Gå til innhold

Har leger peiling på ernæring og aktivitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Skal snart til legen pga en vond tå. I den forbindelse tenkte jeg å høre om kosthold og vekttap, da jeg gjerne vil ned noen kg. Men har leger greie på dette, eller må jeg ty til personlig trener? Kan jo selvfølgelig spørre når jeg kommer til timen og, men hadde vært litt greit å vite på forhånd :)

Videoannonse
Annonse
Gjest NozMonster
Skrevet

njaaa..legen kan ikke akkuratt sette opp en kostholdsplan og treningsplan til deg nei! du får heller få en henvisning til ernæringsfysiolog av legen. eller meld deg inn på et treningssenter, da jeg var medlem på sats så fikk jeg jaffal tilbud om en treningsplan og en kostplan etter mine behov.

Gjest Varpunen
Skrevet

er ikke første året av medisinstudiet og første året av master i ernæring noe av det samme? Eller er det noe jeg har drømt?

Skrevet

Noen leger har peiling på ernæring, andre er "blanke". Skulle jeg hatt råd om ernæring utenom de som jobber hos treningskjeder, så ville jeg kontaktet noen som driver med alternativ behandling, eks homeopater har god kunnskap om ernæring, både i form av vekttap og det å få kroppen i balanse generellt (sterke immunforsvar, bli kvitt allergier/eksem, osv).

Skrevet

Det kommer veldig an på legen. Min forrige lege så ut som han aldri så dagslys, min nåværende lege er tidligere landslagsløper i langrenn.

Gjest NozMonster
Skrevet

Det kommer veldig an på legen. Min forrige lege så ut som han aldri så dagslys, min nåværende lege er tidligere landslagsløper i langrenn.

da kommer det tydeligvis ikke ann på legen, men på bakgrunnen til legen ;)

• Liker 1
Skrevet

da kommer det tydeligvis ikke ann på legen, men på bakgrunnen til legen ;)

Selvsagt kommer det an på legen, bakgrunn og erfaring spiller en stor rolle for hva slags kunnskap legen har. Man kan ha 4 forskjellige leger med samme utdanning som har 4 forskjellige oppfatninger om ernæring utfra sin egen bakgrunn og erfaring. Det kommer like herlig an på legen ;)

Gjest Applecore
Skrevet

Hei! Skal snart til legen pga en vond tå. I den forbindelse tenkte jeg å høre om kosthold og vekttap, da jeg gjerne vil ned noen kg. Men har leger greie på dette, eller må jeg ty til personlig trener? Kan jo selvfølgelig spørre når jeg kommer til timen og, men hadde vært litt greit å vite på forhånd :)

Det går nok fort og greit å få henvisning til en ernæringsfysiolog hvis du ber legen om en.

Har selv vært hos en, hadde mye nytte av det :)

Skrevet

Noen leger har peiling på ernæring, andre er "blanke". Skulle jeg hatt råd om ernæring utenom de som jobber hos treningskjeder, så ville jeg kontaktet noen som driver med alternativ behandling, eks homeopater har god kunnskap om ernæring, både i form av vekttap og det å få kroppen i balanse generellt (sterke immunforsvar, bli kvitt allergier/eksem, osv).

Homeopater tror at vann har hukommelse, at rester av berlinmuren kan brukes til å behandle astma og mange andre sykdommer(!), så lenge disse restene vannes ut så mye at det ikke er noe igjen av dem riktignok, at ekstremt fortynnede mengder brystkreftvev kan behandle brystkreft (!!!), at koffein er den beste behandlingen mot søvnløshet og viser jevnt over en helt utrolig arroganse og forakt for kunnskap om kroppen, sykdommer og om hvordan man bedømmer om en behandling faktisk fungerer eller ikke.

...sikker på at du vil at denne gjengen skal få uttale seg om kostholdet ditt?

• Liker 1
Skrevet

er ikke første året av medisinstudiet og første året av master i ernæring noe av det samme? Eller er det noe jeg har drømt?

Første året har medisin, tannlege og ernæring samme undervisning ... derfor er det mulig for f.eks en ernæringsfys.student å søke seg inn på medisin eller tannlege det 2.året, eller en medisinstudent kan søke seg inn på tannlegestudiet eller ernæring det 2.året, eller en tannlegestud kan søke på medisin eller ernæring det 2.året.

Skrevet

hadde jeg fortsatt å gå hos fastlegen hadde jeg vært dø nå ...

De eneste som virkelig har kunnskap om sammenhengen mellom kosthold, trening og mennesket er ernæringsfysiologer som har denne kunnskapen, eller leger som spesialiserer seg innen ernæing og helse, og de som tar alternativ utdannelse innen dette.

• Liker 1
Skrevet

De eneste som virkelig har kunnskap om sammenhengen mellom kosthold, trening og mennesket er ernæringsfysiologer som har denne kunnskapen, eller leger som spesialiserer seg innen ernæing og helse, og de som tar alternativ utdannelse innen dette.

Jeg tror det er veldig individuellt hva ernæringsfysiologer har å tilby av kunnskap også. Jeg har ei venninne som er på rehabiliteringssenter hvor ernærings"eksperter" bestemmer hva som skal spises. Det går i halvfabrikat, sukkerholdig mat, og bordsalt. Man trenger ikke flere år med utdanning for å forstå at dette ikke er godt nytt for kroppen.

Til deg som kommer med uttalelser om homeopater: dette er virkelig ikke en god og sann beskrivelse av homeopater generellt. Ja, jeg vil absolutt la en homoepat (nå bruker jeg dette som en generell beskrivelse av alternativ utøver, dette er ikke nødvendigvis en som skriver ut "sukkerpiller" gi meg kostholdsråd fremfor en lege. Any day ;)

Skrevet

Jeg slutter aldri å forundre meg over hvorfor så mange så enkelt fester tillit til alt som har merkelappen "alternativt", og tilsvarende er skeptiske til skolemedisinen.

Skolemedisinen bygger på vitenskapelig metode, som i korthet går ut på å alltid bevise årsakssammenhenger hinsides enhver rimelig tvil, og alltid søke bedre forklaringer og bedre behandlingsmetoder, men alltid teste nye metoder og medikamenter grundig for å være sikre på at de virkelig er bedre enn det gamle. Det gamle er tross alt velprøvd, og man kjenner bivirkninger og vet hvordan det skal håndteres. Selvsagt jukses det av og til, for f. eks. å få nye og dyre medikamenter på markedet selv om de ikke er påviselig bedre enn de gamle, men det er menneskelig svakhet, ikke noen svakhet ved skolemedisinen og vitenskapelig metode som sådan.

Alternativ medisin derimot er en stor samlebetegnelse på veldig mye. Jeg så en gang på Dagsrevyen da de hadde vært på den store alternativmessa på Sjølyst, og i følge én kvakksalver så hadde reporteren en snømann som en usynlig følgesvenn. Homeopati, som har blitt nevnt her, har som grunntese at vann har hukommelse, og at desto mer fortynnet en løsning er, desto sterkere virker den. I "vanlig" homeopati er den fortynnet noe sånt som 10^18 ganger, altså en milliard milliarder, jeg husker ikke helt, men det er deromkring. Det er noe sånt som en trilliontedels sjanse for at det fins ett molekyl av den opprinnelige medisinen i vannet. Jeg har ennå til gode å se en vitenskapelig utført studie med kontrollgruppe osv. som viser at homeopatimedisin har effekt mot noe som helst.

Av det mer obskure kan jeg nevne Märthas engleskole, englemassasje, aromaterapi osv.

Jeg kan tenke meg at en grunn til at mange så lett fester lit til alternativ medisin er at det ofte er "naturlig", f. eks. urtemedisiner. Vel, fleinsopp og kokablader er også naturlig, men det er jo ikke akkurat helsebringende.

Du skriver at om du bare hadde holdt deg til fastlegen så hadde du vært død nå. Leger tar feil de også, som alle andre, men det er få områder det kan få så fatale konsekvenser som når leger tar feil. Noen leger hadde hatt godt av å være litt mer ydmyke, det vet jeg av erfaring. Det har kanskje noe å gjøre med at det er de mest skoleflinke som kommer inn på medisin, og at de er vant til å ha rett. På den annen side, tenk så mange som lever på grunn av skolemedisinen. Veldig mange sykdommer var ikke mulig å behandle tidligere, og vaksiner har utryddet kopper og polio, to svært alvorlige sykdommer.

Leger som har fullført medisinstudium i Norge har atskillig mer peiling på hva som skjer biokjemisk i fordøyelsen vår enn en som jobber på et treningssenter og har noen ukeskurs og helgekurs.

• Liker 1
Skrevet

Jeg slutter aldri å forundre meg over hvorfor så mange så enkelt fester tillit til alt som har merkelappen "alternativt", og tilsvarende er skeptiske til skolemedisinen.

Du skriver at om du bare hadde holdt deg til fastlegen så hadde du vært død nå. Leger tar feil de også, som alle andre, men det er få områder det kan få så fatale konsekvenser som når leger tar feil.

Liten festes av personlige erfaringer. Man oppsøker alternativ hjelp fordi man ikke får hjelp av skolemedisinen,.

Feilmedisinering/legetabber tar livet av svært mange mennesker eks i USA:

"In US attention to medical errors escalated only this century with the release of a study from the Institute of Medicine (IOM), To Err is Human, which found that between 44,000 and 98,000 Americans die each year in U.S. hospitals due to preventable medical errors. Hospital errors rank between the fifth and eighth leading cause of death, killing more Americans than breast cancer, traffic accidents or AIDS. Serious medication errors occur in the cases of five to 10 percent of patients admitted to hospitals. These numbers may understate the problem because they do not include preventable deaths due to medical treatments outside of hospitals.For more info: http://www.kaiseredu.org/Issue-Modules/Reducing-Medical-Errors/Background-Brief.aspx

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg anbefaler kostholdsveileder hos Volvat. Kostholds og treningsveiledning kan du også få på de fleste treningssenter.

Skrevet (endret)

Liten festes av personlige erfaringer. Man oppsøker alternativ hjelp fordi man ikke får hjelp av skolemedisinen,.

Nåvel, jeg vet om mange som går til homeopat og andre kvakksalvere hvis de har et eller annet helseproblem, ikke til fastlegen.

Feilmedisinering/legetabber tar livet av svært mange mennesker eks i USA:

"In US attention to medical errors escalated only this century with the release of a study from the Institute of Medicine (IOM), To Err is Human, which found that between 44,000 and 98,000 Americans die each year in U.S. hospitals due to preventable medical errors. Hospital errors rank between the fifth and eighth leading cause of death, killing more Americans than breast cancer, traffic accidents or AIDS. Serious medication errors occur in the cases of five to 10 percent of patients admitted to hospitals. These numbers may understate the problem because they do not include preventable deaths due to medical treatments outside of hospitals.For more info: http://www.kaiseredu.org/Issue-Modules/Reducing-Medical-Errors/Background-Brief.aspx

Nå hadde det vært interessant å vite hvor stor prosentandel dette utgjør av de som totalt var innom helsevesenet der med potensielt dødelige sykdommer. Mennesker vil alltid gjøre feil, dessverre, også leger. Jeg tror ikke jeg tar for hardt i hvis jeg påstår at helsevesenet i USA redder langt flere liv via korrekt behandling enn det antall dødsfall de forårsaker ved feilbehandling.

Mener du virkelig at hvis du har en potensielt dødelig sykdom, så går du heller til en homeopat enn til fastlegen din? VG hadde en artikkelserie om dette i 2009, jeg klarte å finne en av disse:

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=569494

"Professor Terje Risberg har jobbet med kreftpasienter siden 1980 og har sett pasienter dø etter å ha motsatt seg behandling for heller å satse på alternative metoder."

Det er altså fullt mulig å lage statistikk over hvor mange liv alternativbransjen tar, ikke bare hvor mange dødsfall som skjer pga feilbehandling i skolemedisinen, men det vil du kanskje helst ikke tenke på? Jeg vet ikke om det fins noen slik statisikk, men det hadde vært interessant å sammenligne den med hvor mange som dør av feilbehandling i skolemedisinen.

Endret av Lance
Skrevet

Nåvel, jeg vet om mange som går til homeopat og andre kvakksalvere hvis de har et eller annet helseproblem, ikke til fastlegen.

Nå hadde det vært interessant å vite hvor stor prosentandel dette utgjør av de som totalt var innom helsevesenet der med potensielt dødelige sykdommer. Mennesker vil alltid gjøre feil, dessverre, også leger. Jeg tror ikke jeg tar for hardt i hvis jeg påstår at helsevesenet i USA redder langt flere liv via korrekt behandling enn det antall dødsfall de forårsaker ved feilbehandling.

Mener du virkelig at hvis du har en potensielt dødelig sykdom, så går du heller til en homeopat enn til fastlegen din? VG hadde en artikkelserie om dette i 2009, jeg klarte å finne en av disse:

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=569494

"Professor Terje Risberg har jobbet med kreftpasienter siden 1980 og har sett pasienter dø etter å ha motsatt seg behandling for heller å satse på alternative metoder."

Det er altså fullt mulig å lage statistikk over hvor mange liv alternativbransjen tar, ikke bare hvor mange dødsfall som skjer pga feilbehandling i skolemedisinen, men det vil du kanskje helst ikke tenke på? Jeg vet ikke om det fins noen slik statisikk, men det hadde vært interessant å sammenligne den med hvor mange som dør av feilbehandling i skolemedisinen.

Ja det er fler og fler som velger den veien, og ikke uten grunn.

Poenget mitt med sitatet var å understreke at leger gjør litt mer enn "litt feil". Jeg gidder ikke ta en diskusjon på legemiddelindustrien kontra alternativ behandling, det er ikke det denne tråden handler om.

Skrevet

Ja det er fler og fler som velger den veien, og ikke uten grunn.

Poenget mitt med sitatet var å understreke at leger gjør litt mer enn "litt feil". Jeg gidder ikke ta en diskusjon på legemiddelindustrien kontra alternativ behandling, det er ikke det denne tråden handler om.

Det trådstarter spurte om var om leger har peiling på ernæring og mosjon i forhold til å gå ned i vekt. Jeg vil våge påstanden at alle leger som har fullført medisinstudiet i Norge har mer enn gode nok kunnskaper til å gi gode generelle råd til en vanlig person som formodentlig er litt overvektig.

For spesielle tilfeller med allergi mot visse typer mat bør man selvsagt videre til ernæringsfysiolog, men det er bare leger som kan henvise til det.

Uansett så har en vanlig allmennlege større kunnskaper om ernæring og hvordan mat virker biokjemisk enn en personlig trener og all verdens alternativguruer. Med begrepet "personlig trener" mener jeg her en person som maksimalt har bachelor fra idrettshøyskole, en med mastergrad jobber vel sjelden som personlig trener. Hva alternativguruer måtte ha av utdannelse er høyst variabelt.

Skrevet

Det trådstarter spurte om var om leger har peiling på ernæring og mosjon i forhold til å gå ned i vekt. Jeg vil våge påstanden at alle leger som har fullført medisinstudiet i Norge har mer enn gode nok kunnskaper til å gi gode generelle råd til en vanlig person som formodentlig er litt overvektig.

For spesielle tilfeller med allergi mot visse typer mat bør man selvsagt videre til ernæringsfysiolog, men det er bare leger som kan henvise til det.

Uansett så har en vanlig allmennlege større kunnskaper om ernæring og hvordan mat virker biokjemisk enn en personlig trener og all verdens alternativguruer. Med begrepet "personlig trener" mener jeg her en person som maksimalt har bachelor fra idrettshøyskole, en med mastergrad jobber vel sjelden som personlig trener. Hva alternativguruer måtte ha av utdannelse er høyst variabelt.

Ja, og jeg sier at noen leger vet, andre har ikke peiling. Min erfaring er at homeopater har svært god peiling på kosthold fordi kosthold er en stor del av alternativ behandling, så derfor jeg anbefalte dette. Mer er det ikke til det, jeg skjønner ikke hvorfor det må blåses opp til at "leger kan alt, alternativt er sprøyt".

De aller aller fleste har mange-årig utdanning, og noen har i tillegg også medisinsk bakgrunn i form av f.eks sykepleie. Det finnes avvik ja, derfor så er det også lov å gjøre forarbeid før man velger hvilken homeopat man velger.

Skrevet (endret)

Alle leger er utdannet til å vite hvordan kroppen fungerer, men som hos alle andre blir kunnskap som ikke brukes eller friskes opp jevnlig glemt. Derfor er det ikke gitt at alle leger er "up to date" når det gjelder kosthold og hva som fungerer bra osv utenfor de generelle rådene fra Statens Helsedirektorat.

Noen leger er spesialister innenfor området og vet selvsagt mer enn den jevne allmennlege. I tillegg har du ernæringsfysiologene som kun jobber med dette og er følgelig de som er mest faglig oppdaterte til å kunne gi gode råd.

Det finnes et par blogger/nettsteder der leger ytrer seg om kosthold og trening som er ved siden av statens anbefalinger, norske og internasjonale. Jeg ville ikke slukt all denne informasjonen rått selv om skribenten(e) er leger. På flere av disse sidene har legene en annen spesialitet enn ernæring eller endokrinologi - og derfor ikke har den faglige tyngden nødvendig for å publisere via de formelle kanalene. Gjerne har de kost/ernæring/trening som hobby - og det er vel og bra at de stiller seg litt på siden av sine kollegaer, men det er viktig at leseren er klar over dette.

Føler det blir litt som det Canal+ gjorde før da de hadde Premier League. De inviterte en fra fanklubben til lagene og lot dem komme med "ekspert kommentarer". Det er underholdene og artig, men de har jo ikke den samme faglige tyngden som kommentatorene.

Endret av Supraspinatus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...