Gå til innhold

Å "vaske munnen" på barna


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Frøken Dings

Da jeg var liten ble vi ofte truet med å få "vasket munnen" dersom vi var frekke i munnen eller brukte stygge ord. Trusselen ble aldri satt ut i livet.

Senere har jeg tenkt at det nok er en av disse tingene som blir sagt, men ikke brukt. Helt til jeg overhørte en samtale på en fotballturnering for barn; to mødre diskuterte akkurat dette med banning og å være frekk mot de voksne. Det viste seg at begge hadde regelrett "vasket munnen" på barna sine, med grønnsåpevann og zalo.

Er det bare jeg som synes dette er en fæl form for straff? Jeg spurte nemlig min mor om dette, hun kjenner de aktuelle mødrene, og hun sa bare "joda, men de er fryktelig frekke i kjeften disse barna deres."

Men allikevel da?

Og en annen ting; Er det slik at det finnes "lokale varianter" av straff? Jeg er nemlig fra vestlandet og har aldri hørt om dette med "knipsing" på fingrene som jeg har hørt snakk om på østlandet. Er "vasking av munnen" et vestlandsbegrep??

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke noe med vestlandet å gjøre.

Jeg fikk trussler om både vasking av munn, knipsing på lanken og ris på rumpa jeg.

Tror det ble knipset litt, men de andre tingene ble aldri noe av. Derfor tok jeg det vel ikke så alvorlig etterhvert heller.

Den verste straffen var å gå på rommet eller å ikke få gå ut med de andre å leke. Inndragelse av tieren som skulle finansiere lørdagsgodt og sånt var også forferdelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei,

Jeg kommer fra østlandet, men jeg har aldri blitt, eller hørt om andre som har blitt, knipset på fingrene. Det er vel også imot loven om fysisk avstraffelse: all straff som gjør fysisk vondt er forbudt.

Men jeg har jobbet på sfo og en dag var det en mor som truet datteren sin med grønnsåpe på tunga hvis hun så mye som tenkte på det ordet en gang til. Jeg ble helt paff jeg. Skal vel ikke ha såpe i munn! Hva er vitsen med det? Vond smak i ettertid? Det måtte da finnes andre metoder å straffe med?

Nå er jeg ikke mor selv, så nå får jeg kanksje en del mødre på nakken... Vet ikke helt hvor vanlig det er å stikke såpe i munnen på unga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til siste anonym!

Knipsing få fingrene er ikke akkurat vondt da. ikke det jeg har vært ute for. Det er snakk om et lite knips på fingeren.

Det får da være grenser for hvor lite voldelige vi skal være.

Å stikke såpe i munnen på et barn er jo helt uforstålig for meg. Det samme med å slå med belte eller ris. Men et knips tåler de fleste.

Hva med å dra barnet litt i armen eller dytte? Er dette også ulovlig? Noen ganger må det bare ørlite grann smerte til for å få barna på plass.

Og nei.. jeg mener ikke at vi skal slå barna eller ta i noe voldsomt, bare så de kanskje skvetter litt og husker det til neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det kom ikke så tydelig frem men det med at knipsing skulle være ulovlig var ment som sarkasme. Men altså, knipsing KAN nok være vondt for noen. Vi har alle forskjellig smerteterskel, også barna.

Men jeg mener at det bør være lov å ta i barna for å få de til forstå at nå er det nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pepper på tungen og ris på rompen gikk det i hos meg da jeg var liten.

Jeg var rappkjeftet som liten og en gammel tante av min mor hadde visstnok en gang pepper på tungen min, effekten var utmerket, aldri mer snakket jeg stygt i hennes nærvær.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte om ei som tok pepper på tunga til jenta si som hadde sagt noe stygt. Jenta gråt og bar seg hver gang hun såg skapet med pepper'n i i lang tid senere. Synes ikke dette er greit jeg!!

