Gjest Serafina90 Skrevet 10. august 2011 #1 Skrevet 10. august 2011 Jeg har en kusin som sliter med barnevernet og jeg har mistanke om at barnevernet bryter enkelte regler. Kusine min og jeg har alltid hatt et veldig sterkt bånd og hun er som en lillesøster for meg. I det siste har hun tilbrakt en del tid hos meg fordi hun liker å være her og fordi hun ikke trives i sitt nåværende fosterhjem. Sist hun va hos meg skulle hun være fra onsdag til søndag, men på torsdagen så ringte de hun bor oss å sa at de kom å henta henne nå og ayt hun ikke fikk lov å komme hitt mer av barnevernet. Hun får heller ikke lov å treffe kjæresten sin, men de har sagt at de ikke kan styre vem hun snakker med i tlf eller på facebook etc, så det fikk hun stye som hyun ville. Men da hun endret statusen sin til forlovet med kjæresten sin på facbook ble de sure, begynte å true med å sende henne vekk og at hun ikke fikk lov å dra til meg mer. De sa at gunnen til dette var fordi hun måtte få konsekvenser for det hun hadde gjort og de måtte stramme inn på friheten hennes. Jeg har hørt fra flere personer at barnevernet ikke kan nekte henne å treffe folk med mindre det ikke er en spesiel grunn til det og at de i allefall ikke kan nekte henne å treffe familie med mindre det er grunner for dette. Jeg leste også i en lov at etter ungdom blir eldre å modner skal man legge mye vekt på hva han/hun vil og ingen beslutninger skal tas uten å ha diskutert dette med han/henne. De har aldri spurt min Kusine hva hun ønsker og aldri hørt med henne før hun ble straffet for ting, som hun ikke har gjot. Håpr noen kan hjelpe meg å finne noen lover og regler som kan hjelpe! Jeg syntes det er veldig trist å ikke få lov å ha henne på uskyldig besøk her 1
Gjest Serafina90 Skrevet 10. august 2011 #4 Skrevet 10. august 2011 Hvor gamle er dere? Jeg er 21 og Kusina mi er 16 blir 17
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #5 Skrevet 10. august 2011 Jeg er 21 og Kusina mi er 16 blir 17 Sånn holdt de på med lillesøsteren min også. De straffet henne for rare ting, og jeg blir bare helt sjokkert. Jeg skulle feire 20-årsdagen min med familien og slekt, og lillesøsteren min på 15 fikk lov å komme hjem, men bare noen timer. Hun ble tvunget til å dra midt under burdsagen. Det ble egentlig ikke noe koslig, fordi hun stresset og så på klokka hele tiden fordi hun måtte dra akkuratt kl.8. Og hun visste at de ville straffe henne om hun ikke kom tilbake innen kl.9. Hun satt i 2 timer og var stresset. Jeg vet at søsteren min ikke tåler slik stress, da hun blir fort nervøs og engstelig. Hun har aldri gjort noe galt, og ingen skjønner hva hun gjør i barnevernet. Hun dro rett etter middagen og fikk ikke være med på kaffen eller desserten eller gaveåpningen. Søsteren min liker også å trene og å være aktiv ute, siden det hjelper på selvtilliten og psyken hennes, men de pleier å straffe henne med å ta fra henne dette ... Hun er blitt mye mer redd for å gjøre ting feil nå enn før. F.eks så er hun opptatt av å ha gode karkaterer, mens de i barnevernet er negative til at hun vil gjøre lekser. De hindrer henne i å nå målet sitt, og hun har gått ned i karkaterer etter at de kom inn i bilde. Alt er helt bakvendt spør du meg, men hun blir 16 til høsten, og skal flytte hjem til oss da. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #6 Skrevet 10. august 2011 Hvis hun har forlovet seg som 15 åring, forstår jeg godt at fosterforeldrene/barnevernet er skeptiske. Det ville jeg også ha vært. 2
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2011 #7 Skrevet 10. august 2011 Hvilket land er dere fra ts? Er du jente eller gutt? Hvorfor har hun blitt forlovet som 17 åring? Er kjæresten hennes norsk?
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #8 Skrevet 10. august 2011 Hvis hun har forlovet seg som 15 åring, forstår jeg godt at fosterforeldrene/barnevernet er skeptiske. Det ville jeg også ha vært. Hun er 16, og blir snart 17. Kan du ikke lese? Men på facebook pleier tenåringer å skrive på tull at de er forlovet å gift med en kamerat, venninne eller kjæreste, så tviler på at hun virkelig er forlovet. Facebook er ikke noe seriøst ... 1
Gjest Serafina90 Skrevet 10. august 2011 #9 Skrevet 10. august 2011 Sånn holdt de på med lillesøsteren min også. De straffet henne for rare ting, og jeg blir bare helt sjokkert. Jeg skulle feire 20-årsdagen min med familien og slekt, og lillesøsteren min på 15 fikk lov å komme hjem, men bare noen timer. Hun ble tvunget til å dra midt under burdsagen. Det ble egentlig ikke noe koslig, fordi hun stresset og så på klokka hele tiden fordi hun måtte dra akkuratt kl.8. Og hun visste at de ville straffe henne om hun ikke kom tilbake innen kl.9. Hun satt i 2 timer og var stresset. Jeg vet at søsteren min ikke tåler slik stress, da hun blir fort nervøs og engstelig. Hun har aldri gjort noe galt, og ingen skjønner hva hun gjør i barnevernet. Hun dro rett etter middagen og fikk ikke være med på kaffen eller desserten eller gaveåpningen. Søsteren min liker også å trene og å være aktiv ute, siden det hjelper på selvtilliten og psyken hennes, men de pleier å straffe henne med å ta fra henne dette ... Hun er blitt mye mer redd for å gjøre ting feil nå enn før. F.eks så er hun opptatt av å ha gode karkaterer, mens de i barnevernet er negative til at hun vil gjøre lekser. De hindrer henne i å nå målet sitt, og hun har gått ned i karkaterer etter at de kom inn i bilde. Alt er helt bakvendt spør du meg, men hun blir 16 til høsten, og skal flytte hjem til oss da. ja, det er helt utrolig, de sier at hun må være med familie og venner, skaffe seg et sosialt nettverk, men hun får ikke lov til å gjøre noen ting, og nekter henne å komme til meg. 2
Gjest Serafina90 Skrevet 10. august 2011 #10 Skrevet 10. august 2011 Hvis hun har forlovet seg som 15 åring, forstår jeg godt at fosterforeldrene/barnevernet er skeptiske. Det ville jeg også ha vært. hun blir snart 17, og de er ikke forlovet på ordentlig, de har bare endret statusen sin på Facebook, og jeg tar i allefall ikke Facebook så seriøst. 1
Gjest Serafina90 Skrevet 10. august 2011 #11 Skrevet 10. august 2011 Hvilket land er dere fra ts? Er du jente eller gutt? Hvorfor har hun blitt forlovet som 17 åring? Er kjæresten hennes norsk? Vi er alle norske, Jeg er jente og som sagt så er det sånt ungdommer gjør noen ganger, facebook er ikke noe seriøse greier. Uansett om det var seriøst så har man faktisk lov til å gifte seg når man er 16 år med foreldres samtykke. Jeg syntes selvfølgelig dette er alt for tidlig selv!!. Men det står i rettigheter for 16 åringer i barneombudet, så ingen kan si noe på det egentlig så lenge foredre godtar det. Og igjen..Så er de jo ikke forlovet på ordentlig, man kan ikke ta Facebook seriøst med 16 åringer...
Gjest Serafina90 Skrevet 10. august 2011 #12 Skrevet 10. august 2011 ja, det er helt utrolig, de sier at hun må være med familie og venner, skaffe seg et sosialt nettverk, men hun får ikke lov til å gjøre noen ting, og nekter henne å komme til meg. Kusinen min har også blitt vldig forsiktig med alt hun sier, mye mer stressa og nervøs. Hun har blitt straffet flere ganger for ting hun ikke har gjort og blir behandlet som et av de verste problembarna, Hun ble f.eks. tvunget til å være med på en 10 dagers seiltur med flere ungdommer som "var som henne" av barnevernet. Og mistenker alt mulig rart.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #13 Skrevet 10. august 2011 Jeg blir bare så utrolig skremt over hvordan barnevernet oppfører seg. Har selv ei søster på 14 og er mange ganger redd for at barnevenet skal kome å hente henne. Hører jo om folk som "blir fratatt ungene bare fordi en nabo ringte å sa de spilte litt for mye" (satt det bare på pissen der) Hvis det jeg har lest om dem er sant så bør de de nedlegges rett og slett. De som holder på her skulle vært arrestert. Hun er ikke myndig, men de har ingen rett til å styre livet til ei på nesten 17 så mye. Kan jo lure på om de fortsetter når hun er 18 eller er det "nå må du klare deg selv". Og hvordan klarer man egentlig seg selv når man blir 18 hvis man har blitt behandlet som et lite barn helt til da? Skulle ønske hun hun bare ga en F i de folkene. Tror jeg hadde gjort det. Hadde gitt dem fingeren om noen behandlet meg sånn. Men hva skjer egentlig da? Har en følelse av det kanskje ikke er så lurt. Hvordan straffer de henne? De kan vel ikke gjøre henne noe? Jeg skjønner ikke helt dette med å sende henne vekk. Hvor sender de henne? Kan man virkelig bare sende vekk nesten en voksen person? Hva om hun nekter? Det kan da umulig gjøre noe godt når de blir behandlet sånn? 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #14 Skrevet 10. august 2011 Jeg vet ingenting om lover på dette, men dette kan da umulig være lovlig? Og hvis det er. Hva i he***** er det for et land jeg bor i? 2
Gjest Serafina90 Skrevet 11. august 2011 #15 Skrevet 11. august 2011 Jeg blir bare så utrolig skremt over hvordan barnevernet oppfører seg. Har selv ei søster på 14 og er mange ganger redd for at barnevenet skal kome å hente henne. Hører jo om folk som "blir fratatt ungene bare fordi en nabo ringte å sa de spilte litt for mye" (satt det bare på pissen der) Hvis det jeg har lest om dem er sant så bør de de nedlegges rett og slett. De som holder på her skulle vært arrestert. Hun er ikke myndig, men de har ingen rett til å styre livet til ei på nesten 17 så mye. Kan jo lure på om de fortsetter når hun er 18 eller er det "nå må du klare deg selv". Og hvordan klarer man egentlig seg selv når man blir 18 hvis man har blitt behandlet som et lite barn helt til da? Skulle ønske hun hun bare ga en F i de folkene. Tror jeg hadde gjort det. Hadde gitt dem fingeren om noen behandlet meg sånn. Men hva skjer egentlig da? Har en følelse av det kanskje ikke er så lurt. Hvordan straffer de henne? De kan vel ikke gjøre henne noe? Jeg skjønner ikke helt dette med å sende henne vekk. Hvor sender de henne? Kan man virkelig bare sende vekk nesten en voksen person? Hva om hun nekter? Det kan da umulig gjøre noe godt når de blir behandlet sånn? Når hun blir 18 så kan hun bestemme selv om hun ønsker å får "støtte" fra barnevernet eller ikke, trokke hu velger noen videre oppfølging fordet men... Hvis hun gjør noe som de ikke liker eller er enige med så sender de henne vekk til et ekstra strengt fosterhjem, så hun tørr jo ikke gjøre så mye. Hun har lyst til å stikke av mange ganer, men hu tørr ikke bga alt dette. De straffer henne med å ta fra henne litt og litt frihet for hver gang. Sånn som den gangen de plutselig kom å hentet henne hos meg å sa hun ikke fikk komme til meg mer. Grunnen til det var fordi de hadde misfortått en ting og i stede for å snakke med henne å få hennes forklaring så strammet de inn reglene. De sa at hun måtte få Konsekvenser for det hun hadde gjort og at det var grunnen til at hun ikke fikk være hos meg mer. De måtte strame inn.... Litt etter de hentet henne hos meg måtte hun "frivilig" dra på en 10 dagers seiltur med ungdom som hadde det som henne...altså de verste av de verste problembarna.
Gjest g Skrevet 11. august 2011 #16 Skrevet 11. august 2011 Hei Det er viktig å ha kontakt med familien sin. Det finnes også noen rettigheter ift. dette. Men... hun er mindreårig. De blir da foresatte for søsteren din. Dermed kan de lage regler o.l for henne. For eksempel ift. hvor hun har lov til å dra, og hvor lenge hun skal være borte. Folk er forskjellige. Noen foreldre/foresatte er strenger enn andre i sin omsorg. De har full rett til å sette grenser for søsteren din. Dersom du føler at de setter grenser KUN for å holde dere borte fra hverandre, så kan du jo forsøke å ta kontakt med dem eller sammen med søsteren din , ta kontakt med hennes saksbehandler v. barnevernet og gi utrykk for dette. Kan det være noe som gjør at de ikke vil at hun er hos deg? Får hun lov til å gjøre ting hos deg som ikke hun får lov til hjemme hos fosterforeldrene? Sier ikke at det er slik, for jeg kjenner dere ikke, det kan jo være at disse fosterforeldrene ikke oppfører seg slik de burde, men det kan jo også være andre ting som gjør det. Kanskje de gjør det fordi de ønsker det beste for søsteren din. Likevel kan dere jo være litt uenige om hva det er. Men, det er nå de som har ansvaret for henne. Håper det ordner seg. Forstår at dette ikke er en så hyggelig situasjon. Til dere ( ikke du som skrev det første innlegget) som skriver at barnevernet kom og hentet søsken/folk dere kjenner uten grunn.... Barn blir ikke tatt fra foreldrene permanent med mindre det har vært en rettsak og en domstolavgjørelse først. 1
Serafina90 Skrevet 11. august 2011 #17 Skrevet 11. august 2011 Hei Det er viktig å ha kontakt med familien sin. Det finnes også noen rettigheter ift. dette. Men... hun er mindreårig. De blir da foresatte for søsteren din. Dermed kan de lage regler o.l for henne. For eksempel ift. hvor hun har lov til å dra, og hvor lenge hun skal være borte. Folk er forskjellige. Noen foreldre/foresatte er strenger enn andre i sin omsorg. De har full rett til å sette grenser for søsteren din. Dersom du føler at de setter grenser KUN for å holde dere borte fra hverandre, så kan du jo forsøke å ta kontakt med dem eller sammen med søsteren din , ta kontakt med hennes saksbehandler v. barnevernet og gi utrykk for dette. Kan det være noe som gjør at de ikke vil at hun er hos deg? Får hun lov til å gjøre ting hos deg som ikke hun får lov til hjemme hos fosterforeldrene? Sier ikke at det er slik, for jeg kjenner dere ikke, det kan jo være at disse fosterforeldrene ikke oppfører seg slik de burde, men det kan jo også være andre ting som gjør det. Kanskje de gjør det fordi de ønsker det beste for søsteren din. Likevel kan dere jo være litt uenige om hva det er. Men, det er nå de som har ansvaret for henne. Håper det ordner seg. Forstår at dette ikke er en så hyggelig situasjon. Til dere ( ikke du som skrev det første innlegget) som skriver at barnevernet kom og hentet søsken/folk dere kjenner uten grunn.... Barn blir ikke tatt fra foreldrene permanent med mindre det har vært en rettsak og en domstolavgjørelse først. Nei, jeg setter grenser når hun er her, men de tengs stort sett ikke, fordi hun hører på meg og vet at de reglene jeg setter er rettferdige. Den eneste grunnen til at hun ikke får være hos meg er fordi de er redde for at hun kan treffe kjæresten sin her. Noe hun ikke får lov til fordi barnevernet og Tanta mi har sagt at hun ikke får treffe han. De sa også at det var for å gi henne en straff for det hun hadde gjort, Altså noe de mistenkte at hun hadde gjort men som hun ikke gjorde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå