Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.nytimes.com/2011/07/24/education/edlife/edl-24masters-t.html?_r=1&ref=edlife

Forbauser meg egentlig ikke. Nesten slik i Norge også. En BA er ingenting lenger, ihvertfall ikke hvis man vil ha en jobb innen det man har BA i. Da må man ha en MA. Og for å få en MA må man ha forholdsvis gode karakterer på BA (spesielt hvis det er et populært studie).

Det er nok av folk som har BA'er i mange hist-fil fag som havner som vaskehjelp fordi arbeidsgivere vil ha folk med MA. Jeg tror ikke jeg tar feil når jeg sier at dette kommer til å bli sånn i Norge også. Dette kommer i såfall til å bli veldig vanskelig for mange, i og med at noen universitet legger ned studieplasser og at MA-studium ikke har så mange plasser i første omgang.

Synspunkter på artikkel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.nytimes.com/2011/07/24/education/edlife/edl-24masters-t.html?_r=1&ref=edlife

Forbauser meg egentlig ikke. Nesten slik i Norge også. En BA er ingenting lenger, ihvertfall ikke hvis man vil ha en jobb innen det man har BA i. Da må man ha en MA. Og for å få en MA må man ha forholdsvis gode karakterer på BA (spesielt hvis det er et populært studie).

Det er nok av folk som har BA'er i mange hist-fil fag som havner som vaskehjelp fordi arbeidsgivere vil ha folk med MA. Jeg tror ikke jeg tar feil når jeg sier at dette kommer til å bli sånn i Norge også. Dette kommer i såfall til å bli veldig vanskelig for mange, i og med at noen universitet legger ned studieplasser og at MA-studium ikke har så mange plasser i første omgang.

Synspunkter på artikkel?

Problemet er at alt for mange utdanner seg til yrker samfunnet ikke har bruk for, historikere o.l. Arb.givere kan velge å vrake i søkere som har studert historie og HF fag og da velger de selvsagt de med master.

Kjenner flere som "kun" har bachelor i feks IT eller ingeniørfag og de hadde ingen problemer med å få jobb og tjener i dag godt. Sykepleiere, bioing o.l har heller ingen problemer med å få jobb.

Men det kommer an på hva man utdanner seg til, kjenner flere arb.ledige religionsstudenter, idrett, dans o.l.

Skrevet

Problemet er at alt for mange utdanner seg til yrker samfunnet ikke har bruk for, historikere o.l. Arb.givere kan velge å vrake i søkere som har studert historie og HF fag og da velger de selvsagt de med master.

Kjenner flere som "kun" har bachelor i feks IT eller ingeniørfag og de hadde ingen problemer med å få jobb og tjener i dag godt. Sykepleiere, bioing o.l har heller ingen problemer med å få jobb.

Men det kommer an på hva man utdanner seg til, kjenner flere arb.ledige religionsstudenter, idrett, dans o.l.

Du blander kortene litt, tror jeg. Det er en kjensgjerning at det er overproduksjon av kandidater innen visse fagområder, og da vil naturligvis de med kun lavere grad få problemer, siden det ikke er jobber nok til alle. De andre fagområdene du peker på er jo i stor grad fag hvor det ikke er naturlig å ta mer enn en bachelorgrad, fordi de er langt mer yrkesorienterte enn de fleste universitetsutdannelser, som er det det er snakk om her. Men det TS peker på er en annen, sideløpende trend, og den gjør seg gjeldende i veldig mange flere fagområder enn bare HF-fag.

Mens man tidligere kunne ta en cand.mag.-grad og jobbe seg opp fordi det var relativt få med hovedfag, stopper det for veldig mange med bachelor nå fordi det er så mange med mastergrad og kvalifikasjonskravene naturlig flyttes oppover. Man får jobb, men det er utviklingsmulighetene som mangler. Det er det samme for dem med gammelt hovedfag som har arbeidet f.eks. i forskning, tidligere kunne man publisere og arbeide seg opp, nå står de fast fordi det plutselig kreves en doktorgrad for å rykke opp i hierarkiet. Og ja, det er tidvis latterlig hvilke stillinger som plutselig krever en mastergrad.

Jeg tror ikke problemet primært er at folk ikke får tatt mastergraden fordi de ikke kommer inn (det er tross alt mange idioter med mastergrad), men at problemet er samfunnsøkonomisk: Vi kaster bort masse ressurser på å ha folk på universitetet lenger enn de behøver, når de i mange tilfeller kunne ha skapt like mye verdi i arbeidslivet etter en bachelorgrad som etter en mastergrad.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...