Når det gjelder fysisk avstraffelse så er jeg generellt imot det, men det hender jeg tar en av unga hardt (kanskje for hardt...?) i armen hvis de ikke lyer eller gjør noe som de vet de ikke skal, men etterpå føler jeg at jeg mista kontrollen, for det skal jo være nok å snakke til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere nevner å vake munnen i såpe husker jeg at jeg også ble truet med det noen ganger, helt til jeg selv ville prøve hvordann det smaket - og likte det!!!!

Jeg spiste såpe FRIVILLIG frem til jeg var ca 11 år, så den avstraffelsen virket ikke på meg icon_smile.gif

*usj*

(bare noe jeg husket i farten her nå)

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget er slettet av Moderator

1212[ Dette Innlegg er endret av: Marianne den 2002-05-14 20:15 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor temaet, slettet Gry (red)

1212[ Dette Innlegg er endret av: Gry (red) den 2002-05-14 22:38 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette er faktisk temmelig vanlig i USA. Det var en diskusjon om det på et foreldrenettsted som heter "www.gosin.com" for en stund tilbake, og veldig få hadde motforestillinger. (Ikke for sarte, skandinaviske sjeler, forresten. Her er det helt seriøse diskusjoner om hvor ofte, hvordan og med hva man bør slå barna sine, og mange uttalelser av typen: "If people would spank their kids more, we wouldn't have all these criminal gangs")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg truer med såpe i munnen og har hatt litt en gang-det virket utmerket.

Truer ellers med at hun ikke skal få se barnetv-ikke få løedagsgodtet-ut i bilen når vi handler.................._________________

Har og lagt henne litt før tiden som "straff" .

I lengden nytter det ikke å bare "true" men man må gjøre alvor av det man har sagt ellers nytter ingen advarsler/truinger. 1212[ Dette Innlegg er endret av: Lisemor den 2002-05-14 21:14 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til siste anonym: Og vi ser jo at det virker ikke sant? For i USA har de jo nesten ikke vold, det er jo et samfunn som er kjent for veloppdragne og fredelige barn og voksne ikke sant?

Jeg skjønner ikke poenget med innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. I min familie ble (blir) dette med "vask munnen din" brukt kun på fleip, når noen plumper ut med unødvendige detaljer om visse ting, for eksempel. icon_smile.gif

Jeg trodde de fleste hadde vett nok til ikke å tømme såpe i munnen på et barn.

Da har du jo virkelig gått opp for argumenter, og jeg kan aldri tro du får noe som helst respekt av barnet ditt. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har også hørt uttrykket brukt på samme måte som Amanda. Jeg er oppvokst i nord-norge, så det er vanlig her også. Når jeg var lita var det forøvrig min far som ble truet med at munnen hans skulle vaskes i grønnsåpe dersom han sa noe som ikke egna seg for barneører.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kjent at vold avler vold. USA er USA. Ikke akkurat det beste eksempelet kanksje.

Synes heller at foreldre burde lære barna sien forskjell på rett og galt ved å bruke milder metoder enn bank og såpe i munnen. Ta noe som betyr mye for barnet.

Å nekte dem å se barne-TV (e.l.) eller inndra lommepenger er effektivt.

Kjenner noen som fjerner ALLE leker når barna har gjort noe som krever reaksjon. De får heller ikke se på TV eller bruke PC. Så er det rett i seng en time eller to før tiden. Dette fungerer bra. Det må bare gjentas i blant.

Det verste er når foreldrene ikke bryr seg! Husker den tiden det var fri oppdragelse for alle penga! Aldri har jeg sett så mange ufordragelige og frekke unger.

Må også dra opp igjen dette med pedagogikk: Det hjelper ikke å sette seg ned med en unge som har vært spesielt ulydig og si rolig: "Du må jo ikke gjøre sånn og sånn fordi da blir den og den lei seg og begynner å gråte!"

La barna få reaksjoner. Ikke fysisk, men rett og slett god, gammaldags KJEFT. Bli sint når det kreves!

Den gangen jeg jobbet i barnehage skulle man ALDRI vise barna at man var sint/oppgitt/fortvilet o.l. Man skulle snakke rooolig og forklare... hjalp ikke!

Sporet vel kanskje litt av igjen, men jeg brenner litt for denne saken.

Noen meninger fra dere foreldre? Hvordan ville dere reagert hvis personalet i barnehagen hadde kjeftet på barnet deres? (Og det gjelder saker av litt mer alvorlig art, som (gjentatt) biting o.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at jo mer man legger merke til de stygge ordene barna kommer med jo oftere sier de det. Av og til er det lurt å late som om man ikke hører det. Et annet eksempel er da det var vennskapsuke på min datters skole. Da skulle alle være venner og ingen skulle si stygge ord til hverandre. Læreren i klassen sa i ettertid at det hadde aldri vært så mye krangling og "drittslenging" blandt elevene som da.

Skal man gi barn konsekvenser av sine handlinger så bør det være noe som skjer der og da. Ikke inndra lørdagsgodtet en uke i forveien. Barn glemmer som regel "straffen" innen den tid, pluss at effekten har avtatt mye når "straffen" skal gjennomføres.

Jeg har hørt en historie om en familie som hadde et "banne-glass" stående hjemme hos seg fordi barnet sa så mye stygt og var så fæl til å slå m.m. For hver gang barnet hadde gjort noe "galt" så måtte han legge en tannpirker i glasset. Da foreldrene og barnet talte opp tannpirkene etter en uke så kunne barnet se hvor mye "galt" h*n hadde gjort. Barnet ble gjort oppmerksom på sin adferd.

En annen ting som går ann å prøve for å snu den stygge uvanen er å rose barnet ofte når det ikke banner eller gjør noe upassende. Rose det når det gjør noe riktig. Ikke bare si: "nå var du flink", men: "Nå var du flink som ikke slo/banna".

Jeg er også av den mening at barn ikke har vondt av å se at vi blir sinte og snakker med sint stemme av og til. Mine barn er vant med å få tilsnakk av andre mennesker også fordi jeg synes de må lære å bli irettesatt av andre enn meg også, sånn er livet for alle. Dessuten når andre prater til mine barn, så tier jeg stille. Er det noe jeg syns de gjør feil så snakker jeg med dem om det når barna ikke er tilstede.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når jeg var på gruppe på helsestasjonen med min da 8-9mdr. gamle sønn hørte jeg for første gang om å knipse fingre. Det var en av de to andre mødrene som spurte om vi hadde hørt om det, for søsteren hennes hadde sakt at hun måtte knipse fingrene til bebien sin når den feks. dro i ledninger! Hun andre mammaen som var der brøt ut i begeistring(!!!!) KNIPS I VEI, OG KNIPS SÅ UNGEN SKRIKER! Uff!

VI andre to var litt skeptiske. Vel hjemme tok jeg gutten min på fersken i å sitte å røske i en ledning. Tenkte jeg skulle prøve dette knipse-trikset, men greide ikke å knipse hardt(for da hadde han jo fått vondt, og jeg vil jo ikke gjøre bebien min noe vondt...) så min lille ramp så bare forundret på meg og fortsatte i sitt angrep på ledningen! Da sa jeg med sint stemme NEI! og løftet han vekk! I dag 5måndeder senere har jeg ikke gjort barnet mitt en eneste fysisk vond ting, bare sakt NEI! og løftet han forsiktig vekk! Nå trenger jeg ikke å være sint i stemmen engang hvis han feks. prøver å ta noe fra stuebordet e.l.

Synes fysiske avstraffelse er helt grusomt!! MEN PSYKISK avstraffelse er slemt det også, -sånn i form av å ikke ville ha øyekontakt eller kroppskontakt fordi ungen har vært slem!

En gang jeg tok stesønnen min i å lyve til meg fikk han en bra straff: Som den tv-slaven han var den gang(særlig fotball på lørdager) fikk han tildelt 1 time på hverdager og to timer på fredag, lørdag og søndag til å se på tv. Ville han bruke de to timene på fotballkamp, fikk han ikke se midt i smørøyet, og lørdagsunderholdningen vi skulle se!

Etter en måned med dette var han ikke noen tv-slave lenger, og ikke har han løyet til oss(som vi vet) Han droppet fotballkampen til fordel for kveldskos, og lekte heller med kompisene sine på formiddagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...