siina Skrevet 24. november 2003 #1 Skrevet 24. november 2003 Heisann! Jeg skal kjøpe en cd til foreldrene mine, og hørte for en stund siden at pappa nevnte at han kunne tenke seg å høre mer av "Hot club de Norvége". Men faktum er at jeg ikke aner hva slags musikk dette er, annet at det er en form for jazz. (Foreldrene mine har ganske tradisjonell og "vanlig" musikksmak, og har ikke sansen for musikk som høres ut som alle instrumenetene spiller hver sin sang og i hvert sitt tempo. Med fare for å få jazzelskere på nakken, det er det jeg forbinder med ny jazz..) Noen som kjenner Hot Club de N, og som kan anbefale en plate som passer som "introduksjon"? Er det best å satse på "Greatest Hits" for å bli kjent med dem? Hvilken plate har solgt best? (Har vært inne på nettsida, men ble ikke klokere av det.) Hjelp?? -siina-
chimp Skrevet 24. november 2003 #2 Skrevet 24. november 2003 Har en utrolig fin CD m Hot Club de Norvège hjemme. Det er vel det jeg vil kalle gladjazz, og de aller, aller fleste i den generasjonen liker nok dem, vil jeg tro.....Hvis jeg husker det skal jeg sjekke hva den CD'en heter ikveld! Den ble kjøpt på en konsert de hadde på Skarven i Tromsø i september -99, men er sikkert tilgjengelig i platebutikker også, skulle jeg tro.
Miss Marple Skrevet 25. november 2003 #3 Skrevet 25. november 2003 HCdN er en etterfølger av Quintette Du Hot Club De France, med de anerkjente musikeren Django Reinhardt og Stephane Grapelli i spissen. Musikken kalles string swing, og er en europeiske jazzform som vokste frem etter første verdenskrig i Paris, da jazzen først nådde Europa. String Swing henter som oftes sin inspirasjon fra sigøynermusikk, men også fra impresjonismen. HAr også et litt spesielt sound, men dette er pga besetningen. Hot Club De Norvege er nok den mest kjente gruppa innefor denne sjangeren, og de aller fleste platene er virkelig bra, men i det siste har også Chrisiansand String Swing Cirkus blitt veldig populære. De gav ut en plate i fjor, som heter noe sånt som "I Paris" eller noe, og den er virkelig bra! Festlig og underholdende.
siina Skrevet 5. desember 2003 Forfatter #4 Skrevet 5. desember 2003 Tusen takk for opplysende svar (som jeg er litt treig til å få med meg.. Har ikke pc hjemme, er innom KG på skolen, og i det siste har jeg hatt mye fri, og litt skulke-syke.. :oops: ) MissMarple, har du noe tips om hvilke cd`er som er mest typisk HCdN? Uten så mye "spesiell besetning", holdt jeg på å si? (Smuglyttet på en jeg fant på biblioteket, der Ola Kvernberg gjestespilte. Er det like mye fiolin på alt, eller var den cd`en spesiell i så måte?) Er samleplaten et sikkerstikk, eller er det andre som egentlig er bedre? (På nettsidene finnes det jo ikke oversikt over hvilke låter som er med på samleplata heller, så jeg får ikke gjort meg opp det helt store inntrykket selv). CSSC har jeg aldri hørt om engang, men hvis det ligner kan det sikkert falle i smak. Chimp, fant du ut hva cd`n din het? Maser bare verre jeg.. Igjen, tusen takk for svar! -siina-
Miss Marple Skrevet 8. desember 2003 #5 Skrevet 8. desember 2003 JA, det er mye fiolin på alle innspillingene, det er det som gjør det så typisk. Jeg ville absolutt gått for samleplaten! Lykke til :D
chimp Skrevet 8. desember 2003 #6 Skrevet 8. desember 2003 Chimp, fant du ut hva cd`n din het? Sorry! Det glemte jeg...... :oops: Tar det ikveld jeg....
chimp Skrevet 8. desember 2003 #7 Skrevet 8. desember 2003 Det er Best of....fra 1999! Veldig fin faktisk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå