ZINA Skrevet 11. august 2011 #1 Del Skrevet 11. august 2011 Jeg mangler D vitamin, og lurer på om det er trygt å bestille denne fra Iherb? Er det lovlig å kjøpe en sånn mengde?? Vitamin D 360 softgels Takker mye for et raskt svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 11. august 2011 #2 Del Skrevet 11. august 2011 Antagelig ikke, men jeg har kjøpt D-vit fra utlandet mange ganger uten at det har blitt stoppet. Jeg tar samme mengde som i de tablettene du linker til hver dag i flere år. Jeg har tatt blodprøve et par ganger og har god vit-D status, som ikke er i nærheten av for høyt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZINA Skrevet 11. august 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 11. august 2011 Antagelig ikke Er det fordi det er mange capsler eller? Er noen som vet hva grensen er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2011 #4 Del Skrevet 11. august 2011 Spør på iherbguiden, eller slå opp på lovdata? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 11. august 2011 #5 Del Skrevet 11. august 2011 I følge http://lovdata.no/for/sf/ho/xo-20040520-0755.html så skal maks døgndose være 10 mikrogram for vitamin D, og 5000 IU er langt mer enn det. Trur eg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Duchess Skrevet 11. august 2011 #6 Del Skrevet 11. august 2011 (endret) Du kan godt bestille denne ja. Vil anbefale deg å få de levert med DHL hjem på døren. Handler du for under 200 kr så blir de ikke stoppet i tollen. Det er DHL som foretar tollklareringen. Har bestilt ca 50 pakker det siste året fra Iherb med DHL og ingen har blitt stoppet. Det er selvfølgelig litt dyrere porto med DHL enn vanlig post, men jeg syns det er verdt det. Bestiller du f.eks. 2 pakker av denne så blir portoen 12,77 dollar (ca 72 kr). Du har dem på døren fra 2-4 dager etter bestilling. Endret 11. august 2011 av The Duchess 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #7 Del Skrevet 11. august 2011 Det beste tilskuddet for å få i seg d-vitamin er tran. Kjøp kapsler på butikken og ta som anbefalt. Husk å sjekke d.vitamin nivået jevnlig, farlig om det blir for høyt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 11. august 2011 #8 Del Skrevet 11. august 2011 Jeg mangler D vitamin, og lurer på om det er trygt å bestille denne fra Iherb? Er det lovlig å kjøpe en sånn mengde?? Vitamin D 360 softgels Takker mye for et raskt svar. Hvis du faktisk mangler D-vitamin bør dette følges opp av helsevesenet, og ikke med selvmedisinering. Har du fått fastslått dette ved prøver? Hvem sier at du har denne mangelen? Hvis det er en lege som har utredet dette, er det merkelig at han ikke følger deg opp? Jeg beklager hvis jeg tråkker deg på tærne med disse spørsmålene, men det er noe som ikke helt går opp i mitt hode her..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2011 #9 Del Skrevet 11. august 2011 Disse er ikke lov å importere fra iherb og mine ble stoppet i tollen og sendt tilbake. Dersom du har mulighet så få de sendt til en adresse i Sverige og hent de der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2011 #10 Del Skrevet 11. august 2011 Du kan godt bestille denne ja. Vil anbefale deg å få de levert med DHL hjem på døren. Handler du for under 200 kr så blir de ikke stoppet i tollen. Det er DHL som foretar tollklareringen. Har bestilt ca 50 pakker det siste året fra Iherb med DHL og ingen har blitt stoppet. Det er selvfølgelig litt dyrere porto med DHL enn vanlig post, men jeg syns det er verdt det. Bestiller du f.eks. 2 pakker av denne så blir portoen 12,77 dollar (ca 72 kr). Du har dem på døren fra 2-4 dager etter bestilling. Dette er ren skjær feilinformasjon. Vitaminene er så sterke at de blir klassifisert som legemiddel i Norge og kan derfor ikke importeres fra USA. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZINA Skrevet 11. august 2011 Forfatter #11 Del Skrevet 11. august 2011 Takker alle som har svart. Jeg tror jeg dropper disse, men hvis dere har forslag til en annen type D-vitamin fra Iherb, vil jeg være SÅ taknemlig for tips!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 11. august 2011 #12 Del Skrevet 11. august 2011 Takker alle som har svart. Jeg tror jeg dropper disse, men hvis dere har forslag til en annen type D-vitamin fra Iherb, vil jeg være SÅ taknemlig for tips!! Jeg har ingen rett til å kreve at du svarer på mine tidligere spørsmål, men hvis du har en faktisk D-vitaminmangel, må du snakke med legen din om dette. Overdosering på D-vitamin er ikke morsomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #13 Del Skrevet 11. august 2011 hvis du har fått bevist d-vitamin mangel, hør med legen din hva som er best. Jeg ble anbefalt tran, og det fungerer. Ellers er sollys den beste måten å få d-vitamin, i alle fall nå om sommeren. For mye d-vitamin i kroppen kan gjøre stor skade, så ikke propp i deg uten å ha tatt blodprøver som viser at du trenger det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2011 #14 Del Skrevet 11. august 2011 De kan importeres fra EØS, men ikke USA. I verste fall blir det sendt tilbake og du taper prisen på produktet + porto. Men har du muligheten, send det til en venn innenfor EØS, og får h'n til å sende det videre. Eller, be legen om en resept på den styrken og mengden du vil importere, og det kan fungere som et argument om tollen huker tak i pakken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2011 #15 Del Skrevet 11. august 2011 Hvis du faktisk mangler D-vitamin bør dette følges opp av helsevesenet, og ikke med selvmedisinering. Har du fått fastslått dette ved prøver? Hvem sier at du har denne mangelen? Hvis det er en lege som har utredet dette, er det merkelig at han ikke følger deg opp? Jeg beklager hvis jeg tråkker deg på tærne med disse spørsmålene, men det er noe som ikke helt går opp i mitt hode her..... Jeg aner ikke prisene på vitamin D i Norge, men jeg fikk bekreftet mangel på b12, og resept på triobe. Så vidt jeg husker rett, så koster det ca 3-400 NOK. Privat import fra utlandet? Nøyktig samme mengder, og under 30 NOK. Import fra utlandet gjorde meg i stand til å ta den medisinen jeg faktisk har bruk for. Når det gjelder vitamin D, så nektet legen å teste meg, selv om jeg har symptomer på dette (dårlig imunforsvar, smerter +++) og et kosthold som er svært lavt på vitamin D. Så siden jeg ikke har en realistisk mulighet til å oppsøke en annen lege, begynte jeg uten "godkjenning" fra legen. Heldigvis. Etter det har jeg vært mer eller mindre frisk. Folk har ulike årsaker til å "selvmedisinere", og for mange er det eneste reelle muligheten. Med 10 ukers ventetid hos leger som bare ser på deg som "lat", og 2 timers kjøring til nærmeste privatlege så er oppfølging for ting som dette en ren fantasi. Greit at vi skal berges fra våre egene valg og blir ansett for betydelig mer skrøpelig enn Svensker, men da får helsevesenet jammen ta seg sammen og gjøre det unødvendig å gjøre ting som dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 11. august 2011 #16 Del Skrevet 11. august 2011 Det er mye som kan gi symptomer som ligner på D-vitaminmangel. Det er en risikosport å behandle dette selv, når man i utgangspunktet ikke har fått bekreftet tilstanden. Det høres i hvert fall ut som om legen din har gjort en dårlig jobb med å forklare hvorfor du ikke skulle testes. Jeg tar ingen valg for deg, men jeg synes det er riktig å informere deg om at det du gjør nå potensielt er farlig. Jeg synes i hvert fall at du skulle fortelle legen din at du tar slikt tilskudd. Jeg mener altså ikke å kritisere deg, men jeg synes ikke dette høres lurt ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #17 Del Skrevet 11. august 2011 Mangel på vitamin D og b12 er ganske like, så det er ikke sikkert du har d-vit mangel når du allerede har fått påvist b12 mangel. En boks TrioBe koster 240 kr, og da holder den i 3,5 mnd, så det er ikke så dyrt. Det er viktig at du tar dem, det hjelper ikke å pøse på med d-vit når det er b12 du trenger. Den absolutt raskeste måten å få opp d-vit i kroppen som nevnt tidligere å få tilført sollys på huden, slik at det dannes vit-d i kroppen. Her regulerer kroppen selv omdannelsen i kroppen, slik at du ikke får for mye. Ved å tilføre kunstig vit-d uten å trenge det kan du risikerer vit-d forgiftning. D-vit er med på å styre omsetningen av bl.a kalsium og fosfor i kroppen, får du i deg mer enn du trenger kan du f.eks få nyrestein, nyresvikt (kan være irreversibel), hjerterytmeforstyrrelser, kvalme og oppkast, føle seg nervøs/rastløs, kjenne svakhet i kroppen og i verste fall få svikt i immunsystemet. Blir du gravid kan det medføre hjerneskade og misdannelser hos fosteret. Derfor er det viktig å IKKE dosere seg selv, men be om blodprøve hos lege. Syns du bør begynne på triobe tablettene og så forklare for legen hvorfor du er redd for d-vit mangel når du skal dit på kontroll (normalt etter tre mnd). Om han ikke kan ta d-vit prøver (krever ofte kort vei til laben som skal analysere dem, evt at de tas på sykehus), kan du be om sjekk av kalsium, som vil være endret ved d-vit mangel. Ikke meningen å være fordømmende, men håper nå du forstår hvorfor det er farig å drive selvemedisinering, selv om det høres uskyldig ut. Syns også det er merkeligat du ikke vil følge behandlingen for den mangelsykdommen du har fått, men i steden prøve på noe annet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 11. august 2011 #18 Del Skrevet 11. august 2011 Mangel på vitamin D og b12 er ganske like, så det er ikke sikkert du har d-vit mangel når du allerede har fått påvist b12 mangel. En boks TrioBe koster 240 kr, og da holder den i 3,5 mnd, så det er ikke så dyrt. Det er viktig at du tar dem, det hjelper ikke å pøse på med d-vit når det er b12 du trenger. Den absolutt raskeste måten å få opp d-vit i kroppen som nevnt tidligere å få tilført sollys på huden, slik at det dannes vit-d i kroppen. Her regulerer kroppen selv omdannelsen i kroppen, slik at du ikke får for mye. Ved å tilføre kunstig vit-d uten å trenge det kan du risikerer vit-d forgiftning. D-vit er med på å styre omsetningen av bl.a kalsium og fosfor i kroppen, får du i deg mer enn du trenger kan du f.eks få nyrestein, nyresvikt (kan være irreversibel), hjerterytmeforstyrrelser, kvalme og oppkast, føle seg nervøs/rastløs, kjenne svakhet i kroppen og i verste fall få svikt i immunsystemet. Blir du gravid kan det medføre hjerneskade og misdannelser hos fosteret. Derfor er det viktig å IKKE dosere seg selv, men be om blodprøve hos lege. Syns du bør begynne på triobe tablettene og så forklare for legen hvorfor du er redd for d-vit mangel når du skal dit på kontroll (normalt etter tre mnd). Om han ikke kan ta d-vit prøver (krever ofte kort vei til laben som skal analysere dem, evt at de tas på sykehus), kan du be om sjekk av kalsium, som vil være endret ved d-vit mangel. Ikke meningen å være fordømmende, men håper nå du forstår hvorfor det er farig å drive selvemedisinering, selv om det høres uskyldig ut. Syns også det er merkeligat du ikke vil følge behandlingen for den mangelsykdommen du har fått, men i steden prøve på noe annet. Godt skrevet - hatten av! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 11. august 2011 #19 Del Skrevet 11. august 2011 Jeg bestiller d vitamin fra utlandet, 50 000 iU, ikke kjemisk fremstillt. Tar 1 tablett i uken. D-vitamin restriksjonene i Norge er helt latterlige, særlig med tanke på at vi bor i et av verdens mørkeste land hvor vi sårt trenger høye doser av dette livsviktige vitaminet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2011 #20 Del Skrevet 11. august 2011 Det er mye som kan gi symptomer som ligner på D-vitaminmangel. Det er en risikosport å behandle dette selv, når man i utgangspunktet ikke har fått bekreftet tilstanden. Det høres i hvert fall ut som om legen din har gjort en dårlig jobb med å forklare hvorfor du ikke skulle testes. Jeg tar ingen valg for deg, men jeg synes det er riktig å informere deg om at det du gjør nå potensielt er farlig. Jeg synes i hvert fall at du skulle fortelle legen din at du tar slikt tilskudd. Jeg mener altså ikke å kritisere deg, men jeg synes ikke dette høres lurt ut. Og det kan være risikosport å høre på legen. Den "legen" jeg har har ikke testet med for b12 mangel. Det var det kun "de forbannede vegetarene og alkoholikere som får". Jeg er ingen av delene, så det at jeg var et skolebokeksempel på b12 mangel var bare latskap. Fikk dette testet hos en privat lege når jeg var i utlandet, og fikk grei beskjed om at det bare var å komme i gang med b12 tabletter, kvikt. D vitamin? Grunnen hans er at jeg er hvit, og dermed skal ikke det ha noe å si heller. Heldigvis har jeg en venn i utlandet som har svært god kompetanse på ernæring, og jeg kan søke råd hos han. Ja, jeg får ikke tatt prøver, men det er bedre enn ingenting. Så "fastlegen" beholder jeg kun for akutte behov, altså sykemelding og antibiotika. Det virker det som han forstår konseptet bak. Gi han informasjon om hva jeg gjør bak hans rygg ser jeg på som totalt unødig, og i verste fall vil det ende med at han skylder influensa ol på ting jeg gjør mot hans ordre. Dette har skjedd før, og fyren er beryktet for å sette seg på bakbeina om noen oppsøker en ny vurdering. Forhåpentiligvis får jeg flyttet snart, og kanskje neste lege er mindre ille. Men, etter å hatt det slik i 10 år, så kommer jeg neppe til å stole 100 % på noen lege. Hadde jeg gjordt det hadde jeg trolig vært mer eller mindre ødelagt i dag. Mangel på vitamin D og b12 er ganske like, så det er ikke sikkert du har d-vit mangel når du allerede har fått påvist b12 mangel. En boks TrioBe koster 240 kr, og da holder den i 3,5 mnd, så det er ikke så dyrt. Det er viktig at du tar dem, det hjelper ikke å pøse på med d-vit når det er b12 du trenger. Den absolutt raskeste måten å få opp d-vit i kroppen som nevnt tidligere å få tilført sollys på huden, slik at det dannes vit-d i kroppen. Her regulerer kroppen selv omdannelsen i kroppen, slik at du ikke får for mye. Ved å tilføre kunstig vit-d uten å trenge det kan du risikerer vit-d forgiftning. D-vit er med på å styre omsetningen av bl.a kalsium og fosfor i kroppen, får du i deg mer enn du trenger kan du f.eks få nyrestein, nyresvikt (kan være irreversibel), hjerterytmeforstyrrelser, kvalme og oppkast, føle seg nervøs/rastløs, kjenne svakhet i kroppen og i verste fall få svikt i immunsystemet. Blir du gravid kan det medføre hjerneskade og misdannelser hos fosteret. Derfor er det viktig å IKKE dosere seg selv, men be om blodprøve hos lege. Syns du bør begynne på triobe tablettene og så forklare for legen hvorfor du er redd for d-vit mangel når du skal dit på kontroll (normalt etter tre mnd). Om han ikke kan ta d-vit prøver (krever ofte kort vei til laben som skal analysere dem, evt at de tas på sykehus), kan du be om sjekk av kalsium, som vil være endret ved d-vit mangel. Ikke meningen å være fordømmende, men håper nå du forstår hvorfor det er farig å drive selvemedisinering, selv om det høres uskyldig ut. Syns også det er merkeligat du ikke vil følge behandlingen for den mangelsykdommen du har fått, men i steden prøve på noe annet. Runden med b12 er 3 år siden, og fulgte det rådet jeg fikk, jeg handlet bare et annet sted. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå