Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

"I morgen var jeg alltid en løve". Handler om en schizofren dame, som etter å ha blitt frisk, ble psykolog. Utrolig gode skildringer om psykoser og hallusinasjoner. Veldig spennende :)

Denne må signeres. En utrolig sterk bok!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Maskeblomstfamilien av Lars Saabye Christensen. Wow, jeg satt flere timer etter å ha lest den ut og bare stirret i veggen. :hjerter: Den var såå fantastisk og annerledes.

• Liker 2
Skrevet

Jeg personlig synes ikke noe særlig av for eksempel Coelho, synes han er litt.. enkel i mangel av bedre ord.

Det jeg kan komme på i farten:

Ikke direkte basert på virkelighet

Camus - Pesten (bra beskrivelse av mennesker under ekstreme situasjoner)

Hesse - Glassperlespillet (tar opp det meste av filosofi egentlig, så tror det burde være midt i blinken)

Greene - Utbrent (men jeg er litt partisk, elsker Greene og har en haug av hans bøker hjemme og vil gjerne abefale ham til alle - men tror denne kan være litt relevant tips her)

Ga noen flere tips her, og det er også mange andre gode tips i den tråden.

Basert på virkelighet

Capote - Med kaldt blod

Gjest halebein
Skrevet

"Veien" av Cormac McCathy, forferdelig bok, men veldig bra! Apokalistisk, dyster,... og den sitter i deg lenge...

• Liker 1
Skrevet

Jeg personlig synes ikke noe særlig av for eksempel Coelho, synes han er litt.. enkel i mangel av bedre ord.

Det jeg kan komme på i farten:

Ikke direkte basert på virkelighet

Camus - Pesten (bra beskrivelse av mennesker under ekstreme situasjoner)

Hesse - Glassperlespillet (tar opp det meste av filosofi egentlig, så tror det burde være midt i blinken)

Greene - Utbrent (men jeg er litt partisk, elsker Greene og har en haug av hans bøker hjemme og vil gjerne abefale ham til alle - men tror denne kan være litt relevant tips her)

Ga noen flere tips her, og det er også mange andre gode tips i den tråden.

Basert på virkelighet

Capote - Med kaldt blod

Støtter Greene-anbefaling! Jeg leser selv Den dypeste grunn for tiden.

Om boka (fra Bokkilden): Handlingen er lagt til en vestafrikansk koloni under krigen, hvor politimannen Scobie vikler seg inn i et nett av følelser og forpliktelser. Romanen er en psykologisk studie i medlidenhetens kvaler, og tar opp spørsmålet om hva som er viktigst av overordnede religiøse hensyn eller mindre hverdagslige forhold.

Skrevet (endret)

F. Dostojevskij: Brødrene Karamasov, Raskolnikov, Idioten

Haruki Murakami: Trekkoppfuglen, Kafka på stranden

Comte du Lautréamont: Les Chants de Maldoror (jeg vet dessverre ikke om den er oversatt)

Sylvia Plath: Under glassklokken

Jens Bjørneboe: Kruttårnet, Haiene

Handlingen i disse er gandske komplisert, så jeg anbefaler at du søker dem opp på nettet for nærmere info.

edit: Albert Camus: L'Étranger (den fremmede)

Endret av Giacomo_P
  • Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Mesteren og Margarita:Sitat fra Wikipedia: (russisk Мастер и Маргарита - Master i Margarita) er en roman av den ukrainskfødte russiske forfatteren Mikhail Bulgakov. Boken ble påbegynt i 1928, og han skrev på den frem til sin død i 1940. Romanen ble fullført av hans kone 1940 til 1941, men ble ikke utgitt i sin helhet i Sovjetunionen før i 1973. Mesteren og Margarita er betegnet «som en krimroman, historisk roman, metafysisk roman, dannelsesroman, satire og epos». Romanen regnes som en av de største romanene fra 1900-tallet.

Oliver Sacks: Mannen som forvekslet kona med en hatt. En fascinerende bok - men sikkert for spesielt interesserte. Les mer om den her

http://no.wikipedia.org/wiki/The_Man_Who_Mistook_His_Wife_for_a_Hat

Oliver Sacks: De fargeblindes øy og konglepalmeøya

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=85429

Mange av Bjørneboe er nevnt - men legger til "Den onde hyrde", "Blåmann" og "under en hårdere himmel".

Endret av Havbris
Skrevet (endret)

Følgende bøker har påvirket meg mest:

- Marcel Proust - På sporet av den tapte tid (Bør helst leses på originalspråket, det er så mange fiffige nyanser som faller bort i oversettelsen).

- Thomas Mann - Trolldomsfjellet (Med hensyn på oversettelsen har Qvale gjort en god jobb, men en del dialektmessige særtrekk faller selvsagt bort).

- Goethe - Faust I og II (Gjendiktningen til Bjerke likte jeg ikke, Goethe nytes best på originalspråket).

- Fjodor Dostojevskij - De besatte, Idioten og Brødrene Karamasov.

Endret av Schotten–Baumann
Skrevet

Finn Skårderud - Uro

Andrew Solomon - Mørke midt på dagen

Irvin D. Yalom - Hver dag litt nærmere

Og støtter på det sterkeste forslaget om "I morgen var jeg alltid en løve" av Arnhild Lauveng.

Skrevet

...og hvordan kunde jeg glemme:

Hermann Hesse: Siddharta

Skrevet

... og mitt første møte med erotisk litteratur - Jens Bjørneboe: "Uten en tråd".

Skrevet

Andrew Solomon - Mørke midt på dagen

Åh den har jeg tenkt så mange ganger at jeg skal lese! Nå hadde jeg glemt den igjen ... Takk for påminnelsen! ;)

Skrevet

Helt enig. Den "Veronica vil dø" syns jeg var veldig enkel og... jeg vet ikke, jeg fikk inntrykk av at forfatteren trodde jeg var dum, og jeg ble litt fornærma, egentlig.

• Liker 1
Skrevet

Åh den har jeg tenkt så mange ganger at jeg skal lese! Nå hadde jeg glemt den igjen ... Takk for påminnelsen! ;)

Det er jo ikke skjønnlitteratur? Den er riktignok høyst subjektiv, med diverse tendensiøse historier om deprimerte mennesker og forfatterens eget syn på behandlingsmetoder. Det er viktig å huske på at han ikke er psykiater, og etter min oppfatning litt vel pessimistisk.

I forbifarten nevnt anbefaler jeg også novellene til Gogol, de er lettleste og hysterisk morsomme.

Skrevet

... og mitt første møte med erotisk litteratur - Jens Bjørneboe: "Uten en tråd".

Men den boken kan du vel virkelig ikke anbefale, Havbris?

Boken er interessant med tanke på norsk kulturhistorie, men den er jo et makkverk? D.H. Lawrences bøker er etter min oppfatning langt bedre rent litterært. I tillegg er jo William Styrons Sofies valg ganske lesbar.

Skrevet

Men den boken kan du vel virkelig ikke anbefale, Havbris?

Boken er interessant med tanke på norsk kulturhistorie, men den er jo et makkverk? D.H. Lawrences bøker er etter min oppfatning langt bedre rent litterært. I tillegg er jo William Styrons Sofies valg ganske lesbar.

Neida - som litterært verk er den ikke god. Som lektyre for en nysgjerrig ungpike var den stor. Men det er jo noe helt annet.

Skrevet

Det er jo ikke skjønnlitteratur? Den er riktignok høyst subjektiv, med diverse tendensiøse historier om deprimerte mennesker og forfatterens eget syn på behandlingsmetoder. Det er viktig å huske på at han ikke er psykiater, og etter min oppfatning litt vel pessimistisk.

I forbifarten nevnt anbefaler jeg også novellene til Gogol, de er lettleste og hysterisk morsomme.

TS spesifiserte vel heller ikke at boken måtte være skjønnlitterær. Boken må gjerne leses med et kritisk øye, det er vel noe av grunnen til at den er interessant - den får deg til å reflektere. Men det er kanskje bra å ha noe kunnskap i psykiatri i bunn :)

Skrevet

Bond skrev 04 september 2011 - 19:53:

Helt enig. Den "Veronica vil dø" syns jeg var veldig enkel og... jeg vet ikke, jeg fikk inntrykk av at forfatteren trodde jeg var dum, og jeg ble litt fornærma, egentlig.

Jeg likte faktisk "Veronica vil dø" veldig godt, mens "Alkymisten" falt ikke i smak. Og "Elleve minutter" må virkelig være en av de pinligste og dårligste bøker jeg har lest noensinne.

Skrevet

Forøvrig må jeg også anbefale Beate Grimsrud, alt jeg har lest av henne har vært helt fantastisk!.

Den siste boken hun har gitt ut "En Dåre fri", sparer jeg på til det er skikkelig høst, da skal jeg krype under pleddet foran peisen og bare kooooose meg :jepp:

Skrevet

selvbiografien til c.g. jung, memories, dreams, reflections heter den.

den er hva skal man si.. mind-bending!

og etter min mening.. av alle som noen gang har skrevet om psykologiske og filosofiske temaer må jo jung være en av de mest ærlige, menneskelige og sympatiske!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...