fungerer kjempebra på meg, og da slipper du å svelge hormonene å få dem den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på mye av det du spør om men jeg er i 30-årene og fikk påvist Lavt stoffskifte i fjor. Da gikk jeg allerede på p-piller pga PCOS (Diane og lignende), men jeg har aldri fått beskjed om å ikke blande de to pillene. Jeg tar dem samtidig om morgenen og det går fint så langt ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på mye av det du spør om men jeg er i 30-årene og fikk påvist Lavt stoffskifte i fjor. Da gikk jeg allerede på p-piller pga PCOS (Diane og lignende), men jeg har aldri fått beskjed om å ikke blande de to pillene. Jeg tar dem samtidig om morgenen og det går fint så langt ihvertfall.

aah, takk for litt hjelp til dere! Jeg vet nemlig ikke, hmm.. Har bare lest i noen forumer at folk har blitt ekstremt dårlig eller verre når de har tatt p-piller med hormoner og levaxin, så jeg er så usikker :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du burde be om en henvisning til en endokrinolog. De er spesialister på hormoner. Da kan du få en skikkelig utredning av stoffskiftet ditt. Fastleger kan ikke nok om det til å gi deg en presis nok behandling.

De har krav på en henvisning, det kan ikke legen nekte deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aah, takk for litt hjelp til dere! Jeg vet nemlig ikke, hmm.. Har bare lest i noen forumer at folk har blitt ekstremt dårlig eller verre når de har tatt p-piller med hormoner og levaxin, så jeg er så usikker :(

For alt vi vet, så har de faktisk blitt dårligere. Dog tror jeg det har mer med at allmenntilstanden på mange med lavt stoffskifte er dårligere enn de som er friske. Og det å få p-pille hormoner er en forandring på kroppen, som gjør at folk kanskje har blitt dårligere eller merket forandringer ved bruk av p-piller.

Jeg skyter i blinde her, men det er bare noe jeg kan tenke meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

huff, det er så kjiiiipt.. Leste at i p-stav er det bare gestagen og ikke østrogen, hadde det kanskje vært et bedre alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så stressa? Det er ikke noen grunn til bekymring FØR du eventuelt får problemer, da kan du kutte ut p-pillene.

Gikk på p-piller i flere år før jeg begynte med Levaxin, og fortsatte å ta dem på morgenen samtidig med Levaxin. Blodprøvene har blitt fine etterhvert og formen likeså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at det å begynne på hormonell prevensjon krever en økning i stoffskiftemedisindose på inntil 30%. Det betyr blodprøve 6-8 uker etter p-pillestart med evt. dosejustering, deretter bør man teste også etter ca 6 måneder og evt. justere igjen.

Det lureste du kan gjøre er å følge med på tallene dine, sette deg inn i hva de betyr, og følge nøye med på formen i forhold til tallene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt lavt stoffskifte i mange år, og jeg har aldri hørt at man ikke kan ta p-piller når man går på Levaxin. Det har aldri fastlegen eller gynekologen sagt til meg! Og jeg har spurt mange ganger.

Det fastlegen sier (har vært hos flere) er at jeg ikke tar pillene samtidig. Men i stedet feks Levaxin om morgenen og så p-pillen om kvelden. Nå har jeg byttet til kobberspiral, men gikk på pillen i mange år før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 22, og ble selv diagnostisert med lavt stoffskifte for et drøyt år siden. Den gangen hadde jeg gått på Microgynon p-piller i flere år.

Noen uker etter at jeg hadde startet med Levaxin så jeg ut som jeg hadde kommet i puberteten, hadde så mye kviser at det gikk på selvtilliten løs. Fastlegen min sa da at p-pillene jeg gikk på sannsynligvis ikke fungerte så godt sammen med Levaxinen, så jeg ble satt på Diane i stedet. Det har fungert utmerket for meg, og jeg fikk ikke noe inntrykk av at det var farlig å kombinere - bare at siden begge er hormonpreparater kan det hende de ikke alltid fungerer så godt sammen.

Det lureste er nok uansett, som mange her skriver, å sjekke verdiene sine ofte. Jeg har vært inne hos legen til blodprøver hver 2.-3. mnd siden jeg ble diagnostisert med lavt stoffskifte, for å sjekke om verdiene endrer seg, og jeg vil anta at det er særlig viktig dersom man kombinerer med andre hormonpreparater, uten at jeg vet noe om det. Som noen også sier, kan det være fornuftig å få henvisning til endokrinolog - spesialist på hormonsykdommer.

Uansett, lykke til og velkommen i gjengen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler at du dropper å lese på de forumene, siden de er fulle av sutrende, selvmedlidende folk som leter etter ting å klage på, og prøver å komme deg til en spesialist (endokrinolog) i stedet, og spørre om det du lurer på der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS, da vi ikke kan vite noe om kompetansen som ligger bak rådene du får her, stenger jeg tråden også håper jeg du oppsøker spesialisthjelp som kan gi deg svar på spørsmålene dine.

Kosemose, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...