AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #1 Skrevet 10. august 2011 Jeg har gått Helsefag, har generell studiekompetanse og er 24 år. Har litt lyst til å jobbe på havet, og kan vel da bare ta et sikkerhetskurs? Hvilke muligheter har jeg? Fiskebåt er ikke min greie tror jeg. Hard jobb. Jeg er nokså fysisk svak... Passer i det heletatt noe på havet for meg tro? Hvor kan jeg finne mer info om dette? Tanken om å være ute på havet tiltaler meg virkelig! God lønn hvis man står på, samt at man er på i noen uker og så har fri noen uker tiltrekker også... Håper noen vet litt om dette Hilsen Marianne.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #2 Skrevet 10. august 2011 For å få jobb på havet uten noen spesiell utdannelse for det er det enten 1. Du er heldig og slepper gjennom, da med sikkerhetskurs som koster en god slump. 2. Har kontakter. Anbefaler deg å bare kontakte rederier rundt om og høre hva de har å si.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #3 Skrevet 11. august 2011 Sikkerhetskurs er dyrt, men man kan få det dekket. Jeg tror mulighetene er gode for å få jobb... Men en fysisk sterk mann som virkelig kan ta i et tak over lang tid har nok mye større forutsetning for å tjene godt på det. Jeg har pleid å omgås flere som har jobbet på båt, men har aldri snakket med de om jobb desverre. Det er ikke lettere "vanlig" jobb på cruise du ser for deg, ikke sant? Det er mer ala fiskebåt? Jeg aner ikke hvor du kan få info om det, spør på et mer mandig forum? Åpen for utlandet og, eller kun rett utenfor Norge?
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #4 Skrevet 11. august 2011 I dag er det ikke bare å dra ut som førstereisgutt/jente slik det var før i tiden. De beste mulighetene er nok på fiskebåt så lenge du ikke har noen spesifikk utdannelse å vise til. Har du erfaring som renholder, servitør og lignende kan det nok være muligheter på hurtigruta i høysesongene, men de krever at du har krise og passasjerhåndteringskurs.
SmallTalk Skrevet 11. august 2011 #5 Skrevet 11. august 2011 Slemt å si det, men jeg tror ikke du har sjans så lenge du ikke har noen reell utdanning. Helsefag + studiekompetanse anses ikke for å være en brukbar/nyttig utdanning til havs, da de heller vil ha sykepleiere med intensiverfaring dersom de skal ansette helsepersonell. 2
tessa3 Skrevet 11. august 2011 #6 Skrevet 11. august 2011 (endret) Messepike eller forpleiningsassistent om det er et altenativ? Eller stuert om du er flink å lage mat.. Endret 11. august 2011 av tessa3
Knirke Skrevet 15. august 2011 #7 Skrevet 15. august 2011 Jeg har lurt på det samme, og sier i grunn det samme som de andre: Det er veldig vanskelig å få innpass, og du må kjenne noen som går god for deg uansett hvilken stilling du tar sikte på. Ekstra utdaninning må også påregnes. For å jobbe langs kysten (utenfor fjordene) trenger du IMO 60 sikkerhetskurs +legeerklæring fra skipslege. Dette koster i overkant av 15.000 kr, og selskapene dekker som regel kurset (det forutsetter jo at du allerede har fått jobb der). Mindre selskaper med trangere økonomi tar helst imot personell som allerede har kurset. En annen ting er at at rederier har en egen valuta som de måler personalet i, nemlig fartstid. Har du dokumentert fartstid i sjømannsregisteret er det mye lettere å få jobb neste gang.
måkemor Skrevet 15. august 2011 #8 Skrevet 15. august 2011 Messepike eller forpleiningsassistent om det er et altenativ? Eller stuert om du er flink å lage mat.. Utrolig at folk med null peiling får seg til å svare her inne. " stuert om du er flink til å lage mat" Aner du hva en stuertjobb innebærer? Du skal ha kokkeskole med erfaring på land.(helst) Du bør ha erfaring fra arbeidsledelse og økonomi. Stuert har mye administrativt arbeide. Planlegging,regnskap,innkjøp,varetelling,utstyre båten osv. Du kan få få jobb som kokk om du har utdannelse. For sin egen del bør kokken ha erfaring. De blir helst ansatt på de minste båtene,og er oftest alene i byssen da det ikke er så mye folk ombord. Stuertutdanning er det slutt på nå, så de er ansatt som Ad kokk. På rigg skal stuert helst ha hotellfagskole i tillegg,pluss økonomiutdannelse. Forpleiningsassistent er tungt fysisk arbeide,så passer ikke om du er fysisk svak. Det er ulike f.ass stillinger. Noen er rene vaskejobben,mens andre jobber i byssen med kokk/stuert. De er med på matlaging,og de har ofte bakingen ombord. Det kreves god fysikk,ellers blir det hardt.
måkemor Skrevet 15. august 2011 #9 Skrevet 15. august 2011 Jeg har lurt på det samme, og sier i grunn det samme som de andre: Det er veldig vanskelig å få innpass, og du må kjenne noen som går god for deg uansett hvilken stilling du tar sikte på. Ekstra utdaninning må også påregnes. For å jobbe langs kysten (utenfor fjordene) trenger du IMO 60 sikkerhetskurs +legeerklæring fra skipslege. Dette koster i overkant av 15.000 kr, og selskapene dekker som regel kurset (det forutsetter jo at du allerede har fått jobb der). Mindre selskaper med trangere økonomi tar helst imot personell som allerede har kurset. En annen ting er at at rederier har en egen valuta som de måler personalet i, nemlig fartstid. Har du dokumentert fartstid i sjømannsregisteret er det mye lettere å få jobb neste gang. Du blir som regel ikke vurdert om du ikke har kursene. Svært få selskap betaler kurs. Du må ikke kjenne noen for å få jobb.
Knirke Skrevet 15. august 2011 #10 Skrevet 15. august 2011 Du blir som regel ikke vurdert om du ikke har kursene. Svært få selskap betaler kurs. Du må ikke kjenne noen for å få jobb. Jobben min betalte for kurset mitt ihvertfall
tessa3 Skrevet 16. august 2011 #11 Skrevet 16. august 2011 Utrolig at folk med null peiling får seg til å svare her inne. " stuert om du er flink til å lage mat" Aner du hva en stuertjobb innebærer? Du skal ha kokkeskole med erfaring på land.(helst) Du bør ha erfaring fra arbeidsledelse og økonomi. Stuert har mye administrativt arbeide. Planlegging,regnskap,innkjøp,varetelling,utstyre båten osv. Du kan få få jobb som kokk om du har utdannelse. For sin egen del bør kokken ha erfaring. De blir helst ansatt på de minste båtene,og er oftest alene i byssen da det ikke er så mye folk ombord. Stuertutdanning er det slutt på nå, så de er ansatt som Ad kokk. På rigg skal stuert helst ha hotellfagskole i tillegg,pluss økonomiutdannelse. Forpleiningsassistent er tungt fysisk arbeide,så passer ikke om du er fysisk svak. Det er ulike f.ass stillinger. Noen er rene vaskejobben,mens andre jobber i byssen med kokk/stuert. De er med på matlaging,og de har ofte bakingen ombord. Det kreves god fysikk,ellers blir det hardt. Jekk deg ned et par hakk da.. Broren min jobber som stuert, han har ingen utdannelse som kokk, MEN han er jævlig god på å lage mat! (Nokk av Toro-kokker ombord på båter, han er ikke en av dem!) Ja, han trengte litt hjelp til å proviantere første gangen, men alle i ny jobb trenger vel opplæring i noe?? Men joda, på offshore ol. foretrekker de folk med fagbrev, og det kan være vanskelig å få en fot innenfor uten at du kjenner noen.. Såå veldig hardt er det ikke å være f.ass da.. Ja, du vasker lugarer og fellesarealer(messe osv), og hva er så fryktelig hardt med å bake ombord på en båt, at det krever så god fysikk? Dette er da faktisk "messepike-jobber"? Ble tilbudt jobb som f.ass, men det blir vanskelig for meg med 3 barn å være borte i 5 uker.. Så jeg har faktisk ikke null peiling..
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #12 Skrevet 15. januar 2012 Ble tilbudt jobb som f.ass, men det blir vanskelig for meg med 3 barn å være borte i 5 uker.. Hvem bør man ta kontakt med hvis man ønsker jobb på havet, og hvilke båter er det mulig å få jobb på?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